Den Polse Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Jeg driver å vurderer å bygge om min dell maskin, ikke med det samme, men en gang i fremtiden. Det jeg har tenkt å bytte ut er kabinettet, hk og ram til ddr. Rammen jeg får til overs kan jeg selge til lillebroren min, så det er ikke noe problem. Spørsmålet mitt er vel egentlig om dette lar seg gjøre, om jeg kan bruke psu, dvd, brenner, skjermkortet og nettverkskortet med et nytt hk og kabinett. Eventuellt bytter jeg bare ut kabinettet, noen som vet om Dell bruker vanlige festeanordinger? Slik at jeg kan rimelig lett bare skru alt inn i et f. eks Chieftech? Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Jeg er fullt klar over at garantien ryker(ikke så rart) Kunne tenkt meg en ekstra 120 gb harddisk inn der også. Jeg har virkelig lyst til å flytte inn i et skikkelig Tower. Er bare litt redd for å brenne penger på noe som ikke vil fungere. Jeg er ingen dreven pc mekker, men jeg har sterk tro på at jeg vil klare å sette det sammen om det lar seg gjøres. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Jeg vil tro at dette skulle gå fint. [ Denne Melding var redigert av: RikkyRally på 2002-11-24 04:07 ] Lenke til kommentar
Ekorre Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Mornsann! Joa går greit å bygge over fra en dell til ett vanlig kabinett. eneste problemet er hovedkortet. var hvertfall slik da jeg skulle slenge dell hovedkortet mitt inn i coolermaster kabinettet. Det passet ikke helt med porter og sånn. usb etc, men det er jo bare å bruke den overlay greia fra forrige hovedkort. Det du vil få problemer med er at dell bruker en spessiell kobling fra hk til powerknappen. Usb etc til fronten går gjennom samme kabel. Ganske frustrende. Jeg demonterte hele Dell kabinettet for å få ut den djevelen av en power knapp hehe. En annen ting som jeg trøblet lenge med. det kan jo seff bare være mitt kabinett som var litt vrient. Det var den funksjonen Dell har brukt for å feste hovedkortet, det er nemlig festet til en plate som igjen er festet til kabinettet, og denne plata er ikke lett å få løs skjønner du. Når du så har fått løs den får du bryne deg på noen plast knotter dell har festa hk til hk plata med. Ganske mye morro i en liten eske her altså. hmm var det noe mer da mon tro, jo er jo det faktum at mange av dells kabinetter bruker en "tunnel" fra kjøleribba på cpu til kabinettvifte istedenfor en vanlig cpu vifte. Dette er praktisk da du kan ha en større vifte som kjører på lavere hastighet og dermed er rimelig stille. Håper dette hjelper deg litt på veien. Fungerte fint hos meg men brukte vel ca 4-5 timer på hele jobben. Har nå satt innmaten tilbake i dell'en og fått ny innmat i coolermastern, må si det var mye lettere å sette inn enn å ta ut. Jo er jo seff en siste ting jeg glemte lenger opp. Veldig få av de hullene til hk passer til dell sitt system så du får prøve deg litt frem og være forsiktig:> Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Akkurat den informasjonen jeg trengte Seserr, tusen takk. Det er tunnel på cpuen min ja Tror jeg heller går for å bygge videre på det jeg har. en gang i fremtiden kommer jeg til å trenge mer ram og hd, derfor har jeg to spørsmål. neste ram innkjøp blir vel 512 mb(2x256) Kingston er så sinnsykt dyrt. Jeg har ikke råd til å punge ut 3000 for ram på en god stund. Er det noen grei måte å gjøre dette billigere på? Leste en tråd på forumet her om en kar som klaget over varme når han hadde installert en ekstra hd i dellen sin. Problemet er mest det at jeg ikke kan se noen plass å sette inn en ekstra kabinett vifte. "tunnelen" til cpu tar vifteplassen bak. Kunne kanskje satt en vifte på toppen? Edit: Skrivefeil og igjen takk! [ Denne Melding var redigert av: Den Polse på 2002-11-24 05:53 ] Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 04:37, skrev Seserr:Det du vil få problemer med er at dell bruker en spessiell kobling fra hk til powerknappen. Jepp, men den delen henger jo fast i kabinett. Quote: Det var den funksjonen Dell har brukt for å feste hovedkortet, det er nemlig festet til en plate som igjen er festet til kabinettet, og denne plata er ikke lett å få løs skjønner du. Hmmmm, det var tilfeldigvis ikke en sort skru på baksiden av kabinett? Vel, det var det på mitt. 1 Skru, og HK-plata kom ut. Enkelt og greit. Så til han som stilte spørsmålet. Du spurte om og bruke PSU på et nytt HK. Joda, det bør nok gå. Men skjekk for all del koblingen til PSU hos Dell support. Du bruker bare servicetag når du logger inn, så for du opp systemet ditt og absolutt alle detaljer. Også de forskjelleige ledningene til HK-kontakten. Sammenlign de med ATX standarden. Du finner en oversikt hos http://www.microplex.no/ under strømforsyninger. På min maskin er PSU ledningene flyttet litt rundt... Når det gjelder resten, følger det samme standard som resten av dataverdenen bruker. Lykke til :smile: Edit: Jo jeg glemte og si at akkurat nå kjører jeg selv en gammel Dell, som er kraftig ombygget. Den bor i en modda Lian Li, men nytt skjermkort, lydkort, modem, brenner, dvd-rom og CPU-kjøler. Funker som snus. Har prøvd det med vanlig No-Name ram også, ingen problemer da heller. _________________ [ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-11-24 06:54 ] Lenke til kommentar
Ekorre Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Var ikke en sort skrue bak nei:> Var ett grønt håndtak du skulle dytte opp for så å dra hk ut. Ganske dårlig patent. Greia på de nye dell'ene er at usb og powergreia går over samme kabel fra hk, og deler seg ved powerknappen. du må dermed skru ut alt. tjoho mld nr 100:>:> Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Produsent Intel Ekstern klokke frekvens 133 MHz Maks klokke frekvens 3060 MHz Nåværende klokke frekvens 2400 MHz Jeg kan nesten ingenting om overklokking, men burde ikke dette bety at cpu burde være lett å overklokke og stabil opp til 3060 MHz med riktig kjøling(Da mener jeg ikke med monster kjøling)? Harddisken jeg har nå heter: WDC WD1200JB-75CRA0 Altså en Western digital Caviar special ed. Men det nærmeste jeg finner en lik disk er: WD1200JB-00CRA1 Som man ser er det en forskjell på navnet, dette er ihvertfall en 8mb cache, og jeg lurer på hva min er. noen som vet hva forskjellen er? Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Sjekka denne funksjonen hos Dell, der man får opp spesifikasjonene, og denne sa ikke så alt for mye. Sa ingenting om maskinen min bruker 600 eller 800 rdram. Ikkeno om HK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå