mrmattis Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hei Har nå gått til innkjøp av Canon 400d, og boken "Digital fotografi i praksis". Håper jeg nå kan begynne å få dreis på bildene etter hvert..... Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Oi, du burde kanskje resize bildet litt, fryktelig vanskelig å bedømme bildet når man må scrolle seg halvt ihjel =/ Synes forresten det var et herlig uttrykk på ungen, likte bildet veldig godt. Synes kanskje du kunne hatt en tanke mer "luft" over hodet på ungen, ser nesten ut som du kutter av litt av håret. De andre, mer tekniske tingene får en foto-proff kommentere... Lenke til kommentar
tulling03 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Fint bilde, og fin eksponering. Du burde hatt mer luft rundt ungen, og plassert han i det gylne snitt. Midtstilte bilder blir fort kjedelige å se på. Det er endel pixelstøy ("saltkorn") når jeg zoomer inn på øynene, men vet ikke om det skyldes komprimering her på forumet, eller litt vel tøff kantforsterkning fra din side. fin lyssetting. Lenke til kommentar
mclp- Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Syntes dette var fint for å være en nybegynner. Er ingen pro' selv, men kan si mine meninger om det. Drit i å sette deg inn i det gyldene snitt enda, det er noe som kommer ettehert uansett. Jeg bruker så å si aldri å tenke på det gyldene snitt når jeg tar bilder, men hovedmotivet i bildet legger seg automagisk "riktig". Så syntes jeg at barnebilder som dette (nærbilder, rett forfra) passer bra midt i bildet. Jeg ville kansje også valgt å lage bakgrunnen litt mer difus, for å fremheve motivet mer, men siden bakgrunnen er såpass mørk med lite mønster, så funker det. Blitzbruk er også litt kjedelig.. Som du ser, så har du fått noen hvite flekker rundt om kring i ansiktet som kommer av blitzen. Lag deg en mini-softbox som du kan plassere forran blitzen for å myke ut lyset litt. (bruk tynt hvitt/beige (besht) stoff eller noe å lag en liten boks av papp e.l. Har du derimot en ekstern blitz, ville jeg satset på å kjøp en forlengelseskabel for å få lyset inn fra et annet sted enn rett på. En annen ting som du BØR prøve på, er å ta portretter å slik på høykant. å litt lenger i fra. Så kan du lage forskjellige utsnitt ut av de igjen. Skal du ta bilder "liggende" så prøv å komme lenger i fra, plasser ungen litt rundt om kring (høyre eller venstre i bildet eller bruk fantasien, opp-ned, krabbende bla bla bla) tulling03: vis meg ett bilde hvor det ikke er pixelstøy på et bilde tatt med canon 350D, 400D Nikon D50 eller D70.. Kan egentlig også gå høyere opp. Man kan nesten ikke unngå støy med amatør kameraer når man zoomer inn på pc. Kansje med et fett objektiv og skills i photoshop, men ikke med noe kit-objektiv. Jeg trenger ikke ha 100% kornfrie bilde for å skrive ut bildene mine i A4 eller A3.. skal jeg opp i A2 eller større så er det noe annet. Selv så har jeg et Nikon D70s, Canon 350D og et Canon 1D Mark II å alle gir støy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå