Gå til innhold

Shuttle XPC som superdatamaskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må da være mer økonomiske måter å bygge en supercomputer på?

De HDD'ene der er jo litt waste da... Kunne heller hatt noen skikkelig raske WD disker der... 294*80GB er også kanskje litt i meste laget?

Kult for de som lager den shuttle boksen da :smile:

Lenke til kommentar

faktisk der dette veldig økonomisk ut! hver maskin kostet $1000. og det er 296 maskiner. altså 296*$1000. seff koster super-switcher og kabler og sånt masse, men sammenliknet med andre mer spesialiserte super-clustre, er prisen ekstremt lav! i tillegg tar maskinene liten plass, noe som gjør at man har mulighet for å plassere maskinene veldig nærme, noe som selvsagt kan være veldig positivt både for ytelse og pris!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-23 16:23, skrev Grim Aramis:

Well, nå har jeg ikke så mye peiling på superdatamaskiner og slikt; men 249*17000(ca. pris)=4233000 så det kan hende at det var billigere enn de store maskinene :smile:

men viss du går på hjemmesida til superdatamaskinen:

http://space-simulator.lanl.gov/

så ser du at hver maskin koster under $1000 . Riktignok var det visst ikke 296 noder som jeg sa, men 294. Jeg tror ikke akkurat at de kjøpte maskinene fra komplett. Og angående hd'er, så tviler jeg på at de som har satt sammen clusteret ikke har tenkt på det, disse folka har PEILING. Langt mere peiling enn de aller fleste som i det hele tatt har satt sine bein på dette forumet.

Lenke til kommentar

Med det minne som de maskinene har, vil det være veldig lite behov for swapping ol. Dermed vil hd'en nok unngå å være en flaskehals. Med gigabit nettverk, ser det også ut som om det kan være en forholdsvis jevn strøm med data til maskinene. Men, med så mange noder, er det ikke av avgjørende betydning om noen noder står uten arbeid.

I nettservere eller databaser derimot som f.eks bruker superhurtige SCSI-RAID-oppsett, er det diskene som ER det viktigste. Man må lese ting fra forskjellige steder på diskene HELE tiden, og trenger derfor oppsett som gir ekstremt rask aksess, eller ekstremt rask overføringsrate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...