Gå til innhold

TIPS til rengjøring av PC

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg å høre deres tips til å rengjøre en PC innvendig.

Til nå har jeg brukt q-tips og fuktige kluter... jeg vet andre bruker støvsuger og at andre bruker luft på "boks" til å blåse vekk alt mulig.

Tips tas gjerne imot, da jeg står ovenfor en massiv rengjøring av en søsters maskin. *grøss*

-Kjartan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil ikkje anbefale støvsugaren, den er veldig glad i statisk elektrisitet, noko ein PC ikkje er. Sjølv er eg veldig stor fan av luft på boks. Med luft på boks kjem du til over alt og treng ikkje bekymre deg for statisk elektrisitet. Pass derimot på at det ikkje kjem fuktighet på komponentene, kan kome fuktighet frå desse boksane.

Q-Tips fungerer bra og klutar til overflater i kabinettet kanskje. Eit tips er å ta den med ein stad du kan blåse og støve på utan å bekymre deg for å rote til. Blås rent alt du kjem til, hugs å reingjere skikkeleg i kjøleribba, prosessoren er ikkje glad i støv, har opplevd at ein prosessor sank med 10 grader etter ei reingjering. Om nødvendig kan du skru av vifta på kjøleribba for å kome til over alt.

Lenke til kommentar
Hold for all del "Luft på boks"-boksene vannrett når du sprayer, så minimerer du fuktproblemet.

Holder du dem f.eks opp ned er du garantert å få ut veske.

7597187[/snapback]

Vel, vil nå heller anbefale å holde boksen loddrett med "tuten" opp...

7597296[/snapback]

Logisk brist. Mente selvfølgelig loddrett. Takk for at du forhindret et par katastrofer :)

Lenke til kommentar

Fikk tak i en stor boks med skikkelig trykkluft i som var perfekt for å blåse ren maskinen med. Den er ca 2,5 ganger så stor som de vanlige boksene som datarekvisitabutikker har og den hadde trykk som ikke kan sammenlignes med de Data Fellowes-greiene. Trykket var mer likt det du har av luftslanger på bensinstasjoner. Den var så effektiv at jeg endte opp med å ta alt utendørs for ikke å støve ned rommet.

jonepet: Vann hørtes litt funky ut. Gjør du noe spesielt for å tørke det fort og grundig etterpå ?

Er vel ikke alt på kortene som har like godt av vann ?

Tenker da på batteri, kondensatorer og kontaktfeil over tid i sokler og kortspor etc.

Har reddet et par tastatur med å skylle dem i vann, men aldri hk og kort.

Lenke til kommentar

Clas Ohlson sin "Air Duster" luft på boks er jo konge den..

Det er virkelig et av de mest geniale produktene jeg har begynt å bruke til alt mulig... Rengjøring av høytalerelementer, fjernkontroller, mobiltelefon, musikkutstyr(som gitarer,synther,mixer,) PC,

Når jeg fikser pc for noen, er det moro å komme med sprayen... Alle får nemlig angst når de ser alt støvet som fyker ut av pc'en...lol

Tips: Prøv å lage din egen forlengelse av det medfølgende røret som luften kommer ut av, da slipper du problemet med at innholdet kommer ut i flytende. Jeg lagde forlengelse ved å ta to tilhørende "rør" og skjøte dem sammen med et plastrør. som jeg fant i en gammel strømforsyning(i passende størrelse). Limte og stripset overgangene. Voila 50cm rekkevidde, og med et bøyelig ledd.

PS: rist på boksen når trykket begynner å synke. Og, ta gjerne på en hanske dersom du er grei gutt og går utendørs med en pc som du skal spraye helt ren for støv...dette tar litt tid, og boksen blir veldig kald ved mye bruk...

Lenke til kommentar
nn hørtes litt funky ut. Gjør du noe spesielt for å tørke det fort og grundig etterpå ?

Er vel ikke alt på kortene som har like godt av vann ?

Tenker da på batteri, kondensatorer og kontaktfeil over tid i sokler og kortspor etc.

Har reddet et par tastatur med å skylle dem i vann, men aldri hk og kort.

7597616[/snapback]

Setter dem til tørk i 5-6 timer. Ingen problem, så lenge de ikke blir stående i et fuktig rom å tørke i ukesvis. Batteriet på hovedkortet tar man selfølgelig ut først.

Hovedkortet og annet i maskinen tar mer skade av å bli brukt, enn å bli skylt i vann, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...