kjartman123 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg kunne tenkt meg å høre deres tips til å rengjøre en PC innvendig. Til nå har jeg brukt q-tips og fuktige kluter... jeg vet andre bruker støvsuger og at andre bruker luft på "boks" til å blåse vekk alt mulig. Tips tas gjerne imot, da jeg står ovenfor en massiv rengjøring av en søsters maskin. *grøss* -Kjartan Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Eg vil ikkje anbefale støvsugaren, den er veldig glad i statisk elektrisitet, noko ein PC ikkje er. Sjølv er eg veldig stor fan av luft på boks. Med luft på boks kjem du til over alt og treng ikkje bekymre deg for statisk elektrisitet. Pass derimot på at det ikkje kjem fuktighet på komponentene, kan kome fuktighet frå desse boksane. Q-Tips fungerer bra og klutar til overflater i kabinettet kanskje. Eit tips er å ta den med ein stad du kan blåse og støve på utan å bekymre deg for å rote til. Blås rent alt du kjem til, hugs å reingjere skikkeleg i kjøleribba, prosessoren er ikkje glad i støv, har opplevd at ein prosessor sank med 10 grader etter ei reingjering. Om nødvendig kan du skru av vifta på kjøleribba for å kome til over alt. Lenke til kommentar
tole Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Hold for all del "Luft på boks"-boksene vannrett når du sprayer, så minimerer du fuktproblemet. Holder du dem f.eks opp ned er du garantert å få ut veske. Endret 29. desember 2006 av tole Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Støvsuger funker veldig bra da. bare ikke ta støvsugere nedig hovedkortet. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hold for all del "Luft på boks"-boksene vannrett når du sprayer, så minimerer du fuktproblemet. Holder du dem f.eks opp ned er du garantert å få ut veske. 7597187[/snapback] Vel, vil nå heller anbefale å holde boksen loddrett med "tuten" opp... Lenke til kommentar
tole Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hold for all del "Luft på boks"-boksene vannrett når du sprayer, så minimerer du fuktproblemet. Holder du dem f.eks opp ned er du garantert å få ut veske. 7597187[/snapback] Vel, vil nå heller anbefale å holde boksen loddrett med "tuten" opp... 7597296[/snapback] Logisk brist. Mente selvfølgelig loddrett. Takk for at du forhindret et par katastrofer Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Under mine storrengjøringer tar jeg ut hovedkort, grafikkort, CPU, osv. og skyller det i vann Funker fint, fjerner alt støv veldig effektivt. Lenke til kommentar
tole Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Fikk tak i en stor boks med skikkelig trykkluft i som var perfekt for å blåse ren maskinen med. Den er ca 2,5 ganger så stor som de vanlige boksene som datarekvisitabutikker har og den hadde trykk som ikke kan sammenlignes med de Data Fellowes-greiene. Trykket var mer likt det du har av luftslanger på bensinstasjoner. Den var så effektiv at jeg endte opp med å ta alt utendørs for ikke å støve ned rommet. jonepet: Vann hørtes litt funky ut. Gjør du noe spesielt for å tørke det fort og grundig etterpå ? Er vel ikke alt på kortene som har like godt av vann ? Tenker da på batteri, kondensatorer og kontaktfeil over tid i sokler og kortspor etc. Har reddet et par tastatur med å skylle dem i vann, men aldri hk og kort. Lenke til kommentar
kjartman123 Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Hvor får man kjøpt disse boksene med luft da? Prøvde meg litt, men fant ingenting... Dette med å senke delene i vann... hørtes skummelt ut... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Biltema blant annet. Koster rett i underkant av 100 kroner. Lenke til kommentar
badmuslim Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Clas Ohlson sin "Air Duster" luft på boks er jo konge den.. Det er virkelig et av de mest geniale produktene jeg har begynt å bruke til alt mulig... Rengjøring av høytalerelementer, fjernkontroller, mobiltelefon, musikkutstyr(som gitarer,synther,mixer,) PC, Når jeg fikser pc for noen, er det moro å komme med sprayen... Alle får nemlig angst når de ser alt støvet som fyker ut av pc'en...lol Tips: Prøv å lage din egen forlengelse av det medfølgende røret som luften kommer ut av, da slipper du problemet med at innholdet kommer ut i flytende. Jeg lagde forlengelse ved å ta to tilhørende "rør" og skjøte dem sammen med et plastrør. som jeg fant i en gammel strømforsyning(i passende størrelse). Limte og stripset overgangene. Voila 50cm rekkevidde, og med et bøyelig ledd. PS: rist på boksen når trykket begynner å synke. Og, ta gjerne på en hanske dersom du er grei gutt og går utendørs med en pc som du skal spraye helt ren for støv...dette tar litt tid, og boksen blir veldig kald ved mye bruk... Lenke til kommentar
kjartman123 Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 takker for alle gode tips! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 nn hørtes litt funky ut. Gjør du noe spesielt for å tørke det fort og grundig etterpå ?Er vel ikke alt på kortene som har like godt av vann ? Tenker da på batteri, kondensatorer og kontaktfeil over tid i sokler og kortspor etc. Har reddet et par tastatur med å skylle dem i vann, men aldri hk og kort. 7597616[/snapback] Setter dem til tørk i 5-6 timer. Ingen problem, så lenge de ikke blir stående i et fuktig rom å tørke i ukesvis. Batteriet på hovedkortet tar man selfølgelig ut først. Hovedkortet og annet i maskinen tar mer skade av å bli brukt, enn å bli skylt i vann, for å si det sånn. Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Hva er og hvordan ser en boks med luft ut? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Det er enkelt og greit luft på boks med litt trøkk. Ser sånn ut. Lenke til kommentar
kjartman123 Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 jeg kjøpte en slik boks på clas ohlson til 120 ellerno... fungerte kjempebra. Min søsters pc er foresten ganske så fin innvendig nå Jeg syns en kombinasjon av q-tips .. og luft på boks var veldig effektivt. Lenke til kommentar
Goranlol Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Noen som vet om kompressor er bra til denne jobben? Endret 30. desember 2006 av Crossed Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Kompressor funker kjempefint! Bruker kompressor med en "luftpistol". Blåser mye bedre enn trykkluft på boks som jeg brukte før. Maskina har aldri vært så ren før. ~ Medion Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Pass også på for fuktighet frå kompressoren. Lenke til kommentar
badmuslim Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 50L kompressoren som min far eier, er ganske så rusta innvendig... Har sett at det eksisterer produkter som renser kompressorlufta(dersom du skal spraymale og lignende) kanskje det er tingen dersom du skal blåse ivei med luftpistol/kompressor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå