Gå til innhold

Egen erfaring med fotobutikker i Singapore

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært på en liten reise, med et par dagers stopp i Singapore. Fotobutikkkene måtte selvfølglig sjekkes ut.

Dette må jeg si var skuffende saker.

De fleste fotobutikkene man ser i og rundt Orchard Road f.eks. er turistfeller. Særdeles pågående selgere, varer uten priser, dyrt og utrivelig. I tillegg et trist utvalg av utstyr, for det meste standard billig objektiv etc, og lite godsaker.

For å ta selgerene først, så er de i en klasse for seg. Når man kommer inn i butikken får man selvfølgelig spørsmål om hva man er på utkikk etter. Hyggelig det selvfølgelig, mindre hyggelig er det når man sier man vil ta en titt, og man deretter blir fotfulgt gjennom butikken av minst en selger som skal prakke på deg alt fra videokamera til titusener, til linsepapir.

Jeg opplevde flere ganger at selgerene var enten inkompetente eller bløffet. Eks: Nikons 70-300mm G er et fantastisk objektiv. Vidvinkeladapter til å skru på eksisterende objektiv var en meget god løsning, da det viste seg at de ikke hadde den vidvinkelen jeg spurte om. En mengde ukjente merker, "som er produsert i og for Japan", med en meget god kvalitet til en latterlig lav pris.

I tillegg er det vanlig å gi "spesialpriser". Eks Sigma 10-20 mm, denne skulle han ha ca 1300 SGN (CA 5800 NOK) Da jeg ikke var spesielt interessert skulle jeg øyeblikkelig få denne for 1050 (ca 4725). Denne selges forøvrig i Norge til rundt 4000 kroner. For et kupp! Da jeg ikke tror vi kunne kommet frem til en pris begge ville bli fornøyde med, fant jeg ingen grunn til videre forhandlinger.

Av de butikkene jeg var innom i, fant jeg bare Cathay Photo som var meget bra. Meget bra utvalg, flinke og hyggelige folk også. Men desverre er ikke prisene sånn at man bør handle uten å tenke seg om og vite hva man gjør. Et par andre var ok, deriblant Alex Photo, også i Peninzula Plaza, og en annen jeg ikke husker navnet på i Funan Mall. De hadde blant annet en ny og ubrukt utgave av Nikon FM2 Millenium Edition... Sikle sikle... Men selvfølgelig utenom mittt budsjett der og da... Funan Mall er forresten et sted vel verdt en titt om man syns seks etasjer med elektronikk og dingser er fristende.

Etter flere timer med vandring til og fra fotobutikker havnet jeg derfor bare opp med et par småting, som en lightsphere II.

Min klare anbefaling til de av dere som skal til Singapore er å vite hva dere skal ha, vit prisen i Norge, og ikke la dere overtale eller bli lurt av selgere til å betale blodpris eller velge andre produkter som de heller anbefaler. Det er ikke alle som er der for kunden, men heller for å tjene penger selv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter knallhard pruting kan du være heldig å få tak på utstyr med gode priser, men (som du sier) er ikke Orchard Rd stedet å gjøre dette på. Selgere som følger etter deg finner du overalt i Asia, og i alle typer butikker. Det finnes selvfølgelig grenser for hvor nært det er behagelig å ha selgeren, men dette har nok mer med kulturforskjeller å gjøre enn at selgeren ønsker å være ekkel. Du kan unngå dette hvis du går på større kjøpesenter med typiske kjedebutikker.

Cathay Photo har etter min mening de beste (utvalg + kunnskap) butikkene i Singapore, men de er langt fra de billigste.

Ellers er Funan og SimLim gode steder å lete. Husk også at du finner elektronikkbutikker i kvartalet rundt både Funan og SimLim (Cathay er et godt eksempel på dette). Den beste måten å oppnå god pris på er å finne to butikker som har produktet du leter etter, og deretter gå frem og tilbake med nye priser fra selgerne. Det er utrolig hvor mye du kan få ut av dette – ikke minst en god krangel mellom de to butikkene du har pekt deg ut.

Et godt råd er selvfølgelig å vite hva prisene i Norge er, og ikke minst å vite hva prisene i Singapore er. En grei prisoversikt finner man på dette forumet, blant annet priser på utstyr til Canon.

Lenke til kommentar
Var du i det hele tatt innom simlim shopping mall eller hva det nå heter? Der er jo alle elektrosjappene samlet...Singapore er uansett ikke det billigste stedet i verden - norge er faktisk et av de billigste stedene når det gjelder elektronikk.

7630528[/snapback]

Nei, droppa Simlim og valgte Funan som de fleste anbefaler, og som har sin dose med elektrobutikker... Mange titalls faktisk, over seks etasjer om jeg ikke husker feil. Selvfølgelig blir de fleste ganske like og har likt vareutvalg og tilnærmet like priser. I løpet av noen dager rekker man selvfølgelig ikke over alt, spesielt om man skal se litt annet enn innsiden av el-butikker...

Jeg er enig i både det Znabel og Alastor skriver, spesielt at Norge ER et billig land å handle elektronikk i. Ikke grisebillig, men billigere enn mange andre land jeg har undersøkt i. (Sverige, England, Skottland, Spania, Belgia, Tyskland, Australia, New Zealand, Singapore osv.)

Når det gjelder de innpåslitne selgerne, så er det kanskje noe kulturforskjeller, men jeg tror hovedsaken er at de er dyktige selgere som evner å pushe "shit" på uerfarne/ uvitende kunder. Man merker stor forskjell på selgerne på f.eks.

Cathay og Harvey Norman til de mange småbutikkene som finnes.

Som de fleste sikkert har fått med seg er jeg en stor tilhenger av norske fotobutikker, og norsk faghandel generelt. Mine erfaringer mtp Singapore er ment som et tips til de mange som fortsatt tror og håper man skal spare store summer på utstyr etc der. Det gjør man sannsyligvis ikke, og det er samtidig muligheter for å bli lurt i stedet for. Når man samtidig ikke får med norske garantier og rettigheter og bruksanvisninger etc, da skal ma tenke seg godt om og vite hva man gjør før man handler.

Ang Bluejet sin informative og vel gjennomtenkte link, så var denne et særdeles nyttig inslag i diskusjonen. Det er vel en del meninger om akkurat denne saken, men det hører nok hjemme i OT-baren i stedet for her.

Ellers anbefaler jeg alle en tur innom eller til Singapore om anledningen byr seg. Det er et flott land og by, mye shopping, happenings osv. Spis godt, drikk godt, og kos deg i en storby med multinasjonale og multireligiøse innslag. Det er en herlig blanding av øst og vest, folkeslag og religion, kulturer osv. Vel verdt et besøk, men ikke forvent at besparelsene på shoppingen dekker flybilletten :)

Lenke til kommentar
Var du i det hele tatt innom simlim shopping mall eller hva det nå heter? Der er jo alle elektrosjappene samlet...Singapore er uansett ikke det billigste stedet i verden - norge er faktisk et av de billigste stedene når det gjelder elektronikk.

7630528[/snapback]

Nei, droppa Simlim og valgte Funan som de fleste anbefaler, og som har sin dose med elektrobutikker...

7632428[/snapback]

Funan er mer oversiktelig enn SimLim synes jeg, og det er der jeg har handlet det meste av elektronikk i Singapore. Likevel er nok utvalget på Funan mer rettet mot PC/maskinvare enn foto.

Har du gjort et godt kjøp på Funan er det viktig å ringe skikkelig i bjella på Taco Bell på vei ut. Bare vær klar over at du muligens får teste løpeferdighetene dine etterpå:-)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Singapore er "beryktet" for nettopp dette, og det er stor forskjell på fotobutikkene. Som det anbefales her er det lurt å bestemme seg på forhånd hva man skal ha, og sjekke prisene i nettbutikkene her på berget før man drar på handlerunde.

Selv fikk jeg en SB-800 "på kjøpet"(i forhold til norsk pris) når jeg fikk en kamerat til å kjøpe en Tamron 28-75mm f/2.8 hos Tin Chueng camera company. Seriøs og bra priset butikk.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Fikk just en mail fra Cathay Photo angående prisene deres:

Leica C-lux 2 @S$655.00 = 2440 NOK. Norsk pris 4000 kroner.

Leica D-lux 3 @S$980.00 = 3650 NOK. Norsk pris 5300 kroner.

Ricoh Caplio GR digital II @S$1000.00 (Free: Case and GH-1 hood) = 3726 NOK. Fant det ikke i prisguiden.

Ricoh Caplio GX100 @S$830.00 c/w viewfinder (Free : Case) = 3092 NOK. Norsk pris 4500 kroner.

Dette er en del rimeligere enn i Norge. Valget står nok mellom Leica D-lux 3 og Ricoh GR digital II. Noen sterke meninger? :)

Lenke til kommentar
Fikk just en mail fra Cathay Photo angående prisene deres:

Leica C-lux 2 @S$655.00 = 2440 NOK. Norsk pris 4000 kroner.

Leica D-lux 3 @S$980.00 = 3650 NOK. Norsk pris 5300 kroner.

Ricoh Caplio GR digital II @S$1000.00 (Free: Case and GH-1 hood) = 3726 NOK. Fant det ikke i prisguiden.

Ricoh Caplio GX100 @S$830.00 c/w viewfinder (Free : Case) = 3092 NOK. Norsk pris 4500 kroner.

Dette er en del rimeligere enn i Norge. Valget står nok mellom Leica D-lux 3 og Ricoh GR digital II. Noen sterke meninger? :)

D-lux 3 får du i Panasonic-utgaven til under 4000 kroner (Panasonic Lumix LX2). Innmaten og design er dønn likt, bortsett fra at det ikke står Leica på utsiden, og at medfølgende programvare og firmware er noe annerledes.

C-lux 2 får du også i en Panasonic-utgave, men tror ganske sikkert du får Panasonic modeller som er nyere, mer moderne og også rimeligere (tross at det er en nyere modell).

Det er Panasonic som produserer disse Leica kameraene, og har de derfor også under eget navn. I tillegg har Panasonic meget god kundeservice, i motsetning til Leica/Lars Farnes AS i Norge.

Du får sikkert Panasonic billigere også, men tviler på at det er verdt prisforskjellen i forhold til Norge. For skal du bestille og få tilsendt, så må du legge på frakt og 25% moms av totalsum inkl. frakt. De som fortoller, skal også ha et tollbehandlingsgebyr. Sist, men ikke minst, så mister du fem års reklamasjonsrett, og må ved feil innenfor garantitiden (1 år?) sende kameraet tilbake til Singapore og håpe på at du får det tilbake.

Ved innførsel til Norge ved reise, må du passe på at totalsum av alt du kjøper på reisen og tar med tilbake til Norge, ikke overstiger 6000 kroner. Ellers må du betale moms av gjenstandene som får totalsummen til å tippe over 6000 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg reiser til Singapore til helga, så har ikke tenkt å betale norsk moms. Veldig nyttig info om likheten mellom Leica og Panasonic, Super8! Da lander jeg sikkert på enten et Ricoh kamera eller Panasonic Lumix LX2. Ser at LX2 er ganske gammelt ift Ricoh GR digital II.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...