Gå til innhold

Nec 2690 26" eller HP LP3065 30" - hjelp

Jimster

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere fra min Sony 21" CRT og ser på store LCD skjermer. Jeg vil ha så bra kvalitet på bildet som "mulig" (alt innenfor rimelighetens grenser. Skjemen vil bli brukt til noe grafisk jobbing, og jeg har lagt spesiellt merke til disse to skjermene:

NEC 2690

HP LP3065

Fordelen med disse to fremfor en del andre skjermer er at de har spesielt god fargegjengivelse, med en dekningsgrad på 92 % av alle farger i Adobes RGB-skala. Dette kommer bra med når der skal redigeres bilder.

Jeg vil gjerne høre fra folk med erfaring fra store skjermer 24"+, meninger ang størrelsen, om noen synes 30" blir for stort, evnt oppløsningen for liten? Hvilke generelle synspunkter har dere?

Såvidt jeg forstår er NEC skjermen litt spesiell med at den kjører "vanlig" 24" oppløsning på større skjermføate. Dette kan vel kanskje føre til at den blir lettere leselig og at den vil avlaste øynene en del, men den vil jo ikke på langt nær konkurrere med skrivebordsplassen på HP skjermen. NEC skjermen har også denne blanke overflaten som er elsket av noen og hatet av noen, men som gir en bedre opplevelse av fargene IMO.

Jeg trenger noen innspill her, på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EN slik oppløsning som Nec skjermen har vil jo gi nesten like store piksler som på en 19", det kan gjøre bildet mer uskarpt.

Usikker på hvor mye denne dekningsgraden hjelper, men tror nok andre ting er viktigere.

Nec og Eizo har jeg god tro på når det gjelder grafisk arbeid og fargegjengivelse, HP er jeg mer usikker på.

Dell har en 30" skjerm du kan se på, har mer tro på den enn på HP sin.

Husk bare at du trenger ett grafikkort med dual link DVI til disse 30" skjermene.

Lenke til kommentar
EN slik oppløsning som Nec skjermen har vil jo gi nesten like store piksler som på en 19",  det kan gjøre bildet mer uskarpt.

Usikker på hvor mye denne dekningsgraden hjelper, men tror nok andre ting er viktigere.

Nec og Eizo har jeg god tro på når det gjelder grafisk arbeid og fargegjengivelse, HP er jeg mer usikker på.

Dell har en 30" skjerm du kan se på, har mer tro på den enn på HP sin.

Husk bare at du trenger ett grafikkort med dual link DVI til disse 30" skjermene.

7600612[/snapback]

Joda, skjermkort har jeg så det holder så det blir ikke noe problem. På den Sony 21" CRT'en jeg har idag sliter jeg med å bruke 1200 * 1600 oppløsning. Ikke fordi jeg ser dårlig, men fordi det er mer avslappende å bruke 1280*1024. Jeg sitter en del tilbakelent og har et bredt skrivebord. Jeg har sett en 24" i bruk og syntes at oppløsningen på den var veldig liten, så egentlig kan det hende at NEC sin på 25,5 med litt større piksler vil være det rette for meg.

Dessuten har NEC skjermen meny og en del justeringsmuligheter som HP skjermen, og Dell sin versjon av det samme panelet ikke har. (Dellutgaven kommer i februar).

En til ting er at NEC har et bra rykte når det kommer til kvalitet. HP synes jeg alltid har hatt litt plastic fantastic stempel...

Men poenget her er at disse skjermene viser 92% av Adobe sin fargeskala, og vil være helt fantastisk til bilder og bildebehandling. Jeg hadde egentlig tenkt på Benq sin 24" med full hd støtte og HDMI port, men jeg tror jeg vil prioritere annerledes og gå for NEC skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...