Gå til innhold

Hvilken distribusjon burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte på å formatere pcen igjen, begynner å bli ganske lei windows, og lurte da på å bytte til Windows, men veit ikke helt hvilken distribusjon som passer meg best.

Jeg bruker pcen til litt spilling, men bruker den mest til programmering, men vil ha en brukervenlig distribusjon som det også er mulig å utføre mye på.

Noen som har noen tips til hvem distribusjon jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du høres ut som en power-bruker, så jeg vil tro at Kubuntu skulle passe deg bra. Legg også inn automatix når den er ferdig installert, så sparer du deg mye arbeid og får god multimedia-støtte + en del smør og brød for å komme igang kjapt.

Lenke til kommentar
Slackware og Gentoo er gode distroer, men kanskje ikke helt det trådstarter ser etter(?). Tror nok at Ubuntu, Fedora eller SUSE kan være gode alternativer til Windows.

Trådstarter kan også merke seg at spill laget for Windows ikke fungerer i Linux.

7609610[/snapback]

Jeg tror at Cedega kommer med som default i siste versjon av Mandriva Free.. Slipper dermed å kjøpe den.. Det kan muligens løse noen ting mtp spill fra windows.

Baksiden er at for å få oppdateringer på en enkel måte (Merk: Det finnes andre måter også..) er at man må melde seg inn i Mandriva Club som koster penger.

Vil også påpeke at undertegnede var (og stort sett fortsatt er..) uerfaren mtp div *nix-OS'er men etter gode råd fra Olear gikk jeg løs på Slackware med rak rygg og har ikke angret. Særlig siden Olear nesten alltid er innen kort rekkevidde på dette forumet og dermed redder de fleste situasjoner.. ;):thumbup:

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Tjenerbasert? Ehm Slackware funker på akkurat samme måte som Ubuntu bare at Slackware tar deg med tilbake til 1992 på brukervennlighet, men er fortsatt like moderne som Ubuntu.

Ubuntu vil nok funke for deg til å starte med, hvis du ikke er fornøyd med den er det bare å prøve en annen.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

1992 høres jo kjempeflott ut :hmm:

Kanskje ikke det jeg burde prøve siden jeg er nybegynner da...

Men nå har jeg et lite problem da, og det er å få en distribusjon som støtter nettverkskortet mitt ;P, det er intregert VIA II Rhine Fast ethernet adapter, og sist jeg så etter, så var det ingen som hadde support for det nettverksskortet.

Noen som vet om det er en distribusjon som støtter kortet eller et kort som fungerer utmerket til linux?

Endret av sp33d3r_89
Lenke til kommentar
Tjenerbasert? Ehm Slackware funker på akkurat samme måte som Ubuntu bare at Slackware tar deg med tilbake til 1992 på brukervennlighet, men er fortsatt like moderne som Ubuntu.

Det var vel å dra den litt langt? Bare fordi Slackware ikke inkluderer hjernedøde frontends så betyr ikke det at den er gammel osv. Tror nok du bør sjekke ut hvordan ting var i 92.

sp33d3r_89: Prøv Ubuntu. har ikke lest noen plass at kortet ditt ikke skal være støttet. Det er uansett ikke verre en å prøve :)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1992 høres jo kjempeflott ut  :hmm:

Kanskje ikke det jeg burde prøve siden jeg er nybegynner da...

Men nå har jeg et lite problem da, og det er å få en distribusjon som støtter nettverkskortet mitt ;P, det er intregert VIA II Rhine Fast ethernet adapter, og sist jeg så etter, så var det ingen som hadde support for det nettverksskortet.

Noen som vet om det er en distribusjon som støtter kortet eller et kort som fungerer utmerket til linux?

7622981[/snapback]

Jeg anbefaler Ubuntu på det varmeste. En virkelig flott distro som tar kvantesprang ved hver nye release (6mnd).

Når det gjelder nettverkskortet ditt skulle et kjapt google-søk tilsi at nettverkskortet fungerer helt greit ved hjelp av en modul kalt via-rhine.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=59297

http://s235.s2.funpic.de/laptop.html

Lykke til ihvertfall!

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...