PantZman Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Hei! Tidligere i desember måtte jeg få justert ventilene på min Ford Scorpio 2.0i (CL?) -89. Bilen malte som en katt etter ventilene var justert og en fjær (ved ventilene) ble såtte på plass, men problemet var at den begynnte sakte men sikkert å tikke igjen etter noen dager. Jeg fikk igjen justert ventilene (2 måtte justeres denne gangen) og den hørtes fin ut igjen. Så etter noen dager så begynner den igjen! I dag (29/12) blir den tredje gangen de blir justert. Noen som vet hva som kan være årsaken til dette problemet? Kan umulig være nødvendig å justere ventilene en gang i uken. Endret 29. desember 2006 av PantZman Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Siden du justerer ventiler har du vel en ohc motor, og kammen i disse motorene blir fort slitt. Men jeg regner med den/de som justerte ventiler sjekka tilstanden og at det ble justert riktig. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Siden du justerer ventiler har du vel en ohc motor, og kammen i disse motorene blir fort slitt. Men jeg regner med den/de som justerte ventiler sjekka tilstanden og at det ble justert riktig. 7596710[/snapback] Nå vet jeg ikke mye om hva som befinner seg nedi der, men hvor er den "kammen"? Er den lett oversiktlig når du likevel skal justere ventilene? Andre gangen de ble justert opp igjen var det 2 ventiler som hadde veldig stor klaring igjen. Bilen låter jo skikkelig fint etter han er ferdig, men går tilbake til sitt gamle klokke modus etter litt bruk. Endret 29. desember 2006 av PantZman Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Kamakslingen ligger "på toppen" av motoren din, under det lokket som oljepåfyllinga er en del av. For å justere ventilene plukkes det av (10-12 skruer) og når det er av så ser man rett på kamakslingen, ventilfjærer, løftere osv osv. Snedig at tikkinga kommer tilbake etter så kort tid da. Ble det bare justert der man hørte tikking eller ble alle klaringer sjekket? Endret 29. desember 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg ville jetta på at kammen er på tur å ta kveld, eller så drar ikke mekanikern låsingene godt nok fast etter justering. Bytter du kam kjøper du en halvkvass fastroad kam og bytter smørerøret over kammen. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 lokket som oljepåfyllinga er en del av. For å justere ventilene plukkes det av (10-12 skruer) og når det er av så ser man rett på kamakslingen, ventilfjærer, løftere osv osv. Snedig at tikkinga kommer tilbake etter så kort tid da. Ble det bare justert der man hørte tikking eller ble alle klaringer sjekket? 7596971[/snapback] Lokket ble fjernet, alle ventilene ble sjekket for korrekt klaring og skrudd skikkelig fast etterpå. Første gangen vi var inni der så var en ventilfjær løsnet, den ble festet der den skulle og stod på sin plass den andre gangen vi var innom. Det virket ikke som noe var løsnet da vi åpnet opp en uke senere, men noen av ventilene hadde stor åpning. Bilen høres helt fin ut etter hver gang den blir fixet/justert, men begynner å bråke igjen etter noen dager. Skal bli spennende å se hvordan det ser ut nedi der i dag. Bilen har kjørt over 300k nå så kan jo hende den rett og slett er slitt her og der. Skal ha takk for hjelpa så langt, får komme tilbake når vi får sett mer på saken. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg ville jetta på at kammen er på tur å ta kveld, eller så drar ikke mekanikern låsingene godt nok fast etter justering. Bytter du kam kjøper du en halvkvass fastroad kam og bytter smørerøret over kammen. 7597124[/snapback] Han har skikkelig fastnøkkel som er ment til ventil-feste-ting og slikt, jeg håper han vet hva han driver med siden han jobber med bil daglig. Vi har en delebil stående som kanskje vi kan naske noen deler fra. Bytter du kam kjøper du en halvkvass fastroad kam og bytter smørerøret over kammen. 7597124[/snapback] Sier meg ikke så veldig mye egentlig bortsett fra å skifte ut den originale slitte delen med en "bedre". Hadde vært fint om du kunne forklare det positive ved å skifte til en "halvkvass fastroad kam". Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Du har urenheter som tetter smøringen til knastene på kammen. Det er ikke uvanlig at et eller flere hull tetter seg og hindrer smørilg til knastene på kammen. Demonter oljerøret som ligger over kammen og rengjør dette grundig,du vil se at det er et lite hull i røret til hvær av knastene på kammen. Et vanlig problem på disse motorene, spesielt om de har gått langt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 For en motor som har gått såpas langt vil jeg ikke anbefale å bytte til kvassere kam en originalt. Kan fort ende opp med rådebank ei uke etter kambytte. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 For en motor som har gått såpas langt vil jeg ikke anbefale å bytte til kvassere kam en originalt.Kan fort ende opp med rådebank ei uke etter kambytte. 7598293[/snapback] Takker for tipset I dag ble alle ventilene sjekket grundig og justert igjen. Alle ventilarmene(riktig navn?) ble tatt av og sjekket. 1 av armene ble byttet ut pga slitasje. Oljerøret ble demontert og rengjort/blåst med trykkluft. Vi sjekket om det kom ut olje av røret får vi lukket motoren. Kammen så ut til å være i fin form. Nå lyder bilen meget vakkert men skal bli spennende å se om det holder. Takker for all hjelpen! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Åh, glemte å si... Vippearmene (ventilarmene) er et like stort problem som kamakslene når disse motorene har gått langt. Å bytte til en litt vassere kamaksel har omentrent ingen negative konsekvenser, men om du begynner å dra 6-7'000rpm daglig uten å bytte veivlagrene (også feilaktig kalt rådelager) ber du om å få lagerbank ja. Jeg har selv kjørt gammel OHC med turbo. Den hadde lavt oljetrykk på tomgang (indikerer slitte veivlagre) men ble daglig kjørt med 1-1,5bar ladetrykk og var i turtallssperra eller nesten i sperra vær dag i to år. I tillegg til turbo med komp-senk osv hadde den vass-kam, en 269 graders Camtech. En vassere kam betyr at du benytter en kamaksel som gjerne har litt høyere løft (åpner ventilene mer slik at motoren kan suge til seg mer luft og bensin) og at den er satt opp for litt eller mye høyere turtall (alt etter hvilken kam du velger). Det finnes ingen grunn til å ikke velge en litt friskere kamaksel eller en som i alle fall gir litt mer moment. Utviklingen har gått videre siden OHC-motoren kom i 1972 (+- et år eller to). Ford har brukt AKKURAT samme kamakselen på OHC fra begynnelse til slutt. KentCams har kammer til alle typer bruk, fra litt-mer-bunndrag-men-ellers-som-original til kammer som funker mellom 4-8'000rpm. Det som er viktig å huske ved bytte av kam er å ALLTID bytte vippearmene samtidig (kjøp sett med kam og vippere) og gjerne bytt smørerøret over kammen. Edit: Vassere kammer i OHC må ha vippearmer som er beregnet for høyere løft. De fleste fastroad, sport eller racing-kammer har høyere løft og vil dermed ta utenfor sliteområdet på en original vippearm. Endret 29. desember 2006 av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå