Gå til innhold

Ca pris på HDPC? Budsjett-pris..


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Kort lite spørsmål..

 

Uten å finregne på det, men bare et lite ca overslag.. hvor mye må man ut med for en HDPC!?

 

Den skal brukes "kun" til å surfe lett på nettet, spille av filmer og tv-serier (av type DivX/XviD), og DVD-filmer..

 

Skal være greit pen og stillegående..

 

Trenger ikke (hvis det ikke er "kjempebillig") TV-kort (da jeg knapt/aldri ser på TV allikevel)..

 

Og så er jeg litt nyskjerrig på om jeg kan kutte ut OS'et.. ..for, jeg trenger vel ikke nødvendigvis MediaCenter Edition for dette bruket?!

 

Så.. ca pris uten TV-kort og OS? :)

 

"Ca-pris" fordi det er greit å finne ut om det kan bli en realitet, eller ikke.. Ser for meg et utlegg på ca 7000,- ..men, det er mye mulig jeg er helt på bærtur..

 

 

..og en liten ting til slutt... HDPC, eller HTPC?! :ermm::blush: Hva er riktig? Er det forskjell, eller er begge like riktige terminologier?!

 

 

Takk, takk!

 

- Bone :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å hjelpe deg litt igang, her er mine erfaringer...

 

http://www.komplett.no/k/search.asp?q=6150

 

Kort med Geforce 6150 er ypperlige til HTPC, da de også aksellererer f.eks HD og DVD, så slipper du kostnaden til ekstra skjermkort, samt bråk.

 

DDR2 ram er litt tregere men bruker også mindre strøm, så det hjelper også på støyen.

 

Enn så lenge er faktisk Intel-prosessorer som regnes som best for å oppskalere DVD hvis du vil ha maksimal kvalitet på f.eks en plasma eller LCD med Dscaler og FFDshow i f.eks ZoomPlayer, men jeg har klart meg greit med AMD også. Hvis du vil undersøke nærmere kan du jo se om du finner et Intelkort med integrert video ala GF 6150.

 

FFDshow er veldig glad i at minnet er 1:1 timingsmessig med prosessoren, så prøv å se om du klarer å få til dette.

 

Se ellers HTPC-guiden her på HW. En del detaljer der som burde være nyttig for deg.

 

Hvis du har Blueray og HD DVD i tankene må du tenke på at Skjermkortet og skjermen må støtte HDCP, ellers vil du ikke kunne utnytte full oppløsning fra HD-platene. Vet ikke helt hvordan det blir med SP/DIF digitallyd på XP / MCE, men på Vista vil iaf ikke dette funke, og du er derfor avhening av analog-lyd hvis du kjører HD-plater.

 

Et tips er at Xbox 360 sin relativt billige USB-baserte HD DVD spiller virker i windows :)

Hvis du kjører windows update får du driverene, med mindre du vil laste ned og prøve heimkoket som ligger på nettet (UDF 2.5 Toshiba-driver eller noe).

Endret av tole
Lenke til kommentar

Siden du prater om billig ville jeg ikke tenkt mye på oppskalering og FFDShow .

 

Et godt og billig oppsett:

 

Kabinett: NSK2400 : Bra PSU og ellers et kjempekabinett. Se test hos Silent PC Review. (750)

System: AM2 m/nForce6150 (700) og CPU etter pris/smak

 

Bruk en XP versjon og legg inn MediaPortal (se signatur)

 

Kommer ikke på mer enn 4-5 000

 

Eks: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=39883

 

Kjøpt Hauppauge 150 m/fjernkontroll

 

PS: Ved et AM2 system vil CPU og RAM aldri være synkront (ikke at det har noen betydning)

Lenke til kommentar
For å hjelpe deg litt igang, her er mine erfaringer...

 

http://www.komplett.no/k/search.asp?q=6150

 

Kort med Geforce 6150 er ypperlige til HTPC, da de også aksellererer f.eks HD og DVD, så slipper du kostnaden til ekstra skjermkort, samt bråk.

Jeg tror faktisk.. eller jeg er nokså sikker på at jeg ikke vet hva du snakker om, når du snakker om å "aksellerere HD og DVD" !? :blush:

 

DDR2 ram er litt tregere men bruker også mindre strøm, så det hjelper også på støyen.

Min maskin, slik jeg i utgangspunktet har tenkt, skal som sagt brukes til å spille av divx/xvid -filmer, og .mp3 -filer.. (samt DVD-filmer fra plate). At det er treigere RAM gjør vel ingen ting (så mye)?

 

Enn så lenge er faktisk Intel-prosessorer som regnes som best for å oppskalere DVD hvis du vil ha maksimal kvalitet på f.eks en plasma eller LCD med Dscaler og FFDshow i f.eks ZoomPlayer, men jeg har klart meg greit med AMD også. Hvis du vil undersøke nærmere kan du jo se om du finner et Intelkort med integrert video ala GF 6150.

Hva menes med å oppskalere DVD? Få kvaliteten til å bli bedre? Har aldri vært borti Dscaler (og egentlig ikke FFDshow heller), ei heller ZoomPlayer.. er det noe jeg BØR være borti når det gjelder "HDPC" ? :ermm:

 

Bruker stort sett bare BSPlayer, PowerDVD, MediaMonkey/WinAmp til mediafiler på PC'n.. og jeg tenkte vel egentlig at jeg bare skulle ha en "stue-versjon" som kunne gjøre den nytten?

 

FFDshow er veldig glad i at minnet er 1:1 timingsmessig med prosessoren, så prøv å se om du klarer å få til dette.

?

 

Se ellers HTPC-guiden her på HW. En del detaljer der som burde være nyttig for deg.

Den har jeg sett på noen turer.. men, ble ikke superklok av den grunn! :innocent:

 

Hvis du har Blueray og HD DVD i tankene må du tenke på at Skjermkortet og skjermen må støtte HDCP, ellers vil du ikke kunne utnytte full oppløsning fra HD-platene. Vet ikke helt hvordan det blir med SP/DIF digitallyd på XP / MCE, men på Vista vil iaf ikke dette funke, og du er derfor avhening av analog-lyd hvis du kjører HD-plater.

Har ikke hatt det i tankene enda.. men, kanskje jeg burde? Jeg "vet" at HDTV'n jeg kommer til å kjøpe vil støtte HD, da jeg har tenkt til ut med 20-25k for en.. foreløpig har jeg fått tips om denne; Sony KDL-40W2000 ( ut ifra denne tråden; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=671384&hl= ).

 

Et tips er at Xbox 360 sin relativt billige USB-baserte HD DVD spiller virker i windows :)

Hvis du kjører windows update får du driverene, med mindre du vil laste ned og prøve heimkoket som ligger på nettet (UDF 2.5 Toshiba-driver eller noe).

7597130[/snapback]

 

 

Siden du prater om billig ville jeg ikke tenkt mye på oppskalering og FFDShow .

Vet ikke helt om jeg snakker om billig.. det er vel egentlig det jeg lurer på.. Selve prisen på en maskin, for å spille av divx/xvid, .mp3 og DVD-filmer, samt småsurfing på nettet.. :)

 

Et godt og billig oppsett:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kabinett: NSK2400 : Bra PSU og ellers et kjempekabinett. Se test hos Silent PC Review. (750)

System: AM2 m/nForce6150 (700) og CPU etter pris/smak

 

Bruk en XP versjon og legg inn MediaPortal (se signatur)

 

Kommer ikke på mer enn 4-5 000

 

Eks: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=39883

 

Kjøpt Hauppauge 150 m/fjernkontroll

Takker.. kikke litt nærmere på det..

 

PS: Ved et AM2 system vil CPU og RAM aldri være synkront (ikke at det har noen betydning)

Godt å høre.. :)

 

 

 

Men dette med prisen.. hva er liksom rammen for slike PC'er? alt fra 4000 til 12000? Bommer jeg mye med 7000? Kommer jeg langt med det? :)

 

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Ok. Tenkte bare å gi deg noen tips hvis du var ute etter god kvalitet av DVD'er, siden det er dette folk flest har i huset, men det krever litt innsats å sette opp et slikt system. Hvis du ikke er så veldig nøye på det eller trenger HD DVD kommer du langt med en vanlig PC som ikke trenger å være superkjapp, så det komplett-søket er uansett en grei start for HK du kan bruke som basis.

 

Med oppskalering menes å forbedre bildet slik at det blir skarpere når du kjører det ut på f.eks en LCD TV med 1366 x 768 (DVD har 720 x 576 max). For min del er forskjellen såpass stor at vanlig DVD uten oppskalering ser ut som at den er filmet "ute av fokus". Kommer jo an på hvor nært du sitter da. Jeg har et stort bilde som er ganske nært, så jeg merker vel forkjellen ekstra godt. Nvidia har PureVideo som kan forbedre bildet og Ati kort fra x1000 og oppover har lignende funksjonalitet i AVIVO, så du må ikke gjøre dette slik som jeg har foreslått, men det er nå slik jeg gjorde det, og jeg er veldig fornøyd med resultatet.

 

Aksellerering er avlasting av CPU, slik at skjermkortet gjør deler av jobben slik at CPU ikke må gjøre alt. Dette er veldig viktig på HD DVD (h.264) hvor jobben med å dekomprimere formatet er veldig tungt sammenlignet med DVD og Xvid/Divx.

 

Ellers kan du kanskje se på CoreAVC som er den kjappeste CPU-dekoderen av h./x264

Lenke til kommentar
OH.. må få klarhet i hva du virkelig ønskker. Ingenting som heter "HDPC" - nytt begrep, eller mener du HTPC?

 

..og en liten ting til slutt... HDPC, eller HTPC?! :ermm::blush: Hva er riktig? Er det forskjell, eller er begge like riktige terminologier?!

 

Jeg trodde strengt tatt det het HDPC, siden det heter HDTV.. men, men.. :blush:

 

 

Trodde jeg har forklart meg hva jeg egentlig ønsker.. :ermm:

 

Ønsker en "Stue-PC" som skal kobles opp mot en HDTV (mye mulig en Sony KDL-40W2000).. PC'n skal klare å spille av divx/xvid -filmer/serier, .mp3-filer og DVD-filmer..

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...