Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk termin - fikk 6er - ønsker kritikk!


TSP

Anbefalte innlegg

Hei. En gang rundt 1. Desember var det duket for norsk terminprøve, den terminprøven skulle det vise seg at jeg skulle få en 6er på, jeg ble meget positivt overrasket og glad, 6eren i Norsk henger tross alt ganske høyt oppe og jeg var en av de få som fikk den av alle hun rettet og eneste i min klasse. Jeg ønsker likevel konstruktiv kritikk på teksten fra folk på min egen alder og generelt fra personer på dette forumet.

 

Det jeg poster nå er ikke det eneste av terminprøven dog, det var en novelletolkning og, men det virker som om det var hovedteksten som gjorde det til en 6er.

 

Jeg vil forøvrig få gjøre oppmerksom på at negativ konstruktiv kritikk taes like godt imot som positiv konstruktiv kritikk.

 

 

**Denne teksten er skrevet på Norsk terminprøve for ** 09. Desember 2006 av meg, Preben ***** *****, det ble skrevet på PC**

 

Julefeiring. Smak litt på ordet, hva inneholder det? Jul og feiring. Vi skal altså feire noe og det noe er jul. Før var det slik at Julen var mellom desember og januar, vi må jammen være heldige for nå er den mellom sommer og vinter! En gang i den første uken i oktober så jeg den første julemarsipanen i butikkene, samt bokser med pepperkaker, så jeg løy kanskje litt, vi får vel si mellom oktober og januar. Eller er vi så heldige? Alle gode ting er tre er det noe som heter, og kanskje er det bedre med tre måneder jul enn en, men spør du meg strekker ikke ordtaket helt til. Julefeiringen begynner tidligere og tidligere for hvert år, men hva er egentlig julen, hvorfor feirer vi den og ikke minst hva syns jeg om den?

 

24. Desember år 0 (datoen stemmer nok ikke helt, på grunn av datoendringer og forvirring rundt når han egentlig er født, men vi tar utgangspunkt i det likevel). Vi er et sted i nærheten av Jerusalem, i en krybbe ligger det et barn inne i en stall. Over den skinner en stjerne så stor og lysende så det ikke finnes maken, denne blir senere hetende julestjernen og man ser den bare på julaften. Personlig ble jeg svært skuffet når jeg som liten guttunge aldri så den, om jeg så den var det kun en dårlig etterlikning på TV. Tilbake til stallen. Inn i stallen kom det masse folk, mange av dem langveisfra. Hvor tre av dem gir han hver sine gaver, gull, røkelse og myrra. Men hvem er dette barnet og hva har det med julen å gjøre? Jo da, de tre herremennene ble nemlig så glade for at denne guttungen ble født for da kunne man begynne å feire det som ble kalt julaften på et senere tidspunkt, det var nemlig Jesus som ble født, sønn av Gud, den hellige ånd, brakt til verden av Maria som var gift med Josef, et trekantdrama kunne det vært, men det var det ikke. Gud hadde nemlig i beste viten overlatt barnet (og sådan fødselen) til Maria og det var på ingen måte unnfanget gjennom nattlige aktiviteter som vi ikke snakker høyt om, Josef ville på alle måter være barnets jordlige far.

 

Så det er Jesus vi kan takke for å ha fått selve julen. Siden vi mennesker er ganske glade i å få ting og enkelte som vi ser på som litt rare best liker å gi bort ting, ble julegaver en årlig tradisjon. Det kan vi takke de tre herrene for å ha fått. Hvorfor vi ikke feirer julaften i en stall er fortsatt en gåte.

 

Jeg syns meget godt om julen, det er en fin høytid og en ypperlig måte å vise folk at man er glad i dem, eller? Det blir stadig viktigere og viktigere å få bedre og bedre julegaver for å imponere vennene, i takt med dette økes også kravet om at man ”må” kjøpe julegaver til visse personer som er i både nær og fjern slekt eller er nære venner, heldigvis gjelder det sistnevnte som oftest kun for jenter. Selv kjøper jeg gaver til far, farfar og farmor, mor, mormor og morfar, mine to fettere på morssiden, min kusine på morssiden, min søster og tante, jeg beklager om jeg har glemt noen av de jeg gir gave til nå, dere får nok gave i år og likevel. Poenget er at det er blitt mer et krav å kjøpe, enn å kjøpe gaver fordi de fortjener det, heldigvis kan jeg fortelle at alle i min familie fortjener gavene de får og at ikke alle gaver trenger å være like seriøst ment.

 

De senere årene har jeg riktignok til tross for at jeg syns det er en fin høytid sett meg lei av at kjøpefesten på død og liv må starte i oktober og at julen er mer og mer blitt en greie som det er om å gjøre for selgere av alle slags sort å tjene mest penger på. De presser kjøpesesongen tidligere frem og det er nok ikke lenge om å gjøre, før det ”er jul” halve året. Nå ligger riktignok et barn i mors mage i ni måneder før fødsel så det skulle vel alltids være mulig å få presset julestarten til så tidlig som i april med god samvittighet (rund de tider er det attpåtil påske og som vi alle vet varer julen helt til påske!), men å feire i ni måneder at Jesus i denne perioden for 2007 år siden skulle bli født, blir kanskje ikke helt riktig, for det er vel Jesus vi feirer?

 

Nei, i julen feirer vi julen. Julegudstjenesten går vi kun i fordi det er en tradisjon. Vi gir ikke bort gaver til noen minnestatue av Jesus og langt mindre feirer vi julen i en stall, nei, for vi gir gavene til hverandre og feirer den innomhus. Ellers har vi jo og gjennom tidene lagt til enkelte tradisjoner og det var vel for så vidt ikke herremennene i stallen som har inspirert oss til å gi bort gaver helt 100%. Det kom og som et resultat av julenissen. Det var nemlig en mann som ga gaver bort til fattige barn og ble kalt julenissen. Vi her i Norge er forøvrig så privilligerte å ha en julenisse bosatt hos oss i Drøbak, som visstnok er den julenissen alle snakker om! Vi mennesker har også innført juletreet som en viktig del av feiringen.

 

Julen er ikke bare fryd og gammen, til tross for julens gode og glade budskap er det de som lengter etter å få oppleve en eneste skikkelig julekveld, det er en vanskelig tid for fattige familier og de som lever på gaten, de har ikke nok penger til å feire julen slik vi gjør. De får ikke kjøpt noe juletre, kjøpt julepynt, juleribbe, julepresanger og slikt. Likevel klarer en del av dem å gjøre det beste ut av den feiringen de kan klare å stelle i stand. Men om julen handler om gaver, hvorfor gir vi dem ikke bare bort litt av vår jul? Men det er ikke vår oppgave, vi er altfor stresset med våre store bekymringer og spørsmål, som for eksempel hva vi skal kjøpe til våre søsken.

 

Det ville være løgn av meg å si at julen for meg ikke handler om å blant annet få gaver, men det er også det å være sammen med sin familie, å være glade og å gå rundt treet. Julen er en fin høytid, men mange feirer ikke lenger julen på grunn av grunnen for julen, men på grunn av høytidens eksistens i seg selv, for meg har ikke dette så mye å si og heller ikke jeg kan vel si at jeg feirer julen på grunn av Jesus. Men julen blir også ødelagt fordi den blir så stor og dominerende, vi må passe på at julen ikke blir oppbrukt, og at vi gleder oss over julaften og ikke blir lei den fordi julesalget starter i oktober. Den blir og ødelagt for de av oss som ikke har så god råd til å feire julen slik ”alle andre” feirer den. Og den blir ødelagt av klimaendringer som vi selv forårsaker, for oss oppe i nord som hvert år håper på en hvit jul.

 

Selv om jeg føler at julen til tider kan bli litt oppbrukt er det hvertfall en som ikke syns det. En engelskmann har feiret jul sammenhengende i 13 år, han har spist 5000 kalkuner, enda flere poteter, 20000 erter og har gitt bort noe i nærheten av 9000 gaver. Han ser også hver eneste dag på dronningens tradisjonelle juletale…

 

Ville du vært han?

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev det for å få konstruktiv kritikk, personlig syns jeg ikke at jeg skrev godt nok og når jeg ser på teksten i etterkant er det en rekke ting jeg kunne tenke meg å endre på. Jeg skrev det ikke for å vise at jeg fikk en 6er, jeg er usikker på om jeg faktisk fortjener karakteren eller om læreren er for snill. Og du skal vite det at jeg hadde skrevet omtrent det samme om jeg hadde fått en 4er eller 2er, da hadde jeg nemlig kun byttet ut 6 med 4 eller 2, jeg ser personlig ikke på det som en skam å fremheve karakteren på samme måte som jeg ville gjort om jeg hadde fått stryk, 2er, 3er, 4er eller 5er. Satser på at du heller ikke gjør det når du får tenkt deg om ;)

Lenke til kommentar

Ok, jeg skal prøve å gi noen av mine synspunkter. Helt klart en bra stil, både språkmessig og mhp refleksjonen omkring temaet. Hvorvidt den fortjener en 6 eller ei, avhenger vel av øynene som ser og hjernen som vurderer.

 

Har jo lest og hørt historier (!) om samme stil som har variert fra stryk til toppkarakter, som sagt dette er (veldig) individuelt.

 

Selv sleit jeg hardt med å få fire - fem på vgs, især på tentamen/eksamen.

 

Selv tatt i betrakting alderen din og få skrivefeil/andre feil synes jeg 6 er i "snilleste" laget her. Toppkarakteren i skriftelig norsk skal henge meget høyt.

Når jeg mimrer tilbake igjen fra vgs tida, huskes tydelig at flere femmer kandidater ramla både en og to karakterer ned på eksamen i norsk.

 

PS

Jeg ville ikke etterstreba engelskmannens julevaner. :nei:

Synes julen, dessverre, er blitt alt for kommersiell.

Lenke til kommentar

Takker for dine synspunkter, tror selv at karakteren er litt for snill, men på den annen side var det ikke mange som fikk samme karakter.

 

Men det kan jo hende jeg har undervurdert Del A, men den delen syns jeg er mye dårligere enn Del B, men jeg kan jo legge ut Del A for kritikk og.

 

 

**Denne teksten er skrevet på Norsk terminprøve for ** 09. Desember 2006 av meg, Preben ***** ******, det ble skrevet på PC**

 

Novellen ”Alle vi” er skrevet av forfatteren Marit Kaldhol som ble født 10 år etter krigens slutt. I 1983 debuterte hun med diktene i boken ”Lattermilde laken”, hun er mest kjent for boken ”Farvel, Rune”.

”Alle vi” er en del av en novellesamling med samme navn og ble utgitt som en bok for ungdom hvor temaer som gruppementalitet, lengsel og kjærlighet blir tatt opp.

 

I novellen får vi møte et ukjent antall jenter som i teksten blir presentert som ”alle vi” kun en av dem blir presentert med navn; Nina. En jente med navn Lill Miriam skiller seg ut fordi hun er så tykk. Lill Miriam og de andre jentene går på balletten hvor Miriam blant annet har problemer med å gå ned i spagaten, de andre jentene ler av henne og syns hun er komisk og stygg.

En dag drar jentene fra balletten og bader, Lill Miriam kommer og sier hun ikke skal eller vil bade, hun kan nemlig ikke svømme. Likevel drar de andre jentene henne ned i vannet mot hennes vilje og dytter henne hele tiden ned under vann igjen når hodet er over eller ut i vannet om hun er nær ved å komme opp, de ber henne flyte på flesket og ler. Etter hvert beveger ikke Miriam seg lenger og jentene og leseren skjønner raskt at hun må være død. Jentene står stille før de svømmer ut og haler henne opp på land, før de går fra henne så raskt som bare det, på vei til balletten.

 

Tema i novellen er gruppementalitet, utestengelse og dømming av person kun basert på utseende. Miriam prøver å komme seg inn i gruppen av jenter, men blir utestengt på grunn av hennes utseende.

Synsvinkelen brukt for å fortelle innholdet er noe spesiell, man kunne kjapt sagt at det er fortalt i tredjeperson om man ikke hadde tenkt særlig over det. Men det er fortalt i en slags felles personal synsvinkel. Den som forteller er en av jentene av de ”alle vi” men det pekes ikke på noen spesiell av dem og jeg tror de fleste av jentene i gruppen kunne fortalt det samme og på samme måte. Konklusjonen er at det fortalt fra en førstepersons synsvinkel og presenterer seg som en del av en gruppe jenter som er referert til som ”alle vi”.

 

Virkemidlene brukt for å få frem budskapet er blant andre, gjentakelser, kontraster og korte presise setninger. ”Alle vi” blir mye brukt og setninger som: ”Eg har ny badedrakt.” Gir oss en dypere følelse av den ”jeg bryr meg kun om selv og at jeg er helt normal” –holdningen som novellen også har og prøver å fortelle. Kontraster av miljø og personskildringer uttrykker nok hvordan ting kan være bra for noen og dårlig for andre. Spenningsutviklingen gjør på ingen måte merkbare endringer i forfatterens fortellerstil og hun holder skrivingen på samme intensitetsnivå gjennom novellen, dette skaper en avstand til at det skjer noe frykterlig og spennende og at det for gruppen av jenter kun er snakk om uskyldig lek og moro.

 

Min tolkning av tema og buskap: Starten begynner godt, jeg tror jeg er i ferd med å lese en fortelling hvor det som skjer er rosenrødt, men så begynner ting å forandre seg, vi ser tydelig at Miriam ikke er ønsket av de andre jentene og at hun blir veldig utstøtt kun på grunn av utseende og vekt. Forfatterens budskap er å fortelle hva mobbing kan føre til og hvordan man blir påvirket av hverandre i en større gruppe til å gjøre ting sammen som man ikke burde gjort.

norsk_terminpr_ve10392.doc

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...