Gå til innhold

Hvor mange innganger er "vanlig" på en LCD-skjerm?

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Hvor mange innganger er egentlig vanlig på en LCD-TV?

Innen et par måneder så har jeg tenkt til å gå til anskaffelse av en ny skjerm, men lurte litt på hvor mange innganger det finnes? Er det generelt "standard antall/type", eller varierer det mye!?

Jeg har en Xbox360 og en Wii.. jeg har en DVD-spiller, men regner vel kanskje med at jeg kan bruke 360'n til det, foreløpig.. for, det jeg har nå er en "vanlig enkel / billig avspiller" (men har kanskje tenkt å kjøpe en ny og bedre en senere, men det blir nok en stund til); Trenger jeg en "inngang" til en DVD-spiller allikevel? Eller klarer 360'n seg i massevis? Har også planer om å kjøpe en HDPC-ting (kanskje nesten samtidig), så jeg trenger jo også en inngang til den..

Så, altså;

1) Xbox360

2) Wii

3) HDPC

4) DVD-spiller (kanskje)

Er det mulig med 2 innganger til HDPC'er? ..i tillegg til å ha en vanlig HDPC (som brukes kun til å spille av filmer og serier og andre småsaker), så har jeg lekt litt med tanken om å rulle min stasjonære/hoved -PC inn i stua, hvis jeg trengte en litt kraftigere PC til diverse ting (spilling, f.eks).. Så da kunne det kanskje vært greit med en ekstra inngang til den også?

Finnes det så mange innganger på LCD'er?

Er litt "n00b" når det gjelder navn på disse kabel/inngang-typene.. hva heter de forskjellige? :blush:

En siste liten ting.. Vurderer å skaffe meg en TV uten tuner, så jeg har mitt på det sikre når det gjelder lisens (så jeg egentlig ikke er pliktig til å betale den... for det er vel tuneren som bestemmer om man trenger å betale lisens, eller ikke? :ermm: ).. så er det få / mange / valgfritt når det gjelder å ha med tuner, eller ikke? Er det lett å få tak i uten?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt "n00b" når det gjelder navn på disse kabel/inngang-typene.. hva heter de forskjellige? :blush:

- S-Video

- Kompositt

- Komponent

- VGA (D-Sub)

- HDMI

- RGB

- Scart

Dei eg kom på i farten. Finn ut kva innganger du må ha frå dei forskjellige enhetane i oppsettet ditt så finn du fort ut kva du har behov for. Ein DVD-spelar brukar kanskje Scart, DVI eller HDMI, mens ein Xbox360 kan bruke D-Sub, komponent eller Scart.

En siste liten ting.. Vurderer å skaffe meg en TV uten tuner, så jeg har mitt på det sikre når det gjelder lisens (så jeg egentlig ikke er pliktig til å betale den... for det er vel tuneren som bestemmer om man trenger å betale lisens, eller ikke? :ermm: ).. så er det få / mange / valgfritt når det gjelder å ha med tuner, eller ikke? Er det lett å få tak i uten?

Det er tuneren du betalar lisens for ja, har du eit TV-apparat utan tuner blir du ikkje registrert. Hugs at også eit TV-kort i PC-en med tuner må du betale lisens for. Om du får tak i utan veit eg ikkje, trur ikkje det er så veldig lett, men det må andre svare på.

Om du ikkje får alle enkeltenhetane inn på TV-en samtidig kan du for eksempel kanskje gå via ein eventuell DVD-spelar med ein av dei andre.

Om du ikkje har nok innganger finnes det switcher for det meste, har du for eksempel bruk for ein eigen inngang for ein PC til speling dersom denne ikkje står fast i rommet?

Lenke til kommentar
- S-Video

- Kompositt

- Komponent

- VGA (D-Sub)

- HDMI

- RGB

- Scart

Dei eg kom på i farten. Finn ut kva innganger du må ha frå dei forskjellige enhetane i oppsettet ditt så finn du fort ut kva du har behov for. Ein DVD-spelar brukar kanskje Scart, DVI eller HDMI, mens ein Xbox360 kan bruke D-Sub, komponent eller Scart.

Var litt det jeg lurte på.. hva de forskjellige trengte!? Xbox360 kan bruke D-Sub, komponent, eller Scart.. men, hva er det beste? Komponent? I så fall trenger jeg en komponent.. osv..

Jeg har altså en Xbox360, en Wii, en DVD-spiller (som sikkert per nå bare sender via scart!?), kanskje snart en PC.. Hva slags innganger bør jeg ha/bruke til de forskjellige? :)

Det er tuneren du betalar lisens for ja, har du eit TV-apparat utan tuner blir du ikkje registrert. Hugs at også eit TV-kort i PC-en med tuner må du betale lisens for. Om du får tak i utan veit eg ikkje, trur ikkje det er så veldig lett, men det må andre svare på.

Okei.. ja.. var det jeg mente..

Stiller dette spørsmålet videre... Er det vanskelig/lett å få tak i gode LCD'er UTEN tuner??

...

Om du ikkje har nok innganger finnes det switcher for det meste, har du for eksempel bruk for ein eigen inngang for ein PC til speling dersom denne ikkje står fast i rommet?

Ikke direkte BRUK for.. bare lurte på om det generelt var mange nok innganger til at jeg kunne ha en løs kabel liggende (som var festet i TV'n), og bare koble i når jeg kom med min stasjonære PC.. :) (eller om jeg måtte bytte med en HDPC'n som jeg har tenkt skal stå fast tilkoblet..)

Blir vel ikke noe kvalitetstap med Switcher? :ermm: ..er de dyre?? Sånn generelt?

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar

De fleste LCD-TV`er i dag har vel to HDMI-kontakter. Da kan du bruke en til DVD/Blu-ray/HD-DVD og en til PC: Forutsatt at du har en DVI utgang på skjermkortet ditt og bruker en DVI-HDMI kabel. Det å unngå lisensen er jo en relativt smal sak :p Men du får LCD-skjerm opp i 55", så det skal ikke være noe problem om du skal unngå tuner. (Dog du må ut med 60 lapper for disse :D)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...