Gå til innhold

Widescreen TV'er til Widescreen-bruk!? Finnes de?

Anbefalte innlegg

litt pussig emnetittel, men la gå...

Heisann :)

For noen år tilbake, når widescreen-filmer ble mer og mer vanlig og folk fortsatt satt på vanlige "4:3" -TV'er, så var den store drømmen å få seg en Widescreen-TV, hvor man da kunne slippe disse "bortkastede" svarte linjene oppe og nede, og da få maks utbytte av skjermen; Fordi da skulle TV'ene passe til sendingene/filmene..

Men, jeg kan virkelig ikke helt se at vi har kommet i mål!? :ermm:

Når jeg nå spiller av filmer på en 32" Widescreen som jeg har hjemme, eller på en 44" som står hjemme hos min mor, så er jeg fortsatt plaget av disse svarte "linjene" (vet ikke helt hva dere vil kalle dem, på fagspråket?).

Hva har skjedd?

Er det slik at nyere filmer har blitt ENDA MER "widescreen" enn før, eller hva? Jeg hadde liksom forestilt meg at disse svarte områdene skulle bli borte med Widescreen TV'er..

Er det ikke en "standard" på slikt? Burde det ikke ha vært?

Noen er selvfølgelig bedre enn andre, men ofte så er store deler av skjermen svart, selv med en "widescreen-TV".. og det mener jeg blir litt feil.. :dontgetit:

Noen som har noen kommentarer til dette?

- Bone :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange forskjellige bredformater, noen er smalere enn 16:9-formatet til et widescreen-TV. Kino-industrien tok i bruk disse, lenge før det i det hele tatt fantes noe som het widescreen-TV. 16:9-formatet er et kompromiss for de forskjellige standardene. Smallere format enn 16:9 (1.85:1), som f.ex. 2.35:1, gir sorte felt oppe og nede på et widescreen-TV. Les f.ex. her om emnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Desverre er det oftest TV-kanalene som fortsatt benytter seg av 4:3 sendinger som f.eks TV3. NRK har blitt flinke med 16:9..

7602482[/snapback]

Til og med Dagsrevyen og værmeldinga sendes nå i widescreen. Trivelig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...