Gå til innhold

Mystiske skjermproblemer

XE800

Anbefalte innlegg

Har en 19" Hansol 920D. Problemet er:

Når jeg slår av maskina og skjermen også skal til å gå i svart, kommer en neon-grønn-farget vertikal stripe. Denne kuliminerer etterhvert i et sterkt lysende grønt punkt midt på skjermen, nesten som når man slår av en gammel TV. Dette skjer hver gang (begynte etter ca. 2 ukers bruk).

Noe som bare har skjedd én gang, men kanskje kan være del av samme "symptom": jeg drev og browset i et lite vindu med sort bakgrunn. Jeg maksimerte vinduet, og plutselig var det som om en grønn tåke la seg over det sorte. Jeg minimerte vinduet, og alt var i orden igjen. Jeg kunne flytte det lille vinduet hvor jeg ville på skjermen uten at tåka dukket opp. Maksimerte, tåka var tilbake. Jeg testet dette på flere nettsteder, samme skjedde hele tiden. Problemet ga seg når jeg slo av og på skjermen.

I tillegg har det dukket opp en død piksel, selvsagt midt på skjermen. Den er gråfarget så jeg vil neppe legge merke til den ved spilling, men den synes usannsynlig godt når jeg browser.

Jeg burde vel bare gått og levert skjermen inn. Problemet er bare at det kun er ca. en måned siden sist jeg bytta monitor (samme type, pga. grotesk fargeblødning). Jeg tipper jeg blir "favoritt-kunden" deres hvis jeg kommer traskende nå igjen, så det hadde vært brilliant hvis noen har tips om hva som kan være problemet og hvordan det kan fikses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skjermen du bare levere inn igjen. Stusset litt da du nevnte død pixel, måtte sjekke at det virkelig var en CRT og ikke LCD du snakker om, men så skjønte jeg det: det er selvsagt sammenheng med det du ser når du slår av. Avbøyningen blir slått av med en gang, mens elektronstrålen fortsatt står på. Dermed får du full effekt på et punkt, og fosforet brenner opp. Tipper du kan se den grå flekken også når skjermen er avslått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...