Gå til innhold

Hi-Fi til PC

Anbefalte innlegg

hei

Jeg skal kjøpe nytt Hi-Fi stereoanlegg og har tenkt til å koble d til min stasjonære pc.

Jeg tenkte dermed å kjøpe et nytt og bedre lydkort til pcen, det jeg har fra før er et helt vanlig innebygget i hovedkortet.

Er det nøvendig ? Hvis ja kunne noen tenke seg komme med anbefalinger ? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bruk SPDIF (digital ut) til stereon og la DAC'en i den lage lyden.

Eller gå til anskaffelse av egen ekstern DAC boks mellom stereon og PC.

Ved digital ut er ikke kvaliteten på lykortet så farlig, det blir nemlig ikke brukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hadde tenkt å ha en forsterker i tillegg....er det ikke den som lager lyden `?

7596414[/snapback]

Nah, den forsterker lyden. Den kan også lage lyden om den har en digital inngang, den inneholder da en DAC (Digital to Analog Converter). Dersom den ikke har digital inngang er det lydkortet som lager lyden (har DAC) og sender lyden analogt (veeeeldig lavt) via f.eks RCA kabler til forsterkeren.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
jeg leste denne påsten nå og jeg har spdif og et nytt hi-fi anlegg. men det jeg lurer på er kan man bruke en vanlig s-vidio kabel eller hva skal jeg bruke ?

7599638[/snapback]

Det spørs hvilken type plugg lydkortet støtter ut og forsterkeren inn. Sjøl har jeg koaks (tv-signal-type-kabel) for digitalt signal mellom lydkort og DAC, og så XLR kabel for analogt signal mellom DAC og forforsterker.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
jeg leste denne påsten nå og jeg har spdif og et nytt hi-fi anlegg. men det jeg lurer på er kan man bruke en vanlig s-vidio kabel eller hva skal jeg bruke ?

7599638[/snapback]

s-video er en bildekabel,så den kan du ikke bruke til lyd.

Nah, den forsterker lyden. Den kan også lage lyden om den har en digital inngang, den inneholder da en DAC (Digital to Analog Converter). Dersom den ikke har digital inngang er det lydkortet som lager lyden (har DAC) og sender lyden analogt (veeeeldig lavt) via f.eks RCA kabler til forsterkeren.

En stereoforsterker har sjelden DAC,det er stort sett surroundrecivere som har det.

Så her bør trådstarter komme med mer info om hvilken forsterker det er snakk om.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...