Gå til innhold

komtek eller indøk

nittingen

Anbefalte innlegg

Hei!, jeg vurderer å søke på to utdanninger på ntnu til neste år, den ene er kommunikasjonsteknologi, der vil jeg ta fordypning i teleøkonomi, eller industriell økonomi og teknologiledelse der vil jeg ta fordypning i kommunikasjonsteknologi.

Er disse to utdanningene praktisk talt de samme, eller er det vesentlige forskjeller? Noen her som har erfaring med dem?

Svar mottas med stor takknemmelighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanningene er ganske forskjellig de første årene. Det vil si at man har de samme grunnfagene slik som matte, fysikk, IT-intro-kurs, osv. Indøk er imidlertid en utdanning rettet mot ledelse og økonomi, mens komunikasjonsteknologi er en mer teknologisk utdanning. Hva som er klokest, riktigst eller passer best er ikke så enkelt å si. Du kan se på det som at du ønsker å ta en utdanning hvor du blander økonomi og teleteknikk, og hvor du i disse studiene tar utgangspunkt i hver sin del og gradvis beveger deg mot den andre.

Lenke til kommentar
Utdanningene er ganske forskjellig de første årene. Det vil si at man har de samme grunnfagene slik som matte, fysikk, IT-intro-kurs, osv. Indøk er imidlertid en utdanning rettet mot ledelse og økonomi, mens komunikasjonsteknologi er en mer teknologisk utdanning. Hva som er klokest, riktigst eller passer best er ikke så enkelt å si. Du kan se på det som at du ønsker å ta en utdanning hvor du blander økonomi og teleteknikk, og hvor du i disse studiene tar utgangspunkt i hver sin del og gradvis beveger deg mot den andre.

7600801[/snapback]

Tusen takk! :w00t: Men vet du om når man beveger seg mot den andre som du kaller det, at man vil få lært like mye av både økonomi og teknologi på begge?

Lenke til kommentar

Desse to er nok relativt like, men som amund seier får du på komtek primært ei teknisk utdanning med utfylling i økonomi/leiing og vice versa på ind.øk (altså relativt detaljerte tekniske fag som fag-stønad som leiar).

Veldig generelt kan ein seie at med ind.øk utdanninga kjem du truleg i leiarposisjon tidleg i karriera, medan som komtekar får du ein meir teknisk jobb i starten, som du kan styre inn mot leiarposisjonar etterkvart. Det må vere opp til den enkelte å avgjere kva som er best. I praksis har det lite å seie, mi erfaring er at den som står fram som eit talent i eine eller andre retningen blir dytta dit relativt fort uansett. Som ei personleg erfaring kan eg vel legge til at som nyutdanna siv.ing føler du at du kan ein masse, berre for å bli slått i bakken av kor lite du kan når du startar i første jobb. Den vidare karriera er like mykje styrd av dei personlege eigenskapane som av den linja ein valde på gløs.

(mvh. komtek-student, no i programvare)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...