Gå til innhold

Overklokking av E6600, ram og 8800 GTS


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har nå tenkt til å overklokke min E6600 og HyperX DDR 2 ram (750mhz). Mere specs kan dere se i signatur.

 

Jeg har aldri overklokket før og trenger dermed noen tips. Tenkte å kjøre rundt 3ghz STABILT på CPU. Ram vet jeg egentlig ikke hvor mye jeg kan forvente av?

 

Noen som har noen parametere eller innstillinger som kan gi rundt den ytelsen på CPU? Altså FSB, volt osv? Slik at jeg har noe jeg kan starte med og eventuelt jobbe/fin tune videre med :p Eller må jeg bare prøve meg fram selv?

 

Jeg er helt ny når det gjelder overklokking, så alle tips tas godt i mot :love:

 

Takk på forhånd :love:

Endret av loozet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for å komme over 3GHz på CPU må du opp i en FSB på 334MHz. Den starter på 266MHz.

Volten er ikke nødvendig å røre før maskinen begyner å bli ustabil.

 

Jeg tror ikke det er for dristig å starte med en FSB på 300MHz, altså en CPU hastighet på 2,7GHz.

Derfra kan du jobbe deg oppover med 5 eller 10MHz om gangen til du merker ustabilitet.

For hver gang anbefaler jeg deg å kjøre minst èn time med Prime95 og like lang tid med Memtest. Får du ingen error kan du gå videre.

Det holder kanskje med en halvtime når du er på FCB 300.

 

Hva du kan forvente av minnet vet ikke jeg heller, men det bør da i alle fall klare å henge med greit hvis du setter det til å kjøre som 667MHz til vanlig.

Da vil du sansynligvis ikke få en hastighet som er så mye høyere enn det modulene er sertifisert for når du er fornøyd med overklokken til CPU.

Lenke til kommentar
Vel, for å komme over 3GHz på CPU må du opp i en FSB på 334MHz. Den starter på 266MHz.

Volten er ikke nødvendig å røre før maskinen begyner å bli ustabil.

 

Jeg tror ikke det er for dristig å starte med en FSB på 300MHz, altså en CPU hastighet på 2,7GHz.

Derfra kan du jobbe deg oppover med 5 eller 10MHz om gangen til du merker ustabilitet.

For hver gang anbefaler jeg deg å kjøre minst èn time med Prime95 og like lang tid med Memtest. Får du ingen error kan du gå videre.

Det holder kanskje med en halvtime når du er på FCB 300.

 

Hva du kan forvente av minnet vet ikke jeg heller, men det bør da i alle fall klare å henge med greit hvis du setter det til å kjøre som 667MHz til vanlig.

Da vil du sansynligvis ikke få en hastighet som er så mye høyere enn det modulene er sertifisert for når du er fornøyd med overklokken til CPU.

7595374[/snapback]

 

Tusen hjertelig. Greit å vite hvor cirka jeg burde starte ;) Men 3ghz med kjøleren min burde vel kunne gå greit uten for høye temps? Har aldri vært over 40 grader som jeg har sett til nå i load.

Lenke til kommentar

Ok takk :)

 

Har funnet ut at jeg kan klare FSBpå rundt 334 uten å endre volten, dermed øker ikke temperaturen så mye heller? men dette finner jeg ut av.

 

Skal prøve meg i morgen :thumbup:

 

EDIT:

Bluum: Jeg bruker jo ikke stock kjøling uansett ;) Bruker en Nuctua NH-U12 med 1 vifte på hver side.

 

Hehe.. Hvordan c2d skal du ha?

 

Takk for alle hjelpen :love:

Endret av loozet
Lenke til kommentar
3GHz uten å øke volten høres bra ut.

Gleder meg til jeg får min C2D :D

7596581[/snapback]

 

 

Jeg satt min E6600 rett til 2,7Ghz, så rett til 3Ghz i går. Dette med Asus P5W DHD-hovedkort. Bare slo av et par ting som var tipset om i en tråd her på forumet, og den funka med en gang, uten å justere noe volt/minne, på boxed-vifte.

 

Lykke til :)

 

Edit: (lå på 68 grader på load) (lå fikk litt høyere temp når prime95 kjørte med 2 instanser)

Endret av kinx
Lenke til kommentar
Kult :)

 

Hva var det du skrudde av? Speedstep lignende greier osv eller?

7599332[/snapback]

 

Slo på SPD, men det var nok ikke nødvendig på så lav FSB? (slo denne av og satt timings selv etterpå, det funker like fint)

Slo av Speedstep og Hyperpath3 (heller kanskje ikke nødvendig ved så lav FSB?)

 

Og patchet til nyeste Stable-BIOS, sannsynligvis ikke så viktig det heller.

 

Ellers var alt annet som ut av boksen. :)

Lenke til kommentar

Er det E6600 du har?

Hvis det er det tror jeg du kan starte med å kjøre den på 3ghz ja, det skal den klare fint selv med stock kjøler..

Selv kjører jeg min på luft på 360 fsb uten problemer.

 

PS: Mitt Gigabyte GA-965P-DQ6 juster volten automatisk etter hvor høyt jeg stiller fsb, og med 360fsb valgte den å sette volten på 1,33.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar
Når en kjører prime95. Er det vanlig med bare 50% bruk av CPU da? Med E6600 ?

Etter en halvtime så ligger temperatur på 60grader.

7599933[/snapback]

 

Det stmmer ...,.,,,,

 

 

På en dual core cpu må du kjøre 2 prime95 samtidig får å få 100% load på begge kjernene...

7600008[/snapback]

 

 

Jepp, du kan sette i programmet hvilke kjerne du skal bruke (de heter "0" og "1"), når du starter opp Prime95 for andre gang legger du "-A1" etter, så klarer du å få opp en til.

 

Når det gjelder overklokking av skjermkort, så bruker jeg "EXTERTool", om det er bra eller dårlig vet jeg jaggu ikke, men det dro opp mitt skjermkort hvertfall, men tror det er laget for Gainward.

Endret av kinx
Lenke til kommentar
Når en kjører prime95. Er det vanlig med bare 50% bruk av CPU da? Med E6600 ?

Etter en halvtime så ligger temperatur på 60grader.

7599933[/snapback]

 

Det stmmer ...,.,,,,

 

 

På en dual core cpu må du kjøre 2 prime95 samtidig får å få 100% load på begge kjernene...

7600008[/snapback]

 

 

Jepp, du kan sette i programmet hvilke kjerne du skal bruke (de heter "0" og "1"), når du starter opp Prime95 for andre gang legger du "-A1" etter, så klarer du å få opp en til.

 

Når det gjelder overklokking av skjermkort, så bruker jeg "EXPTERTool", om det er bra eller dårlig vet jeg jaggu ikke, men det dro opp mitt skjermkort hvertfall :)

7600223[/snapback]

 

Hvor skal jeg legge eller skrive "-A1"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...