Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke partisjoner (2xSATA+1xide)

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg hjelp. Jeg har flyttet over harddisker fra en shuttle pc som klikka til et nytt kabinett/hovedkort. Alt er montert riktig tror jeg, alle vifter går og maskinen går som ei klokke. Finner alle HD`ene, men ingen windows partisjon, og egentlig ingen partisjoner i det hele tatt (generelt) .. Jeg har 3 like disker, og på 2 av dem er alle de viktige filene .. den tredje (gamle bootdriven) kan jeg gjerne slette og reformattere, bare det at den var partisjonert i 2, 60Gig til boot og ~300 til diverse annet, inkl en del viktige ting... ER det slik at når man bytter hovedkort så glemmer maskinen all info om harddisker ?

Hva kan jeg gjøre for å få til dette ? får ikke sove i natt hvis jeg ikke får det til ! plz help !

gammel pc = shuttle sb81, ny "pc" Asus P5B hovedkort + kasse (ellers alt likt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, disker bevares. Dvs. de er litt avhengig av hvordan de er satt opp på den gamle maskinen. Var de i HW-RAID vil ikke den nye maskinen kunne finne data såfremt den ikke har samme diskkontoller type.

Men hva skjer på den nye maskinen? Dvs. hva kommer opp når du slår den på?

PS; Både SATA og PATA er IDE.

Lenke til kommentar

bios finner alle diskene, tilogmed en ekstern hd. Alt ser fint ut der. Etter windows installasjonene (for maskinen ser tydeligvis ingen installasjon på noen av diskene (den er på en partisjon på en av diskene) kommer et stykke, så får jeg valget mellom hvilke hd jeg vil installere den på .. og der også dukker alle diskene opp, men ikke den partisjonen som jeg vil legge windows på) .. etter å ha prøvd å installere windows på ntfs diskene protesterer windows (xp home) på at den ikke skjønner filformatet, og jeg må trykke på en knapp for å komme til dos (etter å ha blitt bedt om å velge en stasjon, der ser det ut til at den har funnet noe) ... når jeg velger 1 sendes jeg rett til dos etter å ha tastet inn passordet, og der finner jeg filene på alle diskene (?) .. (tilsynelatende) er litt stresset nå så mulig jeg ikke tenker helt klart :)

Nei, disker bevares. Dvs. de er litt avhengig av hvordan de er satt opp på den gamle maskinen. Var de i HW-RAID vil ikke den nye maskinen kunne finne data såfremt den ikke har samme diskkontoller type.

Men hva skjer på den nye maskinen? Dvs. hva kommer opp når du slår den på?

PS; Både SATA og PATA er IDE.

7595325[/snapback]

Lenke til kommentar

Nei... Det er en disk som står oppført i bios som boot.. og den har jeg nå lagt inn windows på nytt på.. men jeg får ikke tak i de andre diskene :( selv om de vises i bios og boot info bildet når jeg slår på maskinen !! uhu

Den disken som inneholder windows partisjonen, står den på 'boot sequence' lista i BIOS?

7595430[/snapback]

Lenke til kommentar

Status nå er at jeg har en SATA disk (300) som jeg har installert windows på. (funker) Jeg har en vanlig IDE DVD-RW (funker). I tillegg har jeg en SATA disk (300, akkurat samme disk som #1) koblet på en egen sata kabel til hovedkortet + en vanlig IDE disk (400, annet merke) koblet på samme kabelen som DVD-RW. De to siste ser ikke windows. Men de står oppført i boot sequencen, og på IDE detect. Også i bios står de under disker, men ikke under boot.

I windows dukker bare den ene SATA disken og DVD`en opp. Går jeg inn på egenskaper på disken i min datamaskin og velger fanen maskinvare, står alle diskene der. De står også i enhetsbehandling..

Dette begriper jeg ingenting av. Minner meg om en gang jeg rotet med jumpere på noen gode gamle disker som hadde jumpere for mange år siden.. men disse har jo ikke, og de ER jo der .. hvorfor vises de ikke ?

:)

Nei... Det er en disk som står oppført i bios som boot.. og den har jeg nå lagt inn windows på nytt på.. men jeg får ikke tak i de andre diskene :( selv om de vises i bios og boot info bildet når jeg slår på maskinen !!  uhu

Den disken som inneholder windows partisjonen, står den på 'boot sequence' lista i BIOS?

7595430[/snapback]

7596290[/snapback]

Lenke til kommentar

Du må inn på kontrollpanelet og finne diskbehandlig, der må du legge til de nye diskene ved å importere den eksterne disken maskinen ser.

Er nesten alltid problem med dette på SATA disker , spesielt hvis hovedkortet bare støtter SATA 150 og diskene er 300. Noen disker har en jumper som skal plasseres riktig for at de skal kunne kommunisere med hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...