Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SpeedTouch 546i instillinger slettet [LØST]


Anbefalte innlegg

SE SISTE POST FOR LØSNING

 

 

 

Hei!

 

Jeg sitter her og er egentlig ganske fortvilet over hva som har skjedd. Da jeg i dag skulle ta en restart av mitt SpeedTouch 546i ADSL2+ modem. Jeg har NextGenTel som ISP.

 

Når modemet har startet opp igjen, er alle instillinger borte. Jeg får mange spørsmål om konfiguering jeg aldri har sett før. Tidligere var det bare å aktivere med brukernummer og passord, men nå er det ingen spor av NGT sine instillinger i modemet.

 

Internett fungerer ikke. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal skrive, og stille på.

 

Å ringe NGT sin kundeservice var håpløst, da jeg fikk opplest en hyggelig melding om at de holdt stengt i romjulen.

 

Er det noen her som har noen anelse om hvordan man kan få modemet til å fungere igjen?

 

Har prøvd å sette tilbake til Factory Defaults og Reset knapp bak på selve

 

Melding om at brukeren har avbrutt tilkoblingen, noe jeg ikke har gjort.

post-52018-1167337580_thumb.png

 

Koblingen er i orden og viser 9,1mbit/s.

post-52018-1167337723_thumb.png

 

Konfigueringsveiviser:

 

Hva skal jeg velge her?

post-52018-1167337787_thumb.png

 

 

Hvilken VPI/VCI skal jeg bruke? Og hva er det?

Connection Type?

Er brukernavn og passord det samme som jeg fikk på det gule arket med mitt modem?

 

post-52018-1167338022_thumb.png

 

 

 

Private eller public ?

post-52018-1167338096_thumb.png

 

 

 

Tar imot all hjelp med stor glede! Jeg sitter nå på ISDN og det er ikke kjekt.

Endret av resn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det har stått pppoe så tror jeg du skal legge inn det + 1.32 & LLC.

Hvis disse verdiene ikke kan legges inn så ville jeg vurdert å oppgradere firmware på speedtouch.nl.  Du kan få normal NGT firmware senere når de åpner sjappa igjen.

7595482[/snapback]

Jeg har firmware 6.1.4.6 nå. Ser ikke ut til å ligge nyere på speedtouch.nl sin side.

 

Prøvde litt forskjellig av det som stod på itpro, men til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Før du la inn ny firmware så hadde det bare vært å gå inn på speedtouch menyen, trykke "setup" og gå gjennom vanlig NGT aktivering. Da stiller den seg tilbake til normalt på alt selv om du har klart å resette den tilbake helt til default. Den vil ligge der så lenge du har NGT sin modifiserte firmware.

 

Når du derimot har lagt inn ny firmware så ligger ingen av NGT instillingene lenger på ruteren. Da må du sette opp den helt fra scratch, og du vil trenge info som LAPD bruekrnavn, passord VP/VC verdier mm. Dette vil du sansynligvis trenge å ringe support for.

 

Men du spør jo litt etter trøbbel i mine øyne ved å oppgradere med generisk firmware når du ikke vet hvordan du skal behandle grunnleggende instillinger ...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Før du la inn ny firmware så hadde det bare vært å gå inn på speedtouch menyen, trykke "setup" og gå gjennom vanlig NGT aktivering. Da stiller den seg tilbake til normalt på alt selv om du har klart å resette den tilbake helt til default. Den vil ligge der så lenge du har NGT sin modifiserte firmware.

 

Når du derimot har lagt inn ny firmware så ligger ingen av NGT instillingene lenger på ruteren. Da må du sette opp den helt fra scratch, og du vil trenge info som LAPD bruekrnavn, passord VP/VC verdier mm. Dette vil du sansynligvis trenge å ringe support for.

 

Men du spør jo litt etter trøbbel i mine øyne ved å oppgradere med generisk firmware når du ikke vet hvordan du skal behandle grunnleggende instillinger ...

 

-Stigma

7595825[/snapback]

 

Det er lenge siden jeg tok oppgradering til firmwaren jeg har nå, og da ble ikke instillingene fra NGT eller aktiveringsmulighetene slettet, slik som du hevder, selv om dette er borte nå. Hvordan det har skjedd at det er vekk har jeg ingen anelse om

 

Den gangen jeg la inn ny firmware, var rett og slett pga. feil i den som jeg allerede hadde. Feil som instillinger som ikke ville lagres og hastighet som var halvparten av linjens kapasitet osv.. Med dagens firmware 6.1.4.6 fungerte alt helt utmerket, helt til i dag der alle instillinger plutselig bare forsvant.

Endret av resn
Lenke til kommentar

Hvis du reflasher men ikke resetter ruteren så vil den nok beholde alle instillingene som var der fra før av - altså NGT standard instillingene. Når ruteren din ble resatt (det kan skje av seg selv i noen tilfeller, eller spesiellt om ruteren får et strømsjokk), så henter den standard instillingene fra det du flashet med. Da lå selvfølgelig ikke NGT standard instillingene der lengre, og du gikk tilbake til Speedtouch sin default config.

 

Så nei, det stemmer nok fint dette ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvis du reflasher men ikke resetter ruteren så vil den nok beholde alle instillingene som var der fra før av - altså NGT standard instillingene. Når ruteren din ble resatt (det kan skje av seg selv i noen tilfeller, eller spesiellt om ruteren får et strømsjokk), så henter den standard instillingene fra det du flashet med. Da lå selvfølgelig ikke NGT standard instillingene der lengre, og du gikk tilbake til Speedtouch sin default config.

 

Så nei, det stemmer nok fint dette  ;)

 

-Stigma

7596748[/snapback]

 

Jeg skjønner. Likevel er det fryktelig dumt at det skjedde, for jeg holdt ikke på med noe snusking inne i telnet eller prøvde å forandre på noe.

 

Er det mulig å bruke en user.ini fil fra andre som har samme ruter ?

Lenke til kommentar
Hvis du reflasher men ikke resetter ruteren så vil den nok beholde alle instillingene som var der fra før av - altså NGT standard instillingene. Når ruteren din ble resatt (det kan skje av seg selv i noen tilfeller, eller spesiellt om ruteren får et strømsjokk), så henter den standard instillingene fra det du flashet med. Da lå selvfølgelig ikke NGT standard instillingene der lengre, og du gikk tilbake til Speedtouch sin default config.

 

Så nei, det stemmer nok fint dette  ;)

 

-Stigma

7596748[/snapback]

 

Jeg skjønner. Likevel er det fryktelig dumt at det skjedde, for jeg holdt ikke på med noe snusking inne i telnet eller prøvde å forandre på noe.

 

Er det mulig å bruke en user.ini fil fra andre som har samme ruter ?

7596845[/snapback]

 

 

Jeg fant en som hadde lagt ut sin user.ini fil på ngtforum.net. Denne endret jeg til å passe mine behov og lastet den opp til ruteren. Skrev inn mitt brukernavn og passord og vips var jeg på nett igjen. Eneste som måtte rekonfigueres var evt. gamle instillinger. Nå har jeg backup av user.ini i tilfelle noe gale skulle skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...