[Protus] Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Dersom mod skulle mene at tråden ikke passer her, så får han/hun ordne opp. Jeg har lyst til å ta opp en ting. Dere vet sikkert at det finnes div. studier en kan ta både på en høyskole eller et universitet. Det jeg studerer er et eksempel (statsvitenskap på UITø) Spiller det egentlig noen rolle om en velger å studere på høyskole eller universitet dersom en har valgmulighet når en bestemmer seg for et studium ? Er det ikke slik at universitet regnes høyere på skalaen hvis dere skjønner ? (neppe formellt, men i praksis ?) At det er forskjell i undervisningen regner jeg med. Undervisningne på en høyskole ligner mer på den i vgs osv. (mere klasselignende miljøer, fag osv)mens på universitet er det mere fritt med emner, forelesninger og seminarer. Har jeg forstått riktig ? Høyskolefolkene slipper jo også Ex. Phil/Ex.fac tror jeg, kan være stort pluss det for noen (jeg er dog ferdig med 1. semester ) Få høre noen synspunkter Endret 28. desember 2006 av [Protus] Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Tror ikke at det egentlig er så stor forskjell på høyskole og universitet,det enste er vel at på universitet kan de utdanne professorer det kan de ikke på høyskoler. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Høyskoler har vel en mer sammensatt fagplan slik at du bestemmer mindre selv.... når du har gått en utdanning på en høgskole får du en tittel for eksempel Bachelor eller Master innen noe. En slik tittel er ikke noe obligatorisk når man studerer på universitet siden man da velger mer fritt i fagene og da kanskje ikke får rette kombinasjon av fag for å få en tittel. Hva en slik tittel betyr ved jobbsøk eller videreutdanning vites ikke Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Min erfaring og folk jeg har prata med så er det små forskjeller mellom universitet og høyskole sånn fagmessig. Annet enn ja, man kan bestemme sin egen utdanning i mindre grad, mere fastlåst timeplan på høyskole og klassetimer fra 8 om morgenen til minst 4 om ettermiddagen og mer oppfølgt utdanning (tenk VGS). Alt etter hvordan høyskolen har satt opp undervisninga. På universitet er det typisk at de 2-3 første semesterne (som programstudent) er satt av til obligatoriske fag/kurs. Så etter det bestemmer man selv hva man vil studere, noen kurs må være relatert til bachelor/master mens andre kan man velge og vrake, f.eks astronomi, historie, programmering, hva det måtte være. Stort sett er utdanning på universitet undervist i store forelesningerssaler og mindre tid satt av til øvinger og gruppediskusjoner osv. Erfaringer kommer fra megselv (UiO), kamerat på Høyskolen i trondheim og venninne på Høyskolen i Oslo Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Har erfaring fra begge deler, riktignok noen år tilbake. Altså høyskole var (er) på sett og vis en forlengelse av vgs mhp klasse undervisning (evt også auditorium) og "påprakka" fag. Vel, man får valgfag ol etter hvert på høyskoler også, men dog et begrenset tilbud. På universitetet (UNI) har man fra første stund en større frihet mhp valg av fag (vel og merke innen sitt eksplisitte program). Men klart denne selektiviteten ikke passer alle. Noen liker timeplaner og oppfølginger i større grad som på høyskoler. Har jobbet litt som hjelpelærer på UiO og observerer at UiO (og sikkert andre UNI) involverer læringsmetoder som likner høyskolenes "måte". Og en annen forskjell er at selve faget (og innholdet) er større på UNI enn høyskolene. Selv har jeg realfag. I sin tid var de fleste fag på 5 vekttall (15 studiepoeng) evt 3 v.t. (9-10 s.p.). I dag har dette også utjevnet seg ! Ser at synspunktene mine er diskutert over, eneste jeg er direkte uenig med er at man ikke utdanner professor på UNI. Bachelor, Master og Ph.D er grader på ulike nivå. Mens professor er en tittel, hvor man riktignok må minst ha en doktorgrad (Ph.D.) og i tillegg betydelig forskerkompetanse, artikler, pedagogikk og anbefalinger. Lenke til kommentar
StatusQuo Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Den eneste forskjellen på høgskole og universitet er at universitet melker studenter for flere studielånpenger ved at studentene må ta 1/2 - 1 år med exphil og ex fac. Det er egentlig rimelig tragisk. Har selv 6 år med skole etter vgs. Skal ta to år til og velger selvfølgelig å ta mastergraden min på en høgskole Dersom mod skulle mene at tråden ikke passer her, så får han/hun ordne opp. Jeg har lyst til å ta opp en ting. Dere vet sikkert at det finnes div. studier en kan ta både på en høyskole eller et universitet. Det jeg studerer er et eksempel (statsvitenskap på UITø) Spiller det egentlig noen rolle om en velger å studere på høyskole eller universitet dersom en har valgmulighet når en bestemmer seg for et studium ? Er det ikke slik at universitet regnes høyere på skalaen hvis dere skjønner ? (neppe formellt, men i praksis ?) At det er forskjell i undervisningen regner jeg med. Undervisningne på en høyskole ligner mer på den i vgs osv. (mere klasselignende miljøer, fag osv)mens på universitet er det mere fritt med emner, forelesninger og seminarer. Har jeg forstått riktig ? Høyskolefolkene slipper jo også Ex. Phil/Ex.fac tror jeg, kan være stort pluss det for noen (jeg er dog ferdig med 1. semester ) Få høre noen synspunkter 7594994[/snapback] Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Den eneste forskjellen på høgskole og universitet er at universitet melker studenter for flere studielånpenger ved at studentene må ta 1/2 - 1 år med exphil og ex fac. Det er egentlig rimelig tragisk. Har selv 6 år med skole etter vgs. Skal ta to år til og velger selvfølgelig å ta mastergraden min på en høgskole ----------------------------------------------------------------------------------------------- Nåja, er vel ikke eneste forskjellen på høgskole og UNI. Selvfølgelig er valgmulighetene større både mhp ant (f.eks.) Master prg og fag generelt på UNI enn høgskole. Husk at f.eks. de færreste høgskoler har egne doktorgradsprogram (Ph.D.), hvor de har lov til å avlegge hele den formelle Ph.D prosessen. Da må Ph.D. oppgava utføres i samarbeid med UNI (UiO, UiB, NTNU etc). Videre er nok vitnemålet fra UNI mer "edelt" og veier tyngre enn fra en høgskole !. Har selv en mastergrad fra UiO, og vitnemål fra HiO (+ div karakterutskrifter fra div høgskoler) og har erfart påstandene mine over. Exphil etc, som forøvrig er noe extra herk, hoppa jeg sjølv bukk over ved først å ta 3-årig høgskole og deretter Blindern. Det funker vel ennå - formoder jeg ? Endret 5. januar 2007 av Janhaa Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (...) Videre er nok vitnemålet fra UNI mer "edelt" og veier tyngre enn fra en høgskole !. Har selv en mastergrad fra UiO, og vitnemål fra HiO (+ div karakterutskrifter fra div høgskoler) og har erfart påstandene mine over. Vitnemål fra den viktigste/siste utdannelsen man har den som veier tyngst. Hadde du tatt disse diverse fagene på et universitet og mastergraden på en høgskole så ville vitnemålet fra høgskolene vært viktigst. Den store forskjellen på høgskoler og universtiter var tradisjonelet sett at universitetene hadde lange profesjonsstudier som medisn og jus hvor man kanskje kunne en stor eksamen etter en lang studietid men dette tullet er det heldigvis slutt på nå. De siste årene, særlig etter kvalitetsreformen, har universitet og høgskoler blitt så og si like. Måten ingeniørutdanning har vært lagt opp på høgskolene har vært en viktig inspirasjonsfaktor for reformen og ført til mindre fag og hyppigere innleveringer etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå