MissTee Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Før jeg blir halshugget ( ) vil jeg si at jeg har lest her inne på forumet, men har ikke funnet denne sammenligningen. Men jeg har tenkt på å kjøpe et av disse to på nyåret. Det står mellom Canon 400 18-55 og Nikon D70 18-70. Har holdt et 350 og D50 og disse er vel ikke så ulike som 400 og D70 i form og fasong? Men jeg lider jo valgets kval. Det jeg har kommet fram til er: 1. Nikon har bedre linse 2. Canon har selvrensende linse 3. Canon har ni fokuspunkter, Nikon har ingen. Er vanskelig dette, så jeg blir veldig glad for innspill. Jeg har ikke hatt speilrefleks sør, og er hobbyfotograf. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Men jeg lider jo valgets kval.Det jeg har kommet fram til er: 1. Nikon har bedre linse 2. Canon har selvrensende linse 3. Canon har ni fokuspunkter, Nikon har ingen. 7594732[/snapback] Canon har sensorrens, ikke objektivrens (dette eksisterer vel ikke såvidt jeg vet). Hvorvidt den er effektiv er et tema for debatt. Objektivet renser man på vanlig måte. Hvor mange fokuspunkter 400D har vet jeg ikke. D70s (D70 er utgått)r har 5. Hvor har du fått det fra at det ikke har noen? Hadde jeg vært førstegangskjøper i dag hadde det stått mellom Canon 400D og Nikon D80. D80 har 11 fokuspunkter, større søker enn begge de andre, gode støyegenskaper på høy ISO og like høy oppløsning som Canon 400D. Dog er prisen en del høyere enn på de du vurderer nå. Jeg oppgraderte fra D50 til D80 i begynnelsen av september og angrer ikke et sekund For øvrig synes jeg ikke at du skal la kitobjektivet være avgjørende for valget. Det vil ikke gå veldig lenge før du ønsker deg nye objektiver hvis du blir bitt av basillen. Både Nikon og Canon har utmerkede objektiver i alle prisklasser. Se på utvalget og vurder hva du kan tenke deg å kjøpe til senere. Jeg har kjøpt 4 Sigmaobjektiver til Nikon og alle har fungert utmerket. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 enig! Kansje bedre å velge mellom D80 og 400d, men du får oxo D70 for en veldig billig penge nå som den er påå vei ut fra markedet! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Trolig vil du ikke bli misfornøyd med noen av valgene, i alle fall ikke D80 om du synes du har råd til å legge inn såpass mye (som uten tvil er den beste pakke til under 10 000 som fås). Nikon D70s er vel i realiteten på vei ut, men jeg ser at enkelte har det fremdeles. At huset er på vei ut er intet problem, optikk vil finnes i 10 år framover. Under kr 7 000,- er Canon D400 bedre enn Nikon D70s etter min mening (på omtrent alle områder). Men Nikons 18-70mm objektivet er av klart bedre kvalitet enn Canons 18-55mm. F.eks er Sigma 17-70mm trolig det objektivet til Canon som pris/kvalitet kan sammenlignes. Og med f.eks. prisen på Komplett der pakken koster under 7 000,- for D70s med dette objektivet er det et meget godt kjøp. Beste råd er: Gjør som Helolle anbefaler, sjekk aktuell tilleggsoptikk. Du vil fort få lyst på tele utover 55/70 mm, samt bedre vidvinkel. Selv har jeg blant annet en 75-300 mm som faktisk brukes mye. Gå til en butikk som har begge modeller, og spør om å få prøve de skikkelig i butikken. Med speilrefleks betyr plasseringen av knapper og informasjon i søker og skjerm relativt mye etter min mening (selv om man lærer seg bruken uansett). Canon D400 kan også for enkelte ha et litt for lite grep. Selv har jeg Canon (350D), primært fordi jeg hadde Canon fra før og ønsket å kunne bruke så mye som mulig av gammelt utstyr. Glemte et meget viktig punkt, med Canon og Nikon sikrer du uansett startinvesteringen. Du vil alltid kunne bytte hus, optikk og annet utstyr etterhvert og alt det gamle vil kunne brukes videre. Men du gjør i realiteten valget for lang tid. Endret 28. desember 2006 av Bolson Lenke til kommentar
MissTee Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Tusen takk for svar, alle sammen Ser vel ut til at jeg ender på et Canon 400 Og ekstra linse og blitz har jeg lyst på allerede, hehe Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 begge to tar veldig bra bilder, du bør som mange har sagt før gå i en butikk og kjenne på begge kameraene. Jeg gjorde iallefall det og ble raskt forelsket den lille størrelsen på 400d mot "kjempen" d70.. Så når alt kommer til alt så kommer det på hva du vil ha, men somsagt er d70 på vei ut av markedet og du bør nok vurdere d80 som er noen kr dyrere. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 test av 400D, samenlignet med D70 er den bedre men den ligger også ca 1000kr dyrere. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page4.asp Er ett svært godt kamera, men som andre sier på forumet hadde vært greit å kjenne på kameraet først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå