Gå til innhold

Kan det vere feil på rambrikkene? Corsair6400

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bygga meg ny pc og prøver å overklokke den litt.

Men jeg har støt på noen poblemer som jeg håper og få hjelp til.

Jeg har følgende specs:

Asus P5B dlx wifi

C2D E6300

Corsair 2 GByte ddr2 twin2X 6400 cl4

MIST 500 Watt PSU

nVidia 7900GTO

Zalman CNPS9500 CPU Kjøler.

Jeg har klokka FSB til 350Mhz uten feil, men etter det får jeg fatal error i prime95

og memtest86.

Her kjører jeg FSB på 360Mhz tror jeg, og får feil i memtest, minnet skal jo tåle 400 eller? :hmm:

Jeg har juster vcore på ram, northbridge, cpu og FSB termination Voltage, uten og få fixa problemet helt.

Jeg har funnet ut at alt fungerer best hvis jeg setter volten på Auto på alt bortsett fra på cpu. Den kjører jeg på 1,3v tror jeg.

Timingen er i følge SPD på 4-4-4-12. Har satt den til 5-5-5-15 men da ble det bare mer krøll :ohmy:

Legger til bilde fra cpuz og memtest 86, hvis det fungerer da?

post-116131-1167331949_thumb.jpg

post-116131-1167332860_thumb.jpg

Det jeg lurer på er om jeg har gjort noen fatale feil, om det er hovedkortet som ikke går lenger, eller om det er minne som er for dårlig.

Hvis det er minnet som det er feil på så kan jeg levere det på angrefristen tror jeg.

Eller burde jeg vere fornøyd? :hmm:

Takk for alle svar :)

Mvh zig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Det står 1,8 til 2,3V på hjemmesidene til Geil. Se selv i signaturen.

Beklager Zig__ hvis du føler jeg tar over tråden, det er ikke det som er meningen ;)

7678052[/snapback]

prøv å sett de på 2.2 volt eller noe slikt å se om det hjelper.

edit: Zig__: prøv å øk vcore litt da 1,3v er jo ikke rare greiene. Men pass på temperaturene da.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Nå kjører jeg på 360 mhz og da er den stabil i prime 95, men får fortsatt feil i memtest :(

Minne brikkene kjører på auto, de skal ha 2,1v men det blir ikke no bedre når jeg prøver det... kan kanskje prøve og sette over 2,1v? Har også stilt Vcore på NB, men den blir bare varm... blir masse feil når den kommer opp i ca 55 grader.

Kan minne brikkene bli for varme??

Kan jo prøve og stille cpu, men blir det minne feil av for lite volt på cpu?

Kan der være at chipsetet på hovedkorter ikke går lenger?

Jeg skal prøve litt mer idag.

Mvh zig

Lenke til kommentar

Virker ikke som om det hjelper å øke volt på RAM brikkene. Har prøvd med mine på 2,3V og jeg får fortsatt error :hrm:

Men det vriker bare som om jeg får det når jeg kjører to memtset samtidig, har ikke fått noen når jeg kjører bare èn.

Kjører RAM på 1:1 og FSB på 334, så hastigheten til RAM ligger godt under det som spesifikasjonene garanterer.

Lenke til kommentar

Hey sjekka CPU-Z selv nå og fant ut at jeg også har et problem... brikkene mine er corsair XMS2. Disse er fra fabrikken 675 Mhz PC2-5400 "4-4-4-12"...Ifølge CPU-Z oppererer de på 301.6 mhz. med CAS-Latency 5 og cycle time 15. Har AMD 3800+ AM2 på et MSI K9N Neo-F...Hjelp?... :ermm::cry:

-Dette er normalt pga Double Data RAM, altså at 800Mhz vises som 400, 667 som 333MHz etc ? Fortsatt litt lavt eller? Og hva med de slappe timing'ene?

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Brikkene mine funker helt fint ved 4-4-4-12 og 800MHz, men det er når jeg kjører på annen divider det går galt. Det må vel nesten være hovedkortet. Har kjørt CPU, RAM og NB volt på den høyeste volten BIOS spesifiserer som "performance" setting, men likevel får jeg feil. Alt som skjedde var at NB ble kokvarm, så varm at jeg ikke turte ha maskinen på med den volten.

ElderScrollsinisten: Jeg vill anbefale deg å gå inn i BIOS og sette tilmings til det brikkene er spesifisert til. Vet ikke hva som er vanlig buss på AMD prosessorer, men prøv å se om du finner en divider som gir ca 667MHz.

Lenke til kommentar

Bluum: Høres ut som akkurat det samme problemet...

Nå kjører jeg på 400mhz :) , jeg får styggmye feil i både memtest og prime95, men jeg har ikke merka det på noe anna enda...

Spiller Battlefield 2 uten problemer, og det skal vistnok være sensetivt for overklokking, så hvis jeg ikke får noen problemer så driter jeg i memtest og prime... :cool:

Lenke til kommentar
Brikkene mine funker helt fint  ved 4-4-4-12 og 800MHz, men det er når jeg kjører på annen divider det går galt. Det må vel nesten være hovedkortet. Har kjørt CPU, RAM og NB volt på den høyeste volten BIOS spesifiserer som "performance" setting, men likevel får jeg feil. Alt som skjedde var at NB ble kokvarm, så varm at jeg ikke turte ha maskinen på med den volten.

ElderScrollsinisten: Jeg vill anbefale deg å gå inn i BIOS og sette tilmings til det brikkene er spesifisert til.  Vet ikke hva som er vanlig buss på AMD prosessorer, men prøv å se om du finner en divider som gir ca 667MHz.

7691304[/snapback]

Er i det nysjerrige hjørnet i natt:Hvorfor bruker du divider på minnet sammen med en E6600? Bruker du lav cpu multi?

Tror ikke P965 er glad i dividerere.

Lenke til kommentar

Kjører til vanlig på 2:3 med brikkene, men jeg kommer til et punkt hvor jeg får feilmeldinger i memtest, og da skifter jeg til 1:1. Men det hjelper ikke virker det som.

For øyeblikket sitter jeg med en instilling som jeg har kommet frem til at er "stabil". Kjører med FSB på 323MHz, altså med CPU på ca2,9GHz og RAM på ca970MHz.

Har RAM på 2:3 og lar SPD bestemme timings. Manuelt kan jeg bare stille til maks 5-5-5-15, mens SPD kan sette opptil 5-5-5-18 etter det jeg kan se. Måtte stille opp volten til 2,2V, fikk feilmelding når jeg hadde 2,1V. Men siden brikkene skal kunne kjøre opptil 2,3V så tror jeg det går helt greit.

Holder på å finne det punktet der maskinen ikke kommer lengre, men det tar litt tid.

Kjørte memtest i natt med 2x800MB og en "All Unused RAM", altså fikk jeg testa all RAM, ingen feil ble reigstrert av memtest.

Skrudde av memtest da jeg stod opp og satte på en dobbel Prime95 og lot det surre i ca ni og en halv time før jeg skrudde av. Heller ikke der var det noen feil. Kjørte testen i midten, den som skal gi høyest varme. Hadde 45 og 48 grader på CPU i følge coretemp.

Så grunnen til at jeg vil bruke anne divider er at jeg vil klokke CPU til minst 3GHz, noe det ikke ser ut til at jeg klarer med divideren 2:3.

Tviler på at RAM kjører noe serlig mer enn 1GHz hvis jeg er veldig heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...