RandiA Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Her vet folk det meste og jeg regner med å få noe tips til et "fossilt" prosjekt som jeg kan svært lite om: Jeg har en svært gammel Tandberg båndopptaker, sikkert 1950-tallet og en del gamle bånd med mye interessant stoff som jeg skal bruke. (Det er tale) Har i flere år lurt på hvordan jeg kan få dette til digitalt format, og brent på "moderne" CD'er. Ser denne spilleren har tre små hull i bakkant med farger på, så det går an å putte inn en ledning der, og i min uvitenhet tror jeg det må være en løsning å ta andre enden av en slik ledning inn på "lydavdelingen" på min stasjonære PC. For eksempel inn der hvor jeg nå har tilkoblet headset når jeg snakker på Skype (?). Og hvis jeg greier dette? Hva videre? Spiller jeg da dette båndet, får det inn på PC'n? Hvor kommer det? Hvordan "record" inn som digital lyd, hva skal den ende på, filformat? Er det som å rippe til et musikkprogram jeg har. (Bruker ipod og iTunes jeg); men jeg har andre musikkprogrammer også. Vil gjerne at cd-er som brennes skal kunne spilles på vanlige CD-spillere, ikke bare som mp3 for eksempel. Har noen erfaring med slikt?? Enkle tips er nødvendig. Det skal høre med til et prosjekt jeg skal lage på dette lydmaterialet, tatt opp for ca 40 år siden. Her er tilgjengelige hull på spilleren, vet ikke hva de kan brukes til: RandiA Endret 22. januar 2007 av RandiA Lenke til kommentar
Qbit Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hei RandiA ! Prosjektet ditt er ikke håpløst på noen måte, det eneste er jo at det tar " tid" og taopp / overføre lyd i fra spoleband spillere til PC eller annen type Digitalt domene, det er som før i tiden når en satt og kopierte musikk i fra en kassett til en annen da måtte en vente i respektive 60 / 90 min på at jobben var gjort. Når det kommer til stykket og "overføre" i fra Tape til PC er det ikke bare og plugge en Mini-Jack inn i spillerns utgang og inn i pc'n inngang, det er nemmelig ikke samme type plugg som brukes dessverre, på Tanbergen så er det en type plugg som kalles "banan-plugg" som brukes, så da må det kjøpes en kabel med mini-jack og en overgangs plugg (utenom) som kobles til den andre enden av minijack pluggen, altså ( minijack til banan-plugg). Når du har greid det så kan du begynne med å tenke på åssen du kan få lyden inn på PC'n, dette er i og forseg ikke noe problem men det anbefales og bruke ett lyd-editerings program som f.eks Sony Soundforge, Steinberg's Wavelab eller du kan prøve disse gratis lyd-editorene Audacity eller AudioBlast, med ett slikt program så har du full kontroll på innspilling til pc'n og ikke minst et grafisk grensesnitt som ikke er uforståelig og klønete + at du har muligheten til og stille inn oppløsningen på opptaket, hvilket filformat det skal tas opp i / lagres som etter opptak (wave, aiff, mp3, ogg, flac osv.)Wave/Wav er mest normalt og jobbe med ( kan konverteres til andre lydformater ved en seinere anledning uansett), fjerne støy, legge på effekter + mye MYE mere. OK! la oss si at du har ( etter litt tid ) innstalert et opptags/lydediterings program, fått det nødvendige av kabel(er) og plugger til og fungere med pc'n og skal taopp lyd i fra spoleband spilleren (Tandbergen), da er det i såfall EN ting du må huske på, og det er at slike opptak medfører en god del støy i og med at oppløsningen på lyden i fra slike spillere er av heller dårlig kvalitet dvs lavere bit-dybde / bitrate og hz! for å få ett slikt opptak til og bli veldig mye bedre så er det en fordel at du (før) opptak stiller inn bit-dybde og hz i ønsket kvalitet, og med tanke på hvor lykilden kommer fra så vill jeg anbefale 24Bit til 32Bit floating point og minimum 48.000hz (kan godt stille inn på 96.000hz) dette medfører igjen at lydfilene dine vil bli veldig store (dette kan gjøres noe med i etterkant) men for at du skal kunne få mest mulig "lyd" og jobbe med etter opptak så er dette ett must. Da har vi kommet til slutt produktet! opptakene er i boks, filene er prossesert i lyd-editoren, navngitt og konverter til ønsket lydformat. Når du skal brenne lyder som dette ( og forøverig annen lyd også) så må en ha ett brenner program, hvis du ikke har ett i fra før av så kan en jo bruke en av disse gratis programmene CD Burner XP Pro eller Burn4Free Oppsumering: 1) Skaff til veie det nødvendige av kabler, mini-Jack plugg ( i begge ender ) og en banan plugg ( helst en overgang). 2) Last ned ett lyd editerings program, innstaler og sjekk noen av funksjonene ( les hjelpe filene, det lønner seg). 3) Plugg så Pc'n og Tandbergen sammen, Mini-jack inn i INN-Gangen på PC'n og Banan_Pluggen inn i UT-Gangen (output) på Tandbergen. 4) Velg så hvilket lydformat du ønsker at lydene skal bli tatt opp i, Wave/Wav er standar, og hvilken oppløsning det skal tas opp i, 24Bit til 32Bit Folatin Piont ,min 48.000hz til 96.000hz 5) Rediger lyden: Fjærn eventuellt støy, normaliser lyden o.l (les eventuellt manualen) 6) Lagre lyden(ne) med navn (nr.) o.l (alt etter hva du måtte ønske) 7) Last ned ett brenner program (hvis du ikke har ett i fra før)og innstaler, brenn ut en CD i audio format (det er ikke noe i veien for at du brenner en CD med lyder som er i mp3 format og ikke i Wave/Wav det blir en spillbar Audio CD alikevell, dette er innstillinger som du kan lese deg fram til i hjelpe filen til brenner programmet) 8) Lykke til! Dette var kansje litt i overkant av *nfo, men det skulle dekke Grunn prinsippene ved det du lurte på. 9) Hvis du lurer på noe spesifikk ang dette svaret så er det bare å si i fra... 10 ) Have a nice day Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Du verden, så flott oppskrift. Skal printe det ut og studere over tid. Blir litt av et prosjekt det der. (Tenkte å ha det ferdig til ut i mai ) Jeg får tak i et program som kalles Pinnacle Studio, eller noe slikt, kanskje det kan brukes? Så har jeg Nero 7 blant annet. (Har brent mye CD og DVD, lydbøker og slikt, så den biten, når man kommer så langt, skulle være grei). Hvis jeg ikke har rett ledning, (Fant en som gikk i Tandbergen og som også går inn i det hullet som Headset er koblet til), så skal jeg kjøpe en ny, de hadde slikt utstyr på C.O. så jeg. Blir det for ille, kan jeg vel levere inn de opptakene jeg har, et sted hvor de gjør slikt, men jeg har vel bedre herredømme selv, på det jeg vil ha med eller av. Takker for et omfattende svar. Will give it a try. RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Her har jeg tatt bilde av de tuttene jeg har, det er tre ledninger, en med lys grønn tutt, en med skarp gul, og en med hvit+rød tutt, det er det samme i den andre enden av ledningen. Størrelsen er slik at de både går inn i Tandberghullene og lydhullet på den stasjonære PC'n. Lurer på om noe er brukbart? (Tatt ut bilde) RandiA Endret 24. januar 2007 av RandiA Lenke til kommentar
Qbit Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Ok! her er hva de respektive pluggene er for noe. 1) Den lyse grønne pluggen er en Mini-Jack som kan brukes til å få lyd inn og ut på b.l.a. en pc! 2) Når det kommer til de Røde / Hvite / Gule pluggene så er det noe om kalles phono plugg ( i dette tilfelle HAN plugger (HUN Plugger går inn over) Når du sier at pluggene (Rød/Hvit/Gul) passer inn i inn/Ut gangen på Tandberg spilleren din så kan nok det stemme, men alikevel så hjelper det så lite, du må nok skaffe deg (minst) en baban-plugg for at det skal hjelpe å få noe som helst lyd ut av Tandberg spilleren din! Det du kan gjøre er og ta kontakt med en lokal musikk/instrument butikk og spørre om de har banan-plugg overgang, eller løse. Med overgangsplugg (for mini-jack) så er det bare og "Kable" Tandberg og Pc sammen og begynne opptakene. Men hvis de bare har løse plugger så må du ( hvis du ikke greier selv) få laget en kabel selv med da en Banan-plugg i den ene enden og en Mini-Jack i den andre enden. Dette kan det hende at de i butikken kan være behjelpelig med, ellers så kan du kjøpe de nødvendige pluggene (og eventuellt løs-kabel) og tussle innom en lokal Hi-Fi (eller en elektrikker) butikk / og spørre om hjelp der f.eks btw! hvis du har muligheten til og ta ett litt annet bilde av inn/ut gangene på Bandspilleren din så hadde det hvert fint ( litt mere detaljer ) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2007 Hmmmm... mer detaljer? På hva? Det står jo en forklaring der over hullene, ikke for at jeg er ekspert på det der. For noen uker siden spurte jeg på Claes Olson og de viste meg en ledning de var sikker på kunne brukes til slikt. Skal følge opp dette etter hvert som tiden tillater det. Nå samler jeg alle de fine tipsene du kommer med, takk for det, og jeg håper det ikke skal gå så lang tid som det tok å få analoge små-videoer over til digitalt bilde og DVD, det greide jeg faktisk før jul, med mine gamle videopptak tatt opp først på 90-tallet. (Tenkte i 12 år på den jobben, :!: :!: , ) men her vil det dreie seg om uker, forhåpentligvis. RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Qbit, kommet litt nærmere nå:Lastet ned Audioblast, synes det så greiest ut. Vært hos Clas Ohlson og undersøkt, de hadde bare løse bananplugger, anbefalte musikk-store.Mente jeg kunne bruke den lysegrønne ja, hvis den ble koblet til bananplugg, det er altså slik (gammeldags) bananplugg som må inn i Tandbergen? Noen sier det er vanskelig å få tak i slikt gammeldags utstyr nå, men C.O: hadde jo bananplugger, hva nå de skal brukes til. Har tatt vare på den fine "oppskriften" din RandiA Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Spilleren du har er noe en Tandberg 844. For å få lyd fra linjeutgangen må høyttalervelgeren stå i stilling 2 eller 1+2. Nivået styres av volumkontrollen, og dette er det samme som en høyttalerutgang, så pass godt på at du ikke har volumkontrollen på fullt, for da kan du risikere å blåse lydkortet ditt til en annen verden, spesielt med forsterkeren som sitter i den spilleren. For å få lyd i både høyre og venstre kanal må man enten bruke en Y-adapter eller spille inn i mono. Endret 18. januar 2007 av larschroe Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Takk for opplysningene. Jeg har dessverre enda ikke funnet en butikk som har den nødvendige ledningen. Kunne kjøpe løse bananplugger og jeg har en slik Mick Jack ledning eller hva det heter. Men tror ikke jeg kan ta på meg den oppgaven å koble sammen disse til en ledningsenhet...hmmm.. RandiE Lenke til kommentar
Qbit Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 (endret) Bare sånn hvis du lurer så er " Databladet " på Spillern din her http://www.nrhf.no/TB-8.html, kan være nyttig hvis det er noen som lurer på åssen type + spesifikasjoner det er spillern din har Endret 18. januar 2007 av Qbit Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2007 Bare sånn hvis du lurer så er " Databladet " på Spillern din her http://www.nrhf.no/TB-8.html, kan være nyttig hvis det er noen som lurer på åssen type + spesifikasjoner det er spillern din har 7751225[/snapback] Model 842 , Four Track står det på den ja. De to båndene jeg skal gjøre om til digital lyd, tror jeg ikke er spilt inn på en 4-spors, men jeg kan i hvert fall greit lytte på dem på denne som jeg har lånt fra jobben, eller den er vel egentlig kassert. Hvis noen vet om en nettbutikk eller noe hvor jeg får bestilt banan-plugg "på ledning", er det fint med tips. RandiA Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Qbit, nå har jeg kanskje greid det! Datakjeden hadde jo, skulle gått dit med en gang. Her er den saken jeg fikk tak i. Alt i ett, bare å plugge inn da? RandiA Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Det du har funnet der er minijack og RCA-plugger (eller phonoplugger som nevnt tidligere i tråden), ikke bananer. Hvis du stikker innom en som reparerer TV/radio osv kan han sikkert lage kabelen du trenger på et øyeblikk. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Hmmm.. Han bedyret at det var Bananplugger og at den gikk til en gammel spolespiller??Jeg viste han bildet av hullene på spilleren også, han sa den med rødt merke skulle inn i den Orange, og den med hvitt merke skulle inn i den Sorte. RandiA Endret 19. januar 2007 av RandiA Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Pluggene er nok RCA, dessverre. En RCA-plugg består av en pinne i midten og en kappe på utsiden. En bananplugg har kun en pinne i midten, og ser slik ut: Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2007 Hmm... så det er bare å gå tilbake med de der da, ingen vits i å pakke ut og prøve... RandiA Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Hmm... så det er bare å gå tilbake med de der da, ingen vits i å pakke ut og prøve...RandiA 7758827[/snapback] Ikke for å blande meg utidig,og framgangsmåten er helt korrekt,bortsett fra at det ER faktisk RCA,eller Phonoplugger på 800 serien fra Tandberg på 60-tallet.Altså ikke banan. Etter at bananpluggen gikk av moten,sånn midt på 60-tallet,begynte TB å utstyre flere av sine modeller ,av både opptakere og radioer, med RCA plugger.Dette er de samme som i dag. Sist på 60 ble det,av eneller annen grunn innført en slags "skandinavisk standard" for innganger på sånt utstyr,og det ble Din-pluggen(5 pin med skjerm) Dette før RCA igjen slo til midt på 70-tallet. Mvh Rune Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Upps, gutter (Rune)..nå ble jeg litt forvirret, eller optimistisk. Har ikke kommet meg til Datakjeden for å bytte den RCA enda, men har ikke åpnet og prøvd den. Tandbergen er en 842, byggeår 1962-1968. Hadde butikken rett likevel da kanskje? Hadde ikke lyst til å åpne og prøve hvis jeg må bytte dem. Hva skal jeg tro, vite om den saken nå da? Er du sikker Rune at jeg har utstyret jeg trenger med den pakken jeg kjøpte? Jeg kan også få tak i bananplugger selvsagt, men jeg kan ikke koble dem på en overgang. Flere gode råd? Eller mener ekspertisen det er bare å sette i gang med prosjektet? RandiA Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 30. januar 2007 Del Skrevet 30. januar 2007 Upps, gutter (Rune)..nå ble jeg litt forvirret, eller optimistisk. Har ikke kommet meg til Datakjeden for å bytte den RCA enda, men har ikke åpnet og prøvd den. Tandbergen er en 842, byggeår 1962-1968. Hadde butikken rett likevel da kanskje? Hadde ikke lyst til å åpne og prøve hvis jeg må bytte dem. Hva skal jeg tro, vite om den saken nå da? Er du sikker Rune at jeg har utstyret jeg trenger med den pakken jeg kjøpte? Jeg kan også få tak i bananplugger selvsagt, men jeg kan ikke koble dem på en overgang. Flere gode råd? Eller mener ekspertisen det er bare å sette i gang med prosjektet?RandiA 7830875[/snapback] Som sagt så er det RCA-plugg-innganger/utganger på 842,så det er bare å sette i gang. For å gjøre det ekstra enkelt å skjekke:Om du klarer å få pluggene på plass,er de riktige!Bananplugger er for store til å passe inn i senterhullet på en RCA inngang. Lykke til Mvh Rune Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 Høres forlokkende ut ja, Rune. Skal sette av tid i vinterferien som kommer snart. Jeg har jo disse også som passet inn i Tandbergen, den hvite og den røde på samme ledning. RandiA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå