Husam Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Hei, jeg har alltid vært veldig interessert i fotball, og har relativt stort engasjement for mitt favorittlag, Brann. Jeg følte meg i tillegg tidlig "tvunget" til å velge meg et engelsk lag, og det ble av ulike årsaker Newcastle United. Til tross for at jeg både fulgte de i ganske mange år og til og med var over for å se NUFC på kamp i England har laget likevel aldri klart å engasjere meg noe særlig følelsesmessig. Det som knytter meg til Brann er liksom nærheten, tilhørigheten til stedet og klubben, og selvfølgelig det at jeg føler meg som en bidragsyter som supporter på tribunen. Av den grunn klarer jeg faktisk ikke å forstå norske mennesker som setter Liverpool eller Man Utd høyere enn sine egne lokale lag, selv uten noen særlig tilknytning til byene. OK, kvaliteten på spillet til Chelsea er nok bedre enn Odd sitt, men det har vel ingenting med ekte supporterfølelser å gjøre? Så kan noen gi meg en seriøs og fin forklaring på hva som faktisk gjør at folk knytter så sterke følelser mot et fjernt lag i et helt annet land? Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) det er jo ikke rart du ikke får noe følelser for laget når du velger Newcastle! Der har du grunnen! neida, jeg har holdt med Liverpool siden jeg var 7 år. Da var det kult å heie på engelske lag, og etterhvert som årene har gått har dette blitt ekte. Når du lærer å kjenne alle spillerne, klubbens historie og ser alle kampene, får du automatisk et følelsesmessig forhold til klubben. Endret 28. desember 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Noe av det som gjorde at jeg er en Lpool-fan fremfor Viking-fan, tror jeg er at rivaliseringen mellom supportere var så sterk på grunnskolen. Alle heide på Viking, så det ble nesten litt.... kjedelig? Følelsen å gå på skolen Mandag morgen etter ett tap for ManU var skikkelig grusom, og disse "krigene" gjorde noe med mitt eget engasjement tror jeg. Det var nok det som fikk snøballen til å rulle skikkelig. Bensin på bålet har vært turer over for å få innblikk i klubbens supporterkultur, den fascinerende historien til LFC osv Lenke til kommentar
h00v3r Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg har fulgt Arsenal veldig tett helt siden jeg var 5 år. Begynte å samle på sånne Premier League kort. Det var ikke så mye snakk om fotball på skolen da, men når man kom oppover i klassene begynte ordkrigen og rulle. Kampkritikk, spillerkritikk og mye erting etter at laget mitt tapte. Men dette gjorde at jeg hadde ekstra mye å ta igjen med, når Tony Adams & Co slo det laget. Grunnen til at vi engasjerer oss mer i engelsk fotball, er fordi spillet er raskere, det er tøffere, det er mer utbredt og det er overalt. Alle spillere i verden vil til en Engelsk, spansk eller Italiensk liga. Jeg bor på Notodden, nå rykka akkuratt Notodden opp i Adeccoligane(1.Divisjon). Den siste og avgjørende kampen mot Lørenskog ble spilt på Notodden, den så jeg. Da var jeg i ekstase når Notodden knuste Lørenskog, og det er følelser i det også. Men det er det kampen og den følelsen du får når akkuratt ditt lag slår et topplag som Man U. Det er det som gjør at engelsk fotball er det den er idag. Ingen bryr seg for eksempel om Rosenborg slår Vålerenga, det er ikke like stor prestisje over det, fordi de laga er ikke på langt nær så gode som de engelske laga. Kanskje det var mye surr her, men prøvde å si litt ivertfall Lenke til kommentar
Husam Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Hmmm, takk for respons, men jeg vet ikke helt om jeg forstår dere helt ennå. Jeg har da både fulgt Newcastle tett gjennom flere år og kan historien til klubben bra. Rommet mitt har vært prydet av plakater med ikke bare Alan Shearer, men også gamlehelten Jackie Milburn, for å si det sånn... Og han har jeg aldri sett spille. Premier League-kort har jeg også en bunke med. Til tross for dette har jeg aldri fått noe nærhetsforhold eller tilhørighetsfølelse på samme møte som med Brann. Ikke i nærheten. En av årsakene til at jeg valgte Newcastle er vel at jeg aldri har hatt noe særlig ønske om å være i "den store klynga" fotballmessig. Snarere tvert imot. Likevel tror jeg kanskje også Newcastle var litt for stort, og at jeg hadde følt meg mer knyttet til en klubb som f.eks. Forrest Green. Vanskelig å forklare eksakt hvorfor, men dere skjønner kanskje litt av hva jeg mener... Så det er vel kanskje meg det er noe "galt" med. Jeg holder alltid med lag som Trinidad i VM og for eksempel baltiske og russiske lag i Champions League, så du kan vel si at jeg er outsidernes sympatisør. Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre jeg..? Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg kunne deltatt i norsk fotball. Engelsk fotball derimot er pent å se på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå