Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Punktert dekk - hva gjør man?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er punktering, så er det sansynligvis nok med en "plugging". Før fikk man ofte gjort dette for noen få tiere på bensinstasjoner. Men nå for tiden vet ikke jentungene bak pølsedisken hva et bildekk er for noe.

 

Sjekk forresten også om det kan være ventilen.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har fått dette fikset på min lokale Statoil ved et par anledninger, og det koster ikke så mye.

 

Sjekk av ventilen kan være et godt tips, det anbefales å skifte denne ved skifte av dekk, men det blir sjelden gjort. Dersom lekkasjen skyldes skade i dekkets side er det ikke alltid mulig å plugge dette, du må skifte dekket (nødløsning: Legg inn slange).

Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger fått fikset slike lekasjer med "lurium" på boks for så å fylle etter med trykkluft.

I to av tilfellene var det skrue i dekket som forårsaket lekasjen.

Lot i begge tilfellene skruen sitte helt til dekket var oppbrukt.

Lekker det derimot i sideveggen på dekket er det bare en ting som hjelper, og det er bytte av dekk.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt.

Hull i kjøreflaten kan repareres med plugg (vulkaniseres). Hull i sideveggen kan ikke lappes på denne måten. Ikke la spiker eller skrue stå igjen i dekket. Denne vil bevege seg og kan resultere i at dekket mister luften fort, noe som kan være svært farlig.

Lenke til kommentar

Begge skruene satt i selve kjørebanen.

Årsaken til at jeg lot de stå var at jeg oppdaga den første skruen ved dettbytte fra vinter til sommerdekk.

Da var det allerede gått et par måner siden jeg hadde en lekasje som ble tettet med lappesaker på boks uvitende om hva som var årsaken til lekasjen.

 

Sier ikke at alle bare skal fortsette og kjøre med skruen i men det vil holde en stund i allefall.

Det mest riktige er vel og få hullet plugget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom man har fått en spiker i dekket, er det greit å fjerne denne. Den vil bevege seg litt, og gjøre hullet større, slik at lekkasjen blir større. Vent likevel med å ta ut spiker/skrue fra dette til det passer å sette på reservehjulet eller levere til rep., når du tar ut spikeren vil det begynne å lekke mer! La den gjerne stå i, slik at mekanikeren ser tydelig hvor hullet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...