djain Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg er nybegynner med nyinnkjøpt kamera (Canon EOS400D) Har sett at noen tar bilder slik at selve motivet (barnet) blir skarpt, mens bakgrunnen blir difus/utydelig. Synes slike bilder er kjempe stilige, men skjønner ikke hvordan man får det til. Har aldri hatt speilrefleks kamera før, og har heller aldri vært noe god på vanlig digitalkamera heller, men ønsket om å bli flink er stort Er det forresten noen som vet om kurs man kan gå? Helst i akershus området Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Først standardsvaret: Ta en titt i fotokompendiet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Så ett kort svar: Jo lavere blendertall jo mer uskarp bakgrunn. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Det stoners sier er riktig. Om du har kitlinsa, altså linsa som vanligvis følger med kameraet, kan du ikke få et særlig lavt blendertall i forhold til brennvidden, og ikke like god/mye uskarphet som med linser med lavere blendertall. Dette er virkelig lettere å forklare om du leser deg til hva blender, fokus og brennvidde virkelig er. En enkel regel kan du iallefall ta til deg nå: Lavt blendertall betyr stor blender og liten skarphetsdybde. Høyt blendertall betyr liten blender og høy skarphetsdybde. Og eeen siste ting: Du kan overveie å kjøpe Canon EF 50mm f/1.8-linsa. Det er ei veldig god linse i forhold til prisen på under tusenlappen, og vil gi deg mulighet til å få veldig uklare bakgrunner. Lenke til kommentar
Matsi Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Kjøp deg EF 50mm f/1.8 til under tusenlappen, så får du et relativt fint objektiv som egner seg godt til portrettbilder EDIT: Øh, som pederk så flott sier over meg Endret 28. desember 2006 av Matsi Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Eller bruk f.eks. PhotoShop til å skille motivet fra bakgrunnen, for så å gjøre bakgrunnen utydelig (blurred). Lenke til kommentar
djain Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Det fulgte med en linse (kit) som heter EFS 18-55mm. Hva er egentlig forskjellen på den linsen og den som pederk anbefaler: EF 50mm f/1.8. Vet jeg kan gjøre endel endringer i photoshop (men er ikke sånn super god til det heller), så har veldig lyst til å få det til på selve kameraet. Jeg har prøvd å lese i brukerveiledingen men har ikke fått til noe som ser slik ut som jeg har sett andre har fått til med samme kamera (vet ikke hva slags linse de har brukt, så det kan vel være derfor) Har stilt det på AV, som manualen sier, og justert på blenderverdien, men ser nesten ingen forskjell, borsett ifra at det blir mørkere/lysere... Gjør jeg noe feil da? Også synes jeg det blir veldig kraftige skygger når jeg har den på auto, iforhold til mitt canon digital ixux i. Er det noen av dere som vet om det går noen "hobby" speilrefleks kurs i akershus? Ønsker jo å klare å benytte kameraet mitt fullt ut, så kan virkelig tenke meg å gå ett grunnleggende kurs. Endret 29. desember 2006 av djain Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Dere glemmer den viktiste faktoren, avstanden til motivet sammen med brennvidden. I praksis vil det si utsnittet: et tett utsnitt vil gi deg sløret bakgrun. Det er med andre ord mulig å få effekten til en viss grad selv på f. eks f/5.6, selv om den selvsagt blir begrenset. skarsk: Jeg har til gode å se en slik PS-manipulasjon som ser troverdig ut. Det enkleste og beste er å gjøre det riktig i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Det fulgte med en linse (kit) som heter EFS 18-55mm. Hva er egentlig forskjellen på den linsen og den som pederk anbefaler: EF 50mm f/1.8. 7599457[/snapback] Først litt pirk: Ei linse er ett eneste glass (plast) element som sitter i en elle flere linsegrupper inne i et objektiv. Når vi snakker om "tuten" som sitter foran på (slr)kameraet, så er det et objektiv. Pirk slutt.. Nuvel, forskjellen på de nevnte objektiver er at 18-55-objektivet er et zoom-objektiv og 50-objektivet er fast. Hvilket betyr at du kan variere brennvidden trinnløst mellom 18mm og 55mm. 50mm fast kan ikke varieres, det er 50mm om du så koker det i smult 18-55-objektivet er også mere lyssvakt enn den rene 50mm'eren. EF-S 18-55 f/3.5-5.6 betyr at du får maks blender (størst lyssamlende åpning) på 18mm brennvidde, dette er f/3.5, mens du får maks åpning f/5.6 på 55mm brennvidde. EF 50 II f/1.8 kan gi deg en maks åpning på f/1.8. En annen ting med blenderåpning er at dybdeskarpheten er grunnere jo større blenderåpning du har. Et motiv på 1m avstand vil ha et skarphetsplan på bare etpar cm med blender 1.8, mens på 5.6 er nesten 10 cm. Søk i wikipedia på "depth of field" eller "DOF" så er det forklart. Skarphetsdybden er mere komplisert enn jeg har nevnt over. "DOF" avhenger også av brennvidde og avstand til motivet. Jeg vil anbefale deg å kjøpe/låne "Digital fotografi i praksis" an Magnar Fjørtoft. Den koster litt over kr 400,- men er veldig opplysende. Hvis du leser (godt) engelsk, så kan du søke f.ex Amazon for bøker av John Hedgecoe. Bøkene hans er "gamle" og omhandler stort sett filmbaserte speilreflekser, men prinsippet er det samme, og du får god innføring i både brennvidder, ISO-verdier og dybdeskarphet. Forresten, da jeg kjøpte mitt første slr (Canon EOS IX7 med aps-film) så fikk jeg med en fotobok som Canon hadde gitt ut. Spør i butikken om de har den eller kan skaffe den ennå. Den er veldig bra og godt rettet mot førstegangskjøper av slr. [edit]Litt mer utfyllende og en skirveleif[/edit] Endret 29. desember 2006 av Bikeridr Lenke til kommentar
djain Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Tusen takk for svar :-) Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ett slikt objektiv :-) Har også bestilt meg boka på nettet nå (lå rett i underkant av 400 kr hos bokkilden) Er ikke supergod på engelsk når det kommer til fag-engelsk, så da er nok den norske boken mer for meg. Gleder meg til jeg får den, og håper den hjelper meg mye :-) Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Litt usikker om det er nevnt tidligere, men hvis du bruker tele (i ditt tilfelle 55mm) vil graden av uskarphet forsterkes. Avstanden til objektene bak bør være så stor som mulig. Endret 9. januar 2007 av Håkki Lenke til kommentar
berland Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Litt usikker om det er nevnt tidligere, men hvis du bruker tele (i ditt tilfelle 55mm) vil graden av uskarphet forsterkes Her tror jeg egentlig du misforstår litt. Du har isolert sett rett i at om du øker brennvidden, så vil DOF (depth of field) minke. Men, hvis poenget er å ta bildet av et ansikt, så vil fotografen kompensere brennviddeendringen med å plassere seg annerledes, og dette veier nøyaktig opp for endringen i DOF, dermed vil den eneste effekten av å bruke tele i dette tilfellet være endret perspektiv på tingene (som kun har med fotografens posisjon å gjøre). Se eksempel som viser effekten her: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml og les kanskje også her: http://www.luminous-landscape.com/tutorial...eries/dof.shtml Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Tusen takk for svar :-)Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ett slikt objektiv :-) Har også bestilt meg boka på nettet nå (lå rett i underkant av 400 kr hos bokkilden) Er ikke supergod på engelsk når det kommer til fag-engelsk, så da er nok den norske boken mer for meg. Gleder meg til jeg får den, og håper den hjelper meg mye :-) 7600315[/snapback] Jeg ser av signaturen du har både det ene og det andre som bør være godt egnet for oppgaven..Hvilket objektiv er det du tenker å gå til innkjøp av? Du har fått masse bra tips også ser jeg. Boka som er nevnt i sammen med utprøvinger i praksis bør gi deg veldig bra resultat etter hvert. Selv hadde jeg en EF 50/1.4 som jeg brukte veldig mye til f.eks å ta bilder av småtassene innendørs i svakt lys, men som ble solgt da det ikke ble så mye brukt som det burde etter at jeg kjøpte en 35mm og en 85mm i tillegg. Men så etterhvert har angret litt på salget siden det er utrolig mye kvalitet for relativ lite penger, så jeg skaffet meg et nytt et som kom på døra i ettermiddag Her er et par eksempel: f/1.6, 1/60s, ISO 400 f/1.4, 1/160s, ISO 800 Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Nærhet, brennvidde (zoom) og blender er elementer som forandrer på dybdeskarpheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå