Gå til innhold

Objektiv til KM Dynax 5D

Anbefalte innlegg

Hei, nå trenger et nytt objektiv til kamerat mitt...har bare kit objektivet som fulte med, 18-70 :blush: Noen som har noen gode anbefalinger, hadde i utgangspunktet tenkt meg et 50mm og kanskje et zoom objektiv. Er bare en halvfattig student, så kan ikke unne meg et kjempedyrt objektiv akkurat. Noen gode tips? Bruker mest kameraet til å ta bilder i sammenkomster, av hunden min og litt natur...

Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tusen takk for gode tips  :D  Smart å kjøpe fra E-bay kanskje ja  :w00t: ...men er det noen som kan gi meg noen gode søketips og hva jeg ellers bør se etter for ikke å kjøpe katta i sekken (tenker da på skikkelig slitte objektiver o.l.)

7595232[/snapback]

Du finner en del tips her:

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=4697

Mine beste tips er:

Les produktbeskrivelsen nøye:

Sjekk følgende punkter:

Sjekk feedback, og hva har de solgt?

Sender de til Norge?

Hva er portoen?

Hvordan er tilstanden på objektivet? Fungerer det?

Riper front og bakdeksel, Det skal være skikkelig ille for at bildekvaliteten påvirkes, men prisen vil være betydlig lavere ved skader?

Støv/ fungus (sopp)?

Får du ikke svar på alt, kontakt selgeren og spør.

Et fint objektiv å begynne med er 50mm f/1,7 (lyssterkt) dette koster knappe 1000,- inkl mva og frakt fra USA, ønsker du mer tele er 70-210mm f/4 er kremobjektiv, men det er litt stort og tungt prisen ser ut til å ha gått litt opp slik at det du må belage deg på å betale mellom 1500-2000 inkl frakt og mva. Et alternativ som er nesten like bra, men lettere og mindre og vesentlig billigere er Minolta 100-200mm, dette vil koste 700-800 kr inkl frakt og mva.

Jeg anbefaler deg å gå inn på www.dyxum.com for mer info om objektivene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Hei, nå trenger et nytt objektiv til kamerat mitt...har bare kit objektivet som fulte med, 18-70  :blush: Noen som har noen gode anbefalinger, hadde i utgangspunktet tenkt meg et 50mm og kanskje et zoom objektiv. Er bare en halvfattig student, så kan ikke unne meg et kjempedyrt objektiv akkurat. Noen gode tips? Bruker mest kameraet til å ta bilder i sammenkomster, av hunden min og litt natur...

Takk for hjelpen  :D

7593617[/snapback]

Jeg kan bare hekte meg på anbefalingene om å kjøpe 50/1,7, gjerne brukt. Her får du mye for pengene! Dette objektivet vil fungere OK til portretter og særlig til forhold der du ikke vil bruke blitz, f eks i kirker eller innendørshaller (sport). Men til landskapsbilder har det sine begrensninger. Hvis du vil legge litt mer penger i objektiv, kan jeg sterkt anbefale Minolta 28/2,0. Det er et veldig godt og lyssterkt all round-objektiv. Forøvrig er det fullt mulig å ta gode bilder med kit-zoomen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...