Gå til innhold

Et forferdelig dilemma!


Anbefalte innlegg

Som emnet sier, står jeg ovenfor et forferdelig vanskelig valg.

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av en harddisk-basert mp3-spiller. Jeg har også klart å eliminere alle spillere unntatt to.

Valget står mellom Apple iPod og Creative Jukebox Zen (som kommer snart.)

 

Apple iPod er som de fleste vet meget liten, særdeles elegant, men ganske dyr (har tenkt på 10Gb-modellen.)

 

Creative Jukebox Zen er noe større, billigere, litt kjipere design og har støtte for wma.

 

Noen som har argumenter som kan hjelpe meg å ta en avgjørelse?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-23 13:30, skrev wola:

det er USB 1.1 på zen spilleren oxo... genske praktisk siden alle har den (ikke noe du kan si om firewire enda) :smile:



 

Hmm.. tror ikke det er no fordel. Er ikke USB 1.1 ufattelig treigt da?

 

Tilbake til spørsmålet: Jeg hadde valgt I-pod selv om den er dyrere, det bare oser kvalitet av den!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 17:19, skrev Vice:

Zen boksen har bedre lyd enn Ipoden. Det burde vel være grunn for mange å kjøpe Zen. Men mange bryr seg ikke så mye om lyden men satser mer på et mer fancy design. For dem er nok Ipod best.


Ellers står det en del her:




 

 

hmmmm....

 

hvor står det at lyden på ipod er lavere enn 98db?

 

det står at den låter bedre, og det vil jeg tro før jeg ser det......(unnskyld: hører)

 

Jeg har en 10GB ipod for windows, rålekker, rårask, råbra, rå-briefe-faktor, rågod lyd, rålekker eske osv.... nokså rå altså :lol:

 

ehhhh.........

Ifølge http://www.tomshardware.com så har ipod'en et lydnivå på 104dB SLP (eller noe sånt)....

I frankrike kommer den med kun 100 (eller var det 99?) pga. fransk lovgivning.

 

Øreproppene er de beste jeg har prøvd, untatt hvis du trekker lua nedom ørene da, da blir de litt ukomfortable. Uansett er lyden upåklagelig.

 

Den har hvitt backlight, et touch sensitivt scroll hjul og et godt menysystem, firewire overføring og er stilren ned til siste øre.

 

Skal jeg komme med noe som trekker ned har jeg kun to punkt:

 

1. ingen mulighet for ekstra batteri (ingen luke, eller evt. en gammel sony MD patent, tilkobling på DC-inngangen (firewire))

 

2. Musicmatch jukebox er noe av det verste man kunne hostet opp til å organisere musikken på spiller'n.

 

Last ned ephpod i stedet.

En helt orgasmisk opplevelse i forhold

 

 

Tresprit

Lenke til kommentar

Dere snakker om lyden i dB? 104 vs 100 vs 99?

 

Hvor er relevansen til dette? Om det er maks volum dere mener, så høres det ganske harry ut. Om dere da ikke snakker om Signal to Noise ratio (S/N), da er det forståelig.

 

Men det dere heller bør tenke på ved avspilling av en transportabel enhet er vel evt. bufferminne og hvor ren lyden som kommer ut er. Avspillingskvaliteten mener jeg. Noe som er ganske subjektivt.

 

Lord Thaniel

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-24 23:10, skrev thaniel:

Hvor er relevansen til dette? Om det er maks volum dere mener, så høres det ganske harry ut. Om dere da ikke snakker om Signal to Noise ratio (S/N), da er det forståelig.


Haha, vel nå var det jo ikke hvor høyt den klarte å spille som jeg siktet til. Med "bedre lyd" så viser jeg selvsagt til SNR.

Det som er ganske mistenkelig er at ved nærmere undersøkelse så kan jeg faktisk ikke finne den spesifikke SNR for iPod'en oppgitt på apple's sine sider. Hvis den i det hele tatt kan måle seg med andre spillere så er det ytterst merkelig at apple ikke har oppgitt denne.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 12:51, skrev chil:

Hei min stefar kjøpte en Ipod fra Ebay.com den kom rett hjem i posten uten noen form for Toll, kunn 12dollar i frakt that was that. den betalte han ca 3000 for, og den er bare RÅ fed me konge lyd kan anbefales på det varmeste!!


Tollen kommer vel som en faktura noen uker senere hvis jeg ikke tar feil. Hvis han ikke har fått noen slik faktura må han jo for all del klage til posten og be om en regning .. :wink:

Lenke til kommentar

Har et tips:

Kjøp:

* Den versjonen med den minste harddisken.

* 3,5"disk-ATA til 2,5"-disk ATA adapter.

* En større 2,5" harddisk. (f.eks 40GB)

 

Så plukker du ut 2,5" disken fra spilleren og monterer den med atapteren i PC'n. Klon partisjonen over til den nye 2,5" disken (evt. via den vanlige HD'en) Voila, så har du en 40GB-spiller :grin: :grin: :grin:

 

Jeg tror tomshardware.com har en guide på dette der de bruker ipod'en.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 17:25, skrev Simen1:

Har et tips:

Kjøp:

* Den versjonen med den minste harddisken.

* 3,5"disk-ATA til 2,5"-disk ATA adapter.

* En større 2,5" harddisk. (f.eks 40GB)


Så plukker du ut 2,5" disken fra spilleren og monterer den med atapteren i PC'n. Klon partisjonen over til den nye 2,5" disken (evt. via den vanlige HD'en) Voila, så har du en 40GB-spiller
:grin:
:grin:
:grin:

Jeg tror tomshardware.com har en guide på dette der de bruker ipod'en.


Og voila, så har du en nærmest ødelagt ipod full av riper og dritt etter at du moste skrutrekkeren i siden på den da du skulle ta ut harddisken. Du har selvfølgelig en 40 Gb harddisk på den da, men så bruker du jo kun 5. Hele vidunderet koster dessuten rundt 5-6000. Godt tips!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 18:31, skrev scirocco:

Quote:


Den 2002-11-25 17:25, skrev Simen1:

Har et tips:

Kjøp:

* Den versjonen med den minste harddisken.

* 3,5"disk-ATA til 2,5"-disk ATA adapter.

* En større 2,5" harddisk. (f.eks 40GB)


Så plukker du ut 2,5" disken fra spilleren og monterer den med atapteren i PC'n. Klon partisjonen over til den nye 2,5" disken (evt. via den vanlige HD'en) Voila, så har du en 40GB-spiller
:grin:
:grin:
:grin:

Jeg tror tomshardware.com har en guide på dette der de bruker ipod'en.


Og voila, så har du en nærmest ødelagt ipod full av riper og dritt etter at du moste skrutrekkeren i siden på den da du skulle ta ut harddisken. Du har selvfølgelig en 40 Gb harddisk på den da, men så bruker du jo kun 5. Hele vidunderet koster dessuten rundt 5-6000. Godt tips!

 

snakker du av personlig erfaring eller :lol:

 

greit nok med konstruktiv kritikk men å avskrive slike ideer helt slik som du gjør er ikke noe folk liker :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 18:53, skrev xthal:

Quote:


Den 2002-11-25 18:31, skrev scirocco:

Quote:


Den 2002-11-25 17:25, skrev Simen1:

Har et tips:

Kjøp:

* Den versjonen med den minste harddisken.

* 3,5"disk-ATA til 2,5"-disk ATA adapter.

* En større 2,5" harddisk. (f.eks 40GB)


Så plukker du ut 2,5" disken fra spilleren og monterer den med atapteren i PC'n. Klon partisjonen over til den nye 2,5" disken (evt. via den vanlige HD'en) Voila, så har du en 40GB-spiller
:grin:
:grin:
:grin:

Jeg tror tomshardware.com har en guide på dette der de bruker ipod'en.


Og voila, så har du en nærmest ødelagt ipod full av riper og dritt etter at du moste skrutrekkeren i siden på den da du skulle ta ut harddisken. Du har selvfølgelig en 40 Gb harddisk på den da, men så bruker du jo kun 5. Hele vidunderet koster dessuten rundt 5-6000. Godt tips!

 

snakker du av personlig erfaring eller
:lol:

 

greit nok med konstruktiv kritikk men å avskrive slike ideer helt slik som du gjør er ikke noe folk liker :razz:

 

Mulig at jeg formulerte meg litt dårlig, poenget med innlegget var kun å trekke fram noen negative sider ved slike kirurgiske inngrep på ipodden. Ikke meningen å gjøre noe som folk ikke liker :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 18:31, skrev scirocco:

Og voila, så har du en nærmest ødelagt ipod full av riper og dritt etter at du moste skrutrekkeren i siden på den da du skulle ta ut harddisken. Du har selvfølgelig en 40 Gb harddisk på den da, men så bruker du jo kun 5. Hele vidunderet koster dessuten rundt 5-6000. Godt tips!


Vel, dersom man er en komplett klossmajor med vedkubber til fingre og spastiske rykninger hvert andre sekund, så bør man selvsagt ikke gjøre slike inngrep selv...

Lenke til kommentar

En venn av meg har 10 gb ipod, og han har ikke funnet en ulempe (bortsett fra prisen) Han har kobla den til i bilen også, så den er med ham overalt nå.

Må si at jeg liker den godt også, stilig display som også er meget funksjonellt.

 

En negativ greie er at han har blitt mindre sosial, han går alltid litt bak alle andre med ipodden og synger for seg selv :sad:

 

Bare lurer på om varme fra den nye harddisken vil være noe problem? Muligens et teit spørsmål, men jeg lurte på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...