Gå til innhold

Mer ram eller ny prosessor? (90% gaming)


Anbefalte innlegg

hei, hadde egentlig bestilt meg en dobbelkjerneprosessor nå, men fikk beskjed tilbake om at den ikke var på lager, men etter en del lesing rundt på forumet så er jeg litt i tvil på om jeg faktis trenger ny cpu.

 

For jeg sliter med lagging i spill som f,eks Oblivion, jeg har instalert en del grafikkmods så kan jo egentlig ikke forvente noe annet, men saken er at alle sier forskjellig om hva det er som gjør så det lagger, noen mener det er pga prosessoren min er for dårlig, og andre sier det er fordi jeg har for lite minne, men hva stemmer egentlig?? Pcn brukes omtrent bare til spilling, så har ikke behov for å kunne kjøre hundre programmer samtidig. Også skal jeg kjøpe en helt ny maskin til sommeren så vil ikke legge altfor mye penger i denne maskinen.

 

Her er specsa på maskinen min:

- Asus a8n sli.

- Amd Athlon 3200+ @ 2,5ghz.

- Ati x1950xt.

- 1Gig ram. (twinmos, billig)

- Samsung spinpoint p80s 120gig.

- 520w ocz psu.

- integrert lydkort.

 

Så for å si det kort, hva må jeg kjøpe for å spille f.eks oblivion med mer fps, mer ram eller dualcore prosessor?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok kjøpt ny prossessor først. har du penger til overs kan du vel gå for mer RAM. Er ikke helt oppdatert på prossessorfronten, men core2duo er vel good shit. (Correct me if I'm wrong.)

 

EDIT: Hovedkort følger vel med i samme slengen da.

Endret av Matsols
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt skjønne at det skal lagge så mye i dine spill, du har jo bra hardware så langt jeg kan se. Det er nesten ikke mulig å få fatt i nye prosessorer for socket 39.

 

Har du sjekket at du ikke har diverse spionprogrammer og annet uønsket på din PC? Du kan bruke gratisprogrammer som Ad Aware for å fjerne disse.

Lenke til kommentar

grunnen til at det lagger er at jeg har lagt inn masse grafikkmods som gjør spillet langt tyngre og kjøre. men igjen så er alle uenige hehe. hvordan kan det hjelpe med en dobbelkjjerne cpu i et spill som ikke støtter dette?

 

Har som sagt ikke lyst til å legge så mye mer penger i dette systemet, for jeg skal ha alt nytt til sommmeren.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Oblivion krever svært mye RAM, så om det er til dét spillet du kjøper, er det RAM du skal ha. 1 GB er litt i minste laget, iallfall om du ikke kjører en helt strippet utgave av Windows.

 

Du kan si det sånn at mer RAM vil få de punktene som lagger ekstremt mye til å forsvinne, mens mer CPU vil få de punktene som hakker bare litt til å gå en del glattere.

Lenke til kommentar

ok, tenker jeg går for ram, så kan jeg eventuelt prøve og finne en brukt cpu ut i januar engang. Men hvis jeg klokker prosessoren enda mer, vil spillet kjøre bedre da? eller er den prosessoren rett og slett "gått ut på dato"

 

skal bruke 1,5k på rammen, og hvis jeg kjøper prosessor så blir det en til rundt 2k.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Har fremdeles ikke bestilt.

 

en inne på spil delen av forumet, mente at prosessoren min var en gigantisk flaskehals i oblivion? stemmer det?

 

er sånn at når jeg spiller, så går det greit steder det ikke skjer så mye, men så fort det begynner og skje ting (det begynner og regne, fiender angriper etc) så lagger det voldsomt, og det kan droppe under 10fps til vanlig så ligger jeg på ca 20fps, og inne så ligger jeg på 50 til 100fps, det lagger også mye når jeg snur meg fort.

 

kanskje den infoen kan hjelpe med å finne ut hva jeg helst burde bytte ut?

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Bytta min 3200 med en Opteron 175 på mitt 939 system, med noen CPU/minne tester i SisoftSandra blei ytelsen dobbla fra den 3200 maskina som låg i "arkivet" til Sandra, kom og opp på høyde med AM2 maskiner :hmm: Har ikke klokka, Opteron 165 og opp (for 939) har 1024KB minne (cache) på hver "halvdel", 3200 hadde vel 512KB (2. level)

Lenke til kommentar
Bytta min 3200 med en Opteron 175 på mitt 939 system, med noen CPU/minne tester i SisoftSandra blei ytelsen dobbla fra den 3200 maskina som låg i "arkivet" til Sandra, kom og opp på høyde med AM2 maskiner :hmm:  Har ikke klokka, Opteron 165 og opp (for 939) har 1024KB minne (cache) på hver "halvdel", 3200 hadde vel 512KB (2. level)

7594274[/snapback]

 

ok, men merket du noen ytelseøkning i spill? hva er egentlig cache? er det viktig med mye cache i spill?

 

det er 512mb på 3200+ ja.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

om jeg har prøvd å formatere??

ja pcn er nesten nyformatert, så det er null spyware/virus på min maskin.

 

Jeg bestite Ram jeg, så håper jeg at spillet kjører bedre da, også skal jeg kjøpe meg xbox 360 snart tenkte jeg, så kan jeg kose meg med den fram til sommeren da jeg skal ha ny pc. :thumbup:

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...