PulZ Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Etter å ha lest litt, så har jeg kommet fram til at jeg bør egentlig bytte vanntank i systemet mitt siden jeg nå uansett skal bytte pumpe. Med mitt gamle system opplevde jeg ofte at min AquaBee 1000 pumpe sleit med å få startet vann "flyten" etter at jeg har tømt systemet for en eller annen grunn. Den kunne stå dere i lang tid uten at det fikk til å få vann ned til pumpa en gang. Men ved å bryte strømmen i hytt og pine fikk man til å at vann til slutt komm seg ned til pumpa og så saaaakte men sikkert opp i systemet. Etter at vannet "flyten" var ferdig og hadde dekket hele systemet så pumpet pumpa helt greit. Så det jeg lure litt på om at dette er normalt med tanker som ikke er montert på pumpa eller ei ? Eller om at jeg bør se på en ny tank som monteres på pumpa ? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Høres ut som om at du har valgt en litt uheldig plassering av pumpa di. En pumpe bør uansett plasseres som laveste punkt i et kjølesystem, i og med at dennes sugeevne er svært dårlig. Den kanskje beste løsningen er å plassere pumpa i tanken, da vil aldri slike problemer oppstå. Ulempen er imidlertid at du da må ha en tank stor nok for å få plass til pumpa. En nesten like god løsning er å koble pumpa direkte til tanken, som f.eks Eheim kan tilby. Enkelte har imidlertid hatt problemer med den type tank, ved at returvannet pisker opp vannet i tanken. En slik tank må fylles smekk full, da vil man i de fleste tilfelle eliminere problemet. Den pumpa du nå har, (AquaBee) vil også nyte godt av en slik montering. Tanken du eventuelt velger eller lager sjøl, må utstyres med et passende hull for sugenippelen, slik at den tar vann direkte fra tanken. Har et par bilder av et slik montering med en Maxi-Jet pumpe. Kan godt sende deg disse, om de kan være til hjelp! Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 23. november 2002 Forfatter Del Skrevet 23. november 2002 Du kan godt sende meg de bildene jah, Men pumpa er montert nederst i systemet mitt, dvs i kabinett bunnen. Tanken er også i bunnen av pcen, men denne er bygd opp sånn at tanken er plassert høyer oppe enn hva pumpa er. Dette burde være en perfekt løsning, men desverre hjalp dette bare litt. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Hm, det som antagelig er årsaken i ditt tilfelle, er at det står vann på andre steder i resten av systemet ditt. Pumpa har som sagt en svært beskjeden sugeevne, og om den ikke får direkte / eller god nok vanntilførsel, så klarer den rett og slett heller ikke å skape stort nok trykk til å sette dette stående vannet i bevegelse. Såvidt jeg kan skjønne, har du en slangeforbindelse mellom tank og sugeside på pumpa, og i og med at du ikke får luftet ut godt nok på trykksiden, så vil du få de problemene du beskriver. I din neste oppstilling, så foreslår jeg at du kobler pumpa direkte til tanken, da vil du høyst sannsynlig bli kvitt problemet! Du kan jo studere bildene du får tilsendt, så får du sikkert noen ideer! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Spiller ingen rolle om du har løs tank, det som skjer er at det står vann igjen i feks radiator og demed kommer ikke vannet til pumpa fordi det vannet som står i systemet blokkerer for luften. Det er bare å slå pumpa av og på en to tre ganger så det blir bevegelse i systemet, med en gang vannet når puma funker denne . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå