arnir Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Skal bruke to front høytalere og en senterhøytaler på en pc, de tilkobles med hver sin mono-kontakt. Jeg trenger da et lydkort som har (minst) tre analoge mono-kontakter for front og senter, eller en stereo og en mono utgang. Har noen peiling på dette? Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Det blir i såfall en "stereo og en mono" (selv om senter ikke er mono i den forstand at den spiller lyd fra begge stereokanalene). Du må vel ha et lydkort med surround. Vet ikke om det finnes 3-kanals lydkort. Om det finnes er det vel ikke særlig kurrant, mao. billigere med surround. Et annet spørsmål er hvorfor du vil ha senterhøyttaler? Min mening er at dette er den minst viktige høyttaleren i et surroundanlegg. Og du vil vel ikke få ordentlig nytte av en senter i en stereokonfigurasjon. Finnes ikke mye lyd som støtter 3-kanals stereo. Jeg ville mye heller kjørt stereohøyttalere og en sub! Mvh Knut Lenke til kommentar
arnir Skrevet 23. november 2002 Forfatter Del Skrevet 23. november 2002 Du har nok rett. Grunnen til atjeg ville ha front senter, er at det er de eneste høytalerne jeg har. Er det noen som vet hvordan et par "bak"-høytalere (surround) egner seg som front-høytalere? Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Bakhøyttalere pleier å være vanlige høyttalere, som du godt kan bruke som fronthøyttalere. Men enkelte bakhøyttalere, gjerne slike som er i billig-pakker, har ofte dårlig bassgjengivelse. I analog dolby sendes det vel ikke frekvenser under 200hz til bakhøyttalerne. Og 200Hz er ikke særlig dyp bass, det er noe under en mannsstemme. Et annet unntak er hvis bakhøytalerne er dipol, eller bipol. Men det er de sikkert ikke. Di-/bipol kjennetegnes ved et element forran og et bak. Det vil ganske sikkert fungere bra å bruke bakhøyttalerne. Knut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå