venomzorg Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Tenkt å kjøpe meg 2x 120GB men hvilke burde jeg kjøpe? ser de har wd 8mb cache til kr 1590 på mamoz. men har også hørt mye godt om seagate barracuda V som koster 1535. ser også at det finnes et par maxtor disker. men jeg vil gå for WD'ene er det smart? vil ha lydløse disker! det er viktig. men wd har jo 8mb cache :| jeg har jo også raid på hovedkortet mitt. kan jeg sette opp disse diskene i raid? HVORDAN? takker ofr svar. -Anders Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Seagate = stille, brukbar ytelse WD = god ytelse, litt mer bråkete RAID setter man opp i BIOSen til RAID-kontrolleren, må som regel trykke F1 når RAID-kontrolleren leter etter disker. Der følger man instruksjoner. Spørsmålet er bare: Hva i himmelens navn skal du med raid? Det er å leke med harddiskene sine til en alt for liten gevinst ytelsesmessig. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 her har du Seagate barracuda V, men den er IKKE defragmatert, tror det er derfor den får så liten score i random read/write... PS: denne disken kan du bare så vidt høre når den jobber på fult! Mvh, Jan Erik Edit: hmm, ja, så var det linken da.. :smile: http://home.no.net/pcdude/Bilder/120gb-sandra.jpg _________________ Asus A7V133-c AMD Athlon XP 1800+ 512MB SDRam PC133 Asus GeForce4 Ti4400 128Mb Seagate Barracuda V 120GB 7200rpm SB Pci 64 LG CDRW 40*12*40 3DMark 2001se: 9124 min hjemmeside [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-11-23 12:09 ] Lenke til kommentar
Mad Duck Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Kjører selv WD diske med 8Mb cache og det funker meget bra. Det sies at du ikke får utnyttet 8Mb cachen når diskene kjøres i raid 0 (striping). Ellers kan også anbefale Seagate Barracuda 5 da disse er VELDIG stille. For å sette opp raidet må du gå inn i BIOS på raid kontrolleren. Her velger du de 2 diskene som skal være med i raidet, så velger du sector størelse (kun Highpoint) og raid 0 for fart (striping) 1 for mirroring. Hvis du velger 0 får du en disk på 240Gb (her er det viktig be en stille bønn om at ingen av diskene dine må gå i stykker på lang tid). Mister du en disk er hele disken borte. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: Den 2002-11-23 12:09, skrev Jannis-15:her har du Seagate barracuda V, men den er IKKE defragmatert, tror det er derfor den får så liten score i random read/write...PS: denne disken kan du bare så vidt høre når den jobber på fult!http://home.no.net/pcdude/Bilder/120gb-sandra.jpg Et lite tips til deg: Har sett at du har lagt ut flere bilder her på forumet som alle har vært veldig store. Det finnes et filformat du kanskje ikke har brukt så mye som heter png, fungerer veldig ofte meget bra på skjermdumper. Gir "perfekt" kvalitet på dette samtidig som det tar _langt_ mindre plass enn JPG i de fleste tilfeller (altså på bilder av programmer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå