Mr Burns Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Heisann! Jeg lurer på å kjøpe en tomt, men i nærheten går det en høyspentlinje. Avstanden er på ca. 175 meter, og jeg lurer på om magnetfeltet er under den anbefalte grensen på 0,4 mikrotesla. Jeg har funnet fram noen gamle 3FY-bøker, men har ikke kommet lengre enn til F = I*l*B. Jeg er jo ikke interessert i kraften, men i fluksen B. Tror det finnes en formel en plass som sier noe om fluksen/tettheten for en gitt avstand til lederen, men hvordan ser den ut? Muligens Biot-Savarts lov, eller er jeg helt på viddene nå? Endret 11. januar 2007 av Mr Burns Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (Muligens OT, men jeg tar sjangsen...) Heisann! Jeg lurer på å kjøpe en tomt, men i nærheten går det en høyspentlinje. Avstanden er på ca. 175 meter, og jeg lurer på om magnetfeltet er under den anbefalte grensen på 0,4 mikrotesla. Jeg har funnet fram noen gamle 3FY-bøker, men har ikke kommet lengre enn til F = I*l*B. Jeg er jo ikke interessert i kraften, men i fluksen B. Tror det finnes en formel en plass som sier noe om fluksen/tettheten for en gitt avstand til lederen, men hvordan ser den ut? Muligens Biot-Savarts lov, eller er jeg helt på viddene nå? 7592132[/snapback] Hei. Jammen er du god! Biot-Savarts lov stemmer! Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_field Foreta et Google søk på: magnetic field around power lines Masse skremmende lesning! Har hørt at risikoen for å få laukemi er større om en bor nær en høyspentlinje og at den er større på siden som ligger medvinds den "alminnelige vindretningen" - noe med at ionisert luft flytter seg med vinden. For å si som han på posten "SKEPTISK"! Good luck Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) regna på dette for ca 2 år siden på skolen. husker ikke akkurat svaret, men husker konklusjonen. Vi fant ut at feltet var veldig svakt. Uansett; når du regner på det må du tenke på at det er flere ledere, og strømmen går motsatt vei i de, ergo setter de opp felt som motvirker hverandre. Når avstanden mellom disse lederne er små sammenlikned med avstanden bort til dit du bor, er feltet tilnærmet blitt null. Skal ikke uttale meg noe om helserisiko, men jeg vil ikke tru at denne utregningen gir noe fullstendig svar. Endret 28. desember 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Etter litt fikling fant jeg en pdf som ga meg denne formelen: B = 2*k_m*I/R Mangler bare k_m for luft, for vakum ser det ut til å være 10^-7. Lenke til kommentar
kense Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) regna på dette for ca 2 år siden på skolen. husker ikke akkurat svaret, men husker konklusjonen. Vi fant ut at feltet var veldig svakt. Uansett; når du regner på det må du tenke på at det er flere ledere, og strømmen går motsatt vei i de, ergo setter de opp felt som motvirker hverandre. Når avstanden mellom disse lederne er små sammenlikned med avstanden bort til dit du bor, er feltet tilnærmet blitt null. Skal ikke uttale meg noe om helserisiko, men jeg vil ikke tru at denne utregningen gir noe fullstendig svar. 7592599[/snapback] Hei 175m er rimelig langt da, tror ikke du skal bekymre deg. Hadde selv ikke tenkt over det så lenge det ikke var nærmere enn ?, alt ettersom. Kommer også an på hva du mener med høyspent, 400kV,22kv 60kV....? Er lederne tvinna, avstanden melom fasene? Hva er avstanden fra tomten til nærmeste fasen? I byer ligger sterke høyspentledninger rett under beina dine gatelangs. Siden du er redd elektromagnetisk felt, bør du kun bruke tvinna ledninger viss du bygger med skjult elektrisk anlegg . Vanlig trekt avgir betydelig med elektromagnetisk felt, mye mer enn hva denne høyspenten på 175m hold vil gi deg. Har den senere tid vært mer fokus på elektromagnetiske felt også på lavvolt installasjoner, og mer aksept for at det kan være ett helseproblem. Koster så å si ikke noe ekstra heller med tvinna. Endret 28. desember 2006 av kense Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Etter litt fikling fant jeg en pdf som ga meg denne formelen: B = 2*k_m*I/R Mangler bare k_m for luft, for vakum ser det ut til å være 10^-7. 7592675[/snapback] skal se om jeg husker dette... integral (H x dl) = I dl og H er en vektorer og I er strømmen gjennom ledningen. Integralet går i sirkel med senter i ledingen. Alle parametere er konstante. Resultatet blir = 2pi*R *H = I Vi har B = u H Derfor B = u*I/(2Pi*R) hvor u=1E-7 som er omtrent det samme i luft som vakum og andre ikke magnetiske materialer. Jern har u = u_r*u_0 hvor u_r~50-500. Putter man inn verdier i formelen over finner man magnetfeltstyrken ved avstanden R ved en gitt strøm I. Om det går flere ledninger med motsatt strøm vil kraften være omtrent lik null som virker på elektroner. Derfor vil også strømmen som bli indusert lik null. Men det betyr ikke nødvendigbis at det ikke går noen magnetfelter her. De er bare motsatt rettet. Dersom kun energien er viktig i helsestudien blir den totale effekten gitt av sqrt{ (B_1)^2 + (B_2)^2 + (B_N)^2 } Hvor N er antall ledinger med lik strøm. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Men når man regner på elektriske felt rundt høyspentledninger, må man vel også ta med hvordan selve kabelen er bygd opp i beregningene.. Høyspentkabler har et eget lag som skal motvirke denne strålingen - hvor effektivt det er, vet jeg ikke, men feltet blir hvertfall mye mindre enn dersom man kun brukte kobber. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det er ikke påvist økt risiko for leukemi som følge av å bo nær kraftlinjer. Det vil si, noen undersøkelser har påvist det men disse undersøkelsene har vært svært små og er derfor befengt med stor unøyaktighet. Større og mer nøyaktige undersøkelser viser ingen overhyppighet av leukemi i nærheten av kraftlinjer. En gammel favoritt har våknet til live igjen http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitens...emo/Sproyt2.htm Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det er også verd å merke seg at med en avstand på 175 meter så er det som tidligere sagt mye annet i hjemmet som avgir et langt sterkere felt. Tråden er forøvrig flyttet til teknologi og vitenskap. AtW Lenke til kommentar
trøls Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Faren ved å bo i nærheten av høyspentledninger er sterkt overdrevet, ifølge min eminente kjemiprofessor: I hovedsak basert på de svenske forskernes arbeid, ble det i en Norsk offentlig utredning (NOU) fra 1994 antatt at kraftlinjer kunne øke leukemirisikoen for barn med 100 prosent. I 1996 sa National Academy i USA at eventuell risiko bare kunne være ca. 50 prosent. Studien fra 1997 viste at økningen neppe kunne være mer enn 30 prosent, mens de to fra 1999 - basert på mange hundre tilfeller - viser at den må være enda mindre, sannsynligvis null. (http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/tu/melke.htm) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Uansett; når du regner på det må du tenke på at det er flere ledere, og strømmen går motsatt vei i de, ergo setter de opp felt som motvirker hverandre. Når avstanden mellom disse lederne er små sammenlikned med avstanden bort til dit du bor, er feltet tilnærmet blitt null.7592599[/snapback] Jeg skulle til å nevne det samme. En annen ting er at det ofte brukes 6 ledere i stedet for 3 av flere grunner. Blant annet reduserer det den magnetiske fluksen siden magnetfeltene i større grad slukker hverandre ut. Avstanden mellom lederne, avstanden til huset, skjermingen som terrenget og huset utgjør, og strømstyrken spiller også en rolle. Spenningen eller effekten som overføres spiller ingen rolle, kun strømstyrken. For enkle ledere synker feltstyrken med X^2 av avstanden. Med andre ord er styrken ved 2 meters avstand 1/4 av det den er ved 1m. osv. Når det er 2 eller flere ledere er potensen høyere pga utslokking. Så vidt jeg husker fra fysikken så gir kraftledinger med normale strømstyrker over 100m unna mindre magnetfelt enn vanlige elektriske apparater hjemme som man er 1m unna. Men merk at det ikke bare er magnetfeltet som mistenkes for negative helseeffekter. Kraftledninger produserer også ladde partikler og ioner som farer med vinden. Her spiller ikke strømstyrken eller effekten noen rolle, men spenningen. Jo høyere spenning jo mer ioner. Høyde over bakken og vindretning spiller en stor rolle for eksponeringen. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Men merk at det ikke bare er magnetfeltet som mistenkes for negative helseeffekter. Kraftledninger produserer også ladde partikler og ioner som farer med vinden. Her spiller ikke strømstyrken eller effekten noen rolle, men spenningen. Jo høyere spenning jo mer ioner. Høyde over bakken og vindretning spiller en stor rolle for eksponeringen. Men vil ikke ioner ganske kjapt finne seg noe å reagere med? Selv om sannsynligheten for å få leukemi er dobbelt så stor når man bor ved høyspentledninger, er den fremdeles veldig liten. Men det hjelper lite på skyldfølelsen hvis ungen min faktisk får leukemi, og det kanskje kunne vært unngått hvis vi bygger huset lenger vekk fra høyspent. Problemet er ikke det teoretiske, men det følelsesmessige. Opplevd risiko er ofte irrasjonell, men likevel problematisk for den som er oppi det. Jamfør flytting av NOKAS. Endret 9. januar 2007 av Mr Burns Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Selv om sannsynligheten for å få leukemi er dobbelt så stor når man bor ved høyspentledninger, er den fremdeles veldig liten. Men det hjelper lite på skyldfølelsen hvis ungen min faktisk får leukemi, og det kanskje kunne vært unngått hvis vi bygger huset lenger vekk fra høyspent. Men det er lite som tyder på at sannsynligheten er dobbelt så stor, spesielt om man bor 175 unna. Da bør du være adskillig mer bekymret når du ruser i gang støvsugeren. AtW Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Selv om sannsynligheten for å få leukemi er dobbelt så stor når man bor ved høyspentledninger, er den fremdeles veldig liten. Men det hjelper lite på skyldfølelsen hvis ungen min faktisk får leukemi, og det kanskje kunne vært unngått hvis vi bygger huset lenger vekk fra høyspent. Men det er lite som tyder på at sannsynligheten er dobbelt så stor, spesielt om man bor 175 unna. Da bør du være adskillig mer bekymret når du ruser i gang støvsugeren. AtW 7679079[/snapback] Det er jeg fullt klar over, men jeg støvsuger ikke så ofte som jeg burde, da ;-) Men er det noen som har noen generelle anbefalinger mtp avstand? Eneste anbefaling jeg vet er om er på 0,4 mikrotesla. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Selv om sannsynligheten for å få leukemi er dobbelt så stor når man bor ved høyspentledninger, er den fremdeles veldig liten. Men det hjelper lite på skyldfølelsen hvis ungen min faktisk får leukemi, og det kanskje kunne vært unngått hvis vi bygger huset lenger vekk fra høyspent. 7678924[/snapback] Leste du innlegget mitt i det hele tatt? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Selv om sannsynligheten for å få leukemi er dobbelt så stor når man bor ved høyspentledninger, er den fremdeles veldig liten. Men det hjelper lite på skyldfølelsen hvis ungen min faktisk får leukemi, og det kanskje kunne vært unngått hvis vi bygger huset lenger vekk fra høyspent. 7678924[/snapback] Hvis du vil redusere risikoen for kreft hos ungen din, bør du heller begynne å se på bruk av alle mulige tilsetningsstoffer i mat, klær, leker, bygningsmaterialer, osv. Og avgassing av ymse kjemikalier fra både naturlige og syntetiske materialer. Der kan du finne nok til å ta nattesøvnen fra noen og enhver. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Leste du innlegget mitt i det hele tatt? 7681205[/snapback] Ja, hvordan det? Hvis du vil redusere risikoen for kreft hos ungen din, bør du heller begynne å se på bruk av alle mulige tilsetningsstoffer i mat, klær, leker, bygningsmaterialer, osv. Og avgassing av ymse kjemikalier fra både naturlige og syntetiske materialer. Der kan du finne nok til å ta nattesøvnen fra noen og enhver. 7681321[/snapback] Er klar over dette, og tar hensyn til det. Endret 11. januar 2007 av Mr Burns Lenke til kommentar
trøls Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Leste du innlegget mitt i det hele tatt? 7681205[/snapback] Ja, hvordan det? 7696616[/snapback] Du skriver at risikoen for leukemi er 100% høyere hvis man bor under høyspentledninger. Hvis du leser innlegget mitt en gang til, ser du at du sannsynligvis tar grovt feil. Heldigvis. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Du skriver at risikoen for leukemi er 100% høyere hvis man bor under høyspentledninger. Hvis du leser innlegget mitt en gang til, ser du at du sannsynligvis tar grovt feil. Heldigvis. 7697931[/snapback] Som så ofte er, finnes det flere meninger som er motstridende... Statens strålevern referere til en undersøkelse fra 2000, og at det er en mulig dobling av risiko, og bl.a.: Resultatene bygger på små tall blant de høyt eksponerte, men resultatene kan ikke avvises som tilfeldige funn. Det det koker ned til er vel egentlig hvor mye hensyn en skal ta til noe som kanskje er farlig. Høyspentkabel er forholdsvis enkelt å unngå. Derfor velger jeg å ikke bygge hus i nærheten. Men det var egentlig formelen for å beregne feltstyrken jeg var ute etter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå