Gå til innhold

Utvalget av Pentax objektiver

Anbefalte innlegg

Trenger info fra Pentax kjennere.

Har begynnt å tenke på en K10D. Muligens der kommer en litt brukt Nikon D80 med noe utstyr til salgs på vårparten. Bl.a. Nikon 12-24, 18-200VR, 24-120VR, Sigma 30/1.4 og SB800

I oversikten fra Fovi så virker det om mesteparten av Pentax objektive ikke produseres lenger. Er virkelig utvalget av Pentax optikk så begrenset som listen til Fovi viser? :no:

De som jeg i første rekke vurderer er:

28-70 f2.8

80-200 f2.8

85 f1.4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De objektiveene du lister her er sterkt etterspurt og har defor svært høye priser. Derfor kan det nok lønne seg å vente på de nye DA* objektivene. 16-50 og 50-135 kommer sansynligvis i mars. Senere på sommeren kommer 60-250. Alt tyder på at disse blir samme kvalitet som det du har lista opp. I tillegg er de tilpasset digital sensor.

Det siste er ikke nødvendigvis noe poeng, utover at de nok blir noe mer kompakte.

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Trenger info fra Pentax kjennere.

Har begynnt å tenke på en K10D. Muligens der kommer en litt brukt Nikon D80 med noe utstyr til salgs på vårparten. Bl.a. Nikon 12-24, 18-200VR, 24-120VR, Sigma 30/1.4 og SB800

I oversikten fra Fovi så virker det om mesteparten av Pentax objektive ikke produseres lenger. Er virkelig utvalget av Pentax optikk så begrenset som listen til Fovi viser? :no:

De som jeg i første rekke vurderer er:

28-70 f2.8

80-200 f2.8

85 f1.4

7591896[/snapback]

Ja, etter det jeg kjnner til blir det svært vanskelig å få kjøpt nye av disse. Merkelig av Pentax å legge ned produksjonen, men de varslet det for snart to år siden nå og er ikke ukjent. Som erstatning for 28-70 og 80-200 kommer de nå til våren med en 16-50/2,8 og en 50-135/2,8. Disse to gir samme bildevinkel omtrent som de to gamle gjorde for film. Spesiellt 16-50/2,8 er noe flere venter på og det kan godt hende det blir bestillingskø på den som det nå er for K10D. Istedenfor 85/1,4 vil jeg heller anbefale 77/1,8 eller 70/2,4. Begge to er førsteklasses objektiver. 77/1,8 er f.eks. veldig bra på største blender, men til den prisen det har så skal en vel ikke forvente noe dårligere heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...