ragamuffin Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 5D er nå snart 18 mnd gammelt og i tradisjon tro kan en revampet utgave være i handelen i løpet av 2007. Det blir tvilsomt de store endringene men ting som raskere serieopptak, værtettning og enda bedre høy-ISO ytelse (6400 også?). Jeg tipper på en 5D mk II i løpet av våren evt rett over sommeren. Det er også høyst sannsynlig av flaggskipet 1DsII, som nå snart er 2.5 pr gammelt, vil bli erstattet av en ny versjon med blant annet flere pixler og raskere serieopptak. Til sist er det også stor hunger blant de som ønsker seg en kloning mellom 1D mk II og 30D. En proft bygt og spesifisert APS-C med andre ord som bør koste rundt 15-17.000,-. Dvs en reell konkurrent til D200 og vel så det. EOS 3D? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg er også klar for et billigere 1D mark II. Vet ikke hva vi skulle gjort for å få det billigere, men man kunne jo kutta ut den ene minnekortplassen f.eks. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Ser du skriver mye om at det er på vei en ny fullformatbrikke Afseth, tror du vi kan vente oss et nytt fullformatkamera fra Canon til våren eller høsten?Hvis ikke, hva tror du Canon vil komme med i løpet av 2007? Såvidt jeg vet er det vel 5D sin tur til å bli byttet ut? Eller er det 1D serien? 7620950[/snapback] Gjør jeg det? Hvis du henviser til mitt forrige innlegg, så er det kun spekulasjoner. Men jeg vet at Nikon jobber med en fullformatbrikke som skal fjerne problemet med lysavfall i hjørnene. Men den kommer til å bli i en helt annen prisklasse vil jeg tippe, og kommer nok ikke før om en god stund. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Tenkte egentlig mer på at du skrev "Uansett vil dette være den "gamle" FF brikken som er veldig følsom mot lysavfall, slik at du må kjøpe en god del dyrere optikk for å oppnå samme optiske skarphet som på 30D." Når jeg så det lurte jeg på om du visste om en ny FF brikke. Jeg vil vel tro at Canon finner på noe lurt det året her for å lokke noen entusiaster til å kjøpe nytt kamera Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Tenkte egentlig mer på at du skrev "Uansett vil dette være den "gamle" FF brikken som er veldig følsom mot lysavfall, Åja, nei, jeg vet ikke om noen brikke som er nært forestående. Det kan godt være at en ny 5D kommer med en ny brikke, men den vil fortsatt ha de samme ulempene som den brikken som allerede sitter i 5D, med tanke på lysavfall mot hjørnene og kantene i bildet. Det er først nå nylig at man har begynt å forske for å minske dette problemet, og så vidt jeg vet, er det så langt kun Nikon som gjør dette... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Leica M8 har en 1.3x crop brikke fra Kodak med nye løsninger for å dempe lysavfallet på større brikker: http://www.dpreview.com/news/0609/06091501...kccdleicam8.asp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VrCFcccD Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Vidvinkel... som jeg nevnte tidligere i denne tråden, er ofte vidvinkel det som jeg savner mest. Med APS-C og crop=1.6 blir et 17-50 obj. 27-80. På mitt analoge SLR hadde jeg en 28-105, som da vil gi ca. samme vidvinkel. Også på det objektivet savnet jeg en videre vinkel av og til. Hva gjør man med et APS-C kamera hvis man vil ha enda videre vinkel (zoom obj.)? (Med et FF kamera vil jo 17-50 være veldig bra). for meg ser det ut som at prisen for obj. med videre vinkel er svært dyre (for de få som finnes). Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Vidvinkel... som jeg nevnte tidligere i denne tråden, er ofte vidvinkel det som jeg savner mest. Med APS-C og crop=1.6 blir et 17-50 obj. 27-80. På mitt analoge SLR hadde jeg en 28-105, som da vil gi ca. samme vidvinkel. Også på det objektivet savnet jeg en videre vinkel av og til. Hva gjør man med et APS-C kamera hvis man vil ha enda videre vinkel (zoom obj.)? (Med et FF kamera vil jo 17-50 være veldig bra). for meg ser det ut som at prisen for obj. med videre vinkel er svært dyre (for de få som finnes). 7640534[/snapback] Til APS-C finnes det spesialdesignede vidvinkelzoomer. Canon har en EF-S 10-22mm som koster rett under 6000,- Et meget bra objektiv og fullt på høyde med det beste en får av vindvinkelzoom til FF (mange vil si den er bedre også). 10-22 tilsvarer 16-35mm på FF. http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11913 Endret 4. januar 2007 av ragamuffin Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg kjenner godt til teorien om brennvidde, sensorstørrelse osv. men hvordan skiller Canon sine objektiver som er beregnet for DSLR fra de som er beregnet for SLR. Er alle oppgitt med fullformat brennvidde?7591528[/snapback] Da tror jeg ikke du kjenner teorien så godt likevel. Brennvidden til et objektiv er den samme uansett sensorstørrelse. Men ofte snakker man om en ekvivalent brennvidde som ville gitt samme utsnitt ved "fullformat". Så brennvidden til et 50mm objektiv er 50mm både ved "fullformat" og f.eks. crop-faktor 1,6, men i det siste tilfellet gir det samme utsnitt som en 80mm gir ved "fullformat". Det har også vært skrevet en del om at man ved bruk av "eldre" objektiver på DSLR, så mister man autofouks og lysmåling, men hva er da sammenhengen hvis alle Canon cobjektiver er beregnet for 35mm. Skjønner ikke hva slags sammenheng du snakker om. Problemet med at man mister lysmåling og autofokus er hovedsakelig et problem med Nikon. For Canon er det stort sett to problemstillinger: 1. Gamle objektiver av FD- og FL-typene passer ikke mekanisk. Disse stammer fra tiden før EOS-systemet kom i 1987. Man kan i grunnen betrakte Canon før og etter EOS som to forskjellige produsenter. 2. Eldre objektiver for EOS fra Sigma (og noen få fra andre tredjeparts produsenter) er ikke elektrisk kompatible med nyere EOS-modeller. Det skyldes dårlig arbeid fra Sigma; problemet skal visstnok ikke forekomme på Tamron-objektiver. Alle Canons EF-objektiver gir lysmåling og autofokus med alle EOS-modeller, men EF-S-objektiver passer bare til nyere (300D og senere) DSLR-er med APS-C-sensor (1,6 i cropfaktor). Hvordan vil mitt objektiv (Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM) fungere med f.eks. EOS 400D. Vil jeg få AF og lysmåling, men at brennvidden blir endret. Vil da AF være riktig?? AF og lysmåling vil virke fint. Brennvidden er den samme, men utsnittet vil svare til det du ville fått med en 45-168mm på din EOS 100. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det har også vært skrevet en del om at man ved bruk av "eldre" objektiver på DSLR, så mister man autofouks og lysmåling, men hva er da sammenhengen hvis alle Canon cobjektiver er beregnet for 35mm. Skjønner ikke hva slags sammenheng du snakker om. Problemet med at man mister lysmåling og autofokus er hovedsakelig et problem med Nikon. Tror det er nettopp dette han blander... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VrCFcccD Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) For min del avslutter jeg denne tråden med dette innlegget. Jo da, jeg kjenner til teorien , men som du ser av ett tidligere innlegg var jeg usikker på hvordan Canon skilte objektiver som var spesielt beregnet på APS-C fra de andre. Svaret var jo enkelt nemlig EF-S. Det var jeg ikke klar over. se http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-S_lens_mount hvor følgende står: The "S" in EF-S stands for "short back focus", which means that the rear element of the lens is closer to the image sensor than on regular 35 mm SLR cameras. Når det gjelder resten av tråden som utviklet seg til en diskusjon rundt APS-C / FF, er min oppfatning som følger: For de som må ha et dSLR nå, er det jo ingen tvil, da er det kun APS-C som er aktuelt, forutsatt at man ikke vasser i penger. Imidlertid tror jeg det er mange som er i min situasjon, nemlig at man har et OK kompaktkamera men ønsker på sikt å utvide bildetakingen til litt mer hobby. Veldig kjekt å kunne kombinere turer i friluft med et bra kamera og litt bilderedigering etterpå. Mange i min alder (40+) har fått en grei økonomi, og kan godt tenke seg å spandere noen kr. på sin hobby. Dette samt det siste innlegget til "ragamuffin" berører kjernen av problemstillingen. For, hvis jeg skal kjøpe objektiver for la oss si 15-20 000 i løpet av noen få år, ønsker jeg ikke å kjøpe objektiver spesielt knyttet til APS-C altså EF-S. Jeg vil at mine objektiver skal kunne brukes på et fremtidig FF kamera. Selv om et FF kamera er mye dyrere idag og sikkert en del dyrere i morgen, er jeg helt sikker på at prisen blir grei nok, om ikke alt for lenge. Se på flatskjermer til PC eller TV. Det er den samme problemstillingen. Hver og en som tenker på å bruke mange penger på dSLR i nærmeste fremtid må selv ta disse valgene. Alle som driver butikk eller har interesser av salg, er selvfølgelig ikke enig i dette. Uansett, en interessang diskusjon, i et bra forum. Endret 4. januar 2007 av Slettet-VrCFcccD Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Nå har jeg overhodet ikke tenkte å kjøpe 5D. Jeg tror imidlertid at både 30D og andre midt på på treet modeller vil få fullformat om ikke alt for lenge. [...] [...] vil jeg vente til på en fremtidsrettet stanard, og den er jeg sikker på vil være 35mm. 7620085[/snapback] [...]Jeg tipper, at først om 10 år, vil fullformat være den rådende standarden, og først da er fullformatteknologien nok utviklet til å ikke gi uheldige effekter på optikk som ikke koster 10.000 kroner stykket.[...] 7620233[/snapback] Jeg tror ikke "fullformat" noen gang vil bli standard igjen, hverken om 10 år eller senere. Om 10 år bør støyegenskaper og pikseltetthet være såpass forbedret at "vanlige" brukere ikke vil merke fordelene av større sensor, og de kommer fortsatt for en stor del til å bruke rimelige objektiver som vil være den begrensende faktoren, ikke sensoren. Fullformat innebærer dessuten større og tyngre telelinser. Kameraer med fullformat-sensor kommer til å forbli et nisje-produkt for folk med spesielle krav, slik som mellomformat i film-verdenen. Det er ikke noe magisk med "fullformat", det har bare en lang historie. Allerede nå er sensorer i APS-C-størrelse eller mindre "standard" i DSLR-verdenen, og om 10 år vil de være langt mer innarbeidet enn "fullformat". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VrCFcccD Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Ok en kommentar til... Bare for artig søkte jeg litt på google angående fullformat/APS-C. Ser ut som det pågår en heftig debatt rundt dette overalt. Mange meninger som her, men av de jeg så, synes jeg denne personen har et godt poeng. http://photo.net/oped/bobatkins/full_frame.html Kort summert sier han: Ingen blir rik på å fortelle folk at "dette" er godt nok. Se på biler, PC'er kamera,TV'er , you name it. Alt blir raskere, større ,heftigere osv. En familebil i dag, har egenskaper som langt overgår det en sportsbil hadde for noen år siden, en PC idag har regnekraft som en superdatamskin for noen år siden, osv. Trenger vi det: Nei Vil vi ha det: JA Han sier også at trenger du kamera i dag, så er det APS-C. Evulosjonen fortsetter, også for dSLR. ---000--- Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 For, hvis jeg skal kjøpe objektiver for la oss si 15-20 000 i løpet av noen få år, ønsker jeg ikke å kjøpe objektiver spesielt knyttet til APS-C altså EF-S. Jeg vil at mine objektiver skal kunne brukes på et fremtidig FF kamera. 7641618[/snapback] Dette er jeg helt enig i. Selv har jeg APS-C, enn så lenge, men bare ett objektiv som er spesialdesignet for formatet. Og det er nevnte EF-S 10-22 simpelten fordi det ikke finnes noe tilsvarende EF optikk som dekker dette området. Ellers har jeg lagt endel kroner, akkumulert i løpet av 10 år i optikken, og har per dags dato et kamera som jeg gav mindre for (brukt) enn en ny 400d koster i dag (20d, som forøvrig er et ypperlig kamera). Legger du pengene dine i kvalitetsoptikk (L-optikk + en håndfull andre kandidater)en investering for fremtiden, uansett hvilket kamerahus du ender opp med. Med din 28-105 vil en naturlig oppgradering være noe sånt som EF 24-70/2.8L eller EF 24-105/4L IS. En solid oppgradering i så måte. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Akkurat det med supervidvinkel er noe som plager meg, da jeg har planer om å investere i 5D (eller tilsvarende) når økonomien tillater det, om et par år eller så. Da er det surt å sitte med optikk som ikke lar seg bruke på dette, som EF-S 10-22, eller Sigma 10-20. Jeg antar at man får igjen en god del mer for 10-22, siden det er et særdeles flott objektiv selv om det ikke står L på det. Uansett, litt kjedelig situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå