Supervisor Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg sendte en ødelagt PSU i retur og la ved kopi av kvittering for frakt (stemplet av posten). Butikken fant feil og jeg fikk ny PSU forrige uke. Jeg lurer på hvor lang tid tar det inntil jeg får tilbakebetalt fraktutgifter, og får jeg den utgiften dekket i det hele tatt? Har noen av dere erfaring med dette? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Med mindre du reklamerte på varen, har du ikke noe krav. Dersom det ble tatt som en garantisak har du ingen krav på tilbakebetaling av frakt. Uansett er det bare butikken som kan svare på dette, så du skal heller spørre dem, enn i et forum (spesielt når du ikke engang oppgir hvilken butikk det er snakk om) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Han har krav på penger hvis det gjelder garanti også. Garanti må være bedre enn reklemasjon... Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Han har krav på penger hvis det gjelder garanti også. Garanti må være bedre enn reklemasjon... 7591227[/snapback] Nei, garanti må dekke noe utenom reklamasjonsretten. Porto behøver ikke nødvendigvis være det "noe". Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Ergo bør det være dekket av garantien også Kontakt butikken, det er nok bedre! Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Hmm.. skjønner ikke hva er reklamasjon og hva garanti. Det var i hvert fall slik at PSUen virket i over ett år, men plutselig kom det en høyfrekvent lyd fra den, og den ville ikke virke i mer enn 2-3 minutter. Sendte den i retur og fikk en ny. Har ikke jeg reklamert på at en vare virket ikke som den skulle, eller er det slik at det er en garantisak fordi en vare faktisk virket i ett år før den ble ødelagt? Uansett, 120 kroner er ikke noe å bry seg om, da jeg er fornøyd med butikken. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Hmm.. skjønner ikke hva er reklamasjon og hva garanti. Det var i hvert fall slik at PSUen virket i over ett år, men plutselig kom det en høyfrekvent lyd fra den, og den ville ikke virke i mer enn 2-3 minutter. Sendte den i retur og fikk en ny.Har ikke jeg reklamert på at en vare virket ikke som den skulle, eller er det slik at det er en garantisak fordi en vare faktisk virket i ett år før den ble ødelagt? Uansett, 120 kroner er ikke noe å bry seg om, da jeg er fornøyd med butikken. 7591389[/snapback] Du har krav på å få portoen dekket siden reklamasjonstiden ikke er gått ut. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Du vil aldri få noe tydelig og sikkert svar i dette forumet. Eneste måte å finne ut av dette er å kontakte butikken. Endret 28. desember 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Ved reklamasjon (norsk lov som ikke kan unnvikes) har du krav på å få refundert hele kjøpssummen. Det inkluderer frakutgiftene _til deg_, men du har ingen rett til å kreve refundert utgiftene med å returnere produktet. Ved garanti (garanti gitt fra produsent) kan det være egne og varierte avtaler. Garantien kan ikke gi deg dårligere krav enn reklamasjonsretten, men utiver det så kan det dekke retur eller ikke dekke retur helt avhengig av hva garantien spesifiserer da det ikke er noen lov for hva en garanti skal inneholde. -Stigma Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Ved reklamasjon (norsk lov som ikke kan unnvikes) har du krav på å få refundert hele kjøpssummen. Det inkluderer frakutgiftene _til deg_, men du har ingen rett til å kreve refundert utgiftene med å returnere produktet. Ved garanti (garanti gitt fra produsent) kan det være egne og varierte avtaler. Garantien kan ikke gi deg dårligere krav enn reklamasjonsretten, men utiver det så kan det dekke retur eller ikke dekke retur helt avhengig av hva garantien spesifiserer da det ikke er noen lov for hva en garanti skal inneholde. -Stigma 7591901[/snapback] Du blander Angrerettloven og Forbrukerkjøpsloven her. Han har kjøpt et produkt som det er feil på. Forbrukerkjøpsloven sier da at forbruker har krav på å få utbedret produktet uten kostnader for forbruker. Dvs. butikken må dekke evt. fraktutgifter. De krever som regel at du sender med kopi av kvittering fra posten. Det er riktig det du sier at en garanti ikke kan gi dårligere rettigheter enn Forbrukerkjøpsloven, så uavhengig om butikken ser på dette som en reklamasjon eller garanti, så er de pliktig til å refundere fraktkostnaden. Angrerettloven gir forbruker rett til å returnere et produkt kjøpt fra bla. nettbutikker innen 14 dager uten begrunnelse. I disse tilfellene må imidlertid forbruker betale fraktkostnaden for returen, men har rett på å få igjen hele kostnaden inkl. fraktkostnad for leveringen. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Han har krav på penger hvis det gjelder garanti også. Garanti må være bedre enn reklemasjon... 7591227[/snapback] Nei, garanti må dekke noe utenom reklamasjonsretten. Porto behøver ikke nødvendigvis være det "noe". 7591267[/snapback] Forskjellen mellom garanti og reklamasjon, er at garanti er noe produsenten gir. Reklamasjon er noe du har. For eksempel vil jeg anta at en strømforsyning er forventet å vare mer enn to år, ergo er det 5 år reklamasjon på strømforsyningen. Men det er vanlig med to års garanti. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Han har krav på penger hvis det gjelder garanti også. Garanti må være bedre enn reklemasjon... 7591227[/snapback] Nei, garanti må dekke noe utenom reklamasjonsretten. Porto behøver ikke nødvendigvis være det "noe". 7591267[/snapback] Ja...? Garanti kan ikke ha dårligere vilkår enn reklamasjonen... det sier jo seg selv. Siden frakt dekkes av reklamasjon, må det også dekkes av garantien. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Ja...? Garanti kan ikke ha dårligere vilkår enn reklamasjonen... det sier jo seg selv. Siden frakt dekkes av reklamasjon, må det også dekkes av garantien. 7593360[/snapback] Nei. Frakt dekkes ikke nødvendigvis av garantien. Om du returnerer noe av årsaker som dekkes av garantien, men ikke av forbrukerkjøpsloven vil det si at portoen ikke nødvendigvis vil bli dekket. Det er ikke sånn at garantien skal være bedre enn reklamasjonsretten, men den skal tilby noe i tillegg til det reklamasjonsretten dekker. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Angrerettloven gir forbruker rett til å returnere et produkt kjøpt fra bla. nettbutikker innen 14 dager uten begrunnelse. I disse tilfellene må imidlertid forbruker betale fraktkostnaden for returen, men har rett på å få igjen hele kostnaden inkl. fraktkostnad for leveringen. 7592656[/snapback] Sorry, min feil her. Du har rett i at jeg blandet angrerett og reklamasjon. Defekter går under reklamasjon og da skal retur dekkes. -Stigma Endret 28. desember 2006 av Stigma Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Ja...? Garanti kan ikke ha dårligere vilkår enn reklamasjonen... det sier jo seg selv. Siden frakt dekkes av reklamasjon, må det også dekkes av garantien. 7593360[/snapback] Nei. Frakt dekkes ikke nødvendigvis av garantien. Om du returnerer noe av årsaker som dekkes av garantien, men ikke av forbrukerkjøpsloven vil det si at portoen ikke nødvendigvis vil bli dekket. Det er ikke sånn at garantien skal være bedre enn reklamasjonsretten, men den skal tilby noe i tillegg til det reklamasjonsretten dekker. 7593744[/snapback] Ja, så hvorfor kverulerer du da? Man kan ikke avtale noe som gir forbrukeren dårligere betingelser. Ergo så må garanti dekke det samme + litt ekstra... Lenke til kommentar
qwert Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Ja, så hvorfor kverulerer du da?Man kan ikke avtale noe som gir forbrukeren dårligere betingelser. Ergo så må garanti dekke det samme + litt ekstra. Dere snakker om to forskjellige ting. I de tilfeller hvor feilen også ville være omfattet av reklamasjonsretten (i.e. produksjonsfeil) kan det ikke avtales at kjøper skal betale fraktutgifter, men en garanti trenger ikke å omfatte slike feil. Garantien kan, for eksempel, kun dekke feil oppstått grunnet at kjøper har hoppet på strømforsyningen i høyhælte sko. Her kan godt garantivilkårene si at kjøper må betale returfrakten... Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg fant dette på butikkens sider: "Ved reklamasjoner som skyldes feil, eller mangler ved produktet, skal tjenesteyter bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene for tilbake transport. " Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Noe sier meg at du ikke får noenting før du faktisk kontakter dem og krever det. Hvis de betaler ut "uoppfordret" blir jeg imponert. Lenke til kommentar
mar Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det med garanti og reklamasjon er veldig enkelt. En garanti er per definisjon en utvidelse av lovpålagte rettigheter, er den ikke det, er det ikke lov å kalle det garanti. Dersom feks elkjøp skryter av en 5 års garanti på et kjøleskap som bare gir deg akkurat de samme rettighetene som ved reklamasjon så bryter de en eller annen lov/regel som jeg ikke husker her og nå. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Garantien trenger ikke å holde samme rettigheter som reklamasjonen. Derimot kan ikke garantien erstatte, eller redusere reklamasjonen. Likevel blir garanti og reklamasjon to forskjellige ting. Dersom garantien har dårligere rettigheter enn reklamasjonen kan kunden reklamere på produktet, istedet for å bruke garantien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå