Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vondt i øya når jeg sitter på PC


Dernel

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg har sittet en stund på Pc-en eller i et rom med ganske sterkt lys, får jeg innmari vondt i øya.

Jeg begynner å blunke sånn helt uten videre og himler med dem, jeg blunker ofte og kniper dem igjen.

 

Noen som har en løsning på dette rare problemet??

Endret av Nellemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo starte med å bruke mindre tid foran datamaskinen, gå til øyenlegen for å teste synet... husk å blunke når du sitter forran maskinene (ja enkelte glemmer det)

Du kan se deg litt rundt for å trene øynene til å se langt unna og kort og se om du får det til etter en stund...

Bruk lys ved skjermen, høyere oppløsning i tilfelle du sitter og myser når du sitter og ser på skjermen. Skru ned lysstyrken på lcd skjermen (en lcd gir fra seg enormt med lys)

Sørg for å aldri vær trøtt og klar i øynene når du bruker maskinen (gå heller og legg deg)

 

Gå til legen kan være en fordel. Har du problemer med hodepine kan du ha migrene men uansett husk friskluft når det er lyst ute men bruk solbriller viss det blir veldig stort problem... for kan hende du sitter for mye i mørke og sliter når du får store lyskilder forran deg...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

det er crt, du kan ha øyene dine litt mer ifra skjermen så kan du gjøre litt øye yoga. lukke igjen og massere, se i alle retninger strekke liksom. så kan du zoome mellom noen 2 eller flere forskjellige så du får beveget øyene litt fra 1m til 5 meter. derimot så bør du få deg lcd skjerm med rask oppfriskning og du vil merke at problemet forsvinner. evt smertestillende. du blir svært så fornøyd med lcd skjerm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
det er crt, du kan ha øyene dine litt mer ifra skjermen så kan du gjøre litt øye yoga. lukke igjen og massere, se i alle retninger strekke liksom. så kan du zoome mellom noen 2 eller flere forskjellige så du får beveget øyene litt fra 1m til 5 meter. derimot så bør du få deg lcd skjerm med rask oppfriskning og du vil merke at problemet forsvinner. evt smertestillende. du blir svært så fornøyd med lcd skjerm.

7631304[/snapback]

 

1. Sjekk synet

2. skru ned lysstyrken på skjermen.

3. ha godt med lys i rommet

4. ta noen korte pauser

5. Hvis ikke annet hjelper kan du kjøpe deg en PC-brille

 

Men husk at etterhvert som du blir eldre blir også "muskulaturen" i øyet dårligere.

Lenke til kommentar

Kjennes det ut som om det klør i øynene kombinert med at det er litt vondt? Det kan være at du har høyt blodsukker. Blodårene i øynene er så tynne at dem tåler ikke det høye blodsukkeret. Du kan skade synet. Med mindre du ikke har diabetes så skader det ikke å sjekke det ihvertfall.

 

Evnt. dra til øyenlegen, og få bytta ut skjermen din.

Lenke til kommentar
Du kan jo starte med å bruke mindre tid foran datamaskinen, gå til øyenlegen for å teste synet... husk å blunke når du sitter forran maskinene (ja enkelte glemmer det)

7591779[/snapback]

Finnes det folk som må bevisst blunke for å holde øynene fuktige og rene?

7724278[/snapback]

 

Jeg kan stirre på skjermen ei god stund før jeg blunker, men da svir det litt å blunke, så jeg prøver å blunke en del hvis jeg må stirre på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...