StigK Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Hei Etter flere våkennetter på rad, angstanfall og det som verre er, bestemte jeg meg for å kjøpe ny cpukjøler. Har forstått det slik at asus a7v333 ikke er det mest pålitelige i henhold til temperaturmålinger, men det er ikke så lett å tenke slik når temperaturen ligger på 58 grader idle. Uansett, etter å montert på den nye kjøleren opplevde jeg at temperaturen steg istedenfor å synke, og det aller verste er at den sakte men sikkert SLÅR SEG AV! Det med at temperaturen steg kan være så mye forskjellig, sannsynligvis så er ikke neglelakkfjerner det lureste å rense cpu med, antageligvis masse restestoffer som ligger igjen og isolerer. Men det med at viften slår seg av er litt verre, det skjer veldig gradvis og etter 5 min er viften omtrent helt avslått. Har noen andre opplevd dette, er det fordi hovedkortet ikke klarer å levere nok strøm, er det da mulig å koble viften direkte til strømforsyning. Har forresten amd XP1800. mvh stigk Lenke til kommentar
StigK Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Det var ikke så merkelig likevel, viften er temperaturstyrt fra hovedkortet. Det var bare å velge det bort i bios. Men etter å fikset det, så dukket det opp et nytt spørsmål. Hvordan kan hovedkortet skru av viften, når bios viser en CPUtemp på 54 grader. Jeg har den nyeste biosen, så det er ikke det som er galt. Jeg prøvde noen andre programmer for å måle temperaturen, speedfan og motherboard monitor 5, og de viste 30 grader på cpu. Hva er riktig? Lenke til kommentar
Iluv| Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Hvilken cpu og vifte har du? Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 hmm, Har samme kortet ikke noe problemer her kjører siste bios brukte til og med win flash progget til asus (fy, jeg vet) Bruker qfan saken som finnes i bios til å styre vifta og det funker bra hos meg, idler på 55c load ligger alltid under 60c, men da spinner vifta opp vel og merke. bruker da en Papst vifte, 45m³/time, 19 dB(A) 8412N2GML fra microplex, dette er en 80mm vifte og en må da bruke en Fanadapter, 60-80mm finnes også hos microplex. Det neste spm'et er da om du har en god nok kjøleribbe, jeg har ikke noe fancy her har en ribbe som fulgte med en ekl vifte som røyk kosta ca. 150kr fra komplett engang i tiden. Dette er realtivt stille og kjøler min xp2000+ godt nok til å holde maskina opp 24/7. Mvh Thorsan Lenke til kommentar
StigK Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Hei Ja det er kanskje litt vanskelig å sammenligne når jeg ikke har skrevet hva slags vifte jeg har. Det var en Volcano 9 kjøler jeg kjøpte. Jeg trodde den skulle være mer en god nok for prosessoren jeg har, amd XP1800. Thorsan: Hvor leser du av temperaturen da, er det bios eller pc probe? Det virker som de sammarbeider, for de viser den samme temperaturen. Eller kanskje den riktige temperaturen. Jeg har lest en del innlegg på forumet angående høye cpu temperaturer på asus a7v333, og de fleste løser problemet med å oppdatere bios og pc probe. Jeg opplevde ingen forskjell ved å oppdatere, og da har jeg det nyeste av av både bios og pc probe. Det var en som fortalte meg om en konstruksjonsfeil på a7v333, hvor en motstand lett ble ødelagt ved montering av køleribben, noe som førte til for høy spenning på cpu. Er det noen andre som har hørt om det? stigk Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Hei Leser temperatur ved hjelp av mbm Er ikke sikker på hvordan du kan si at temp i bios er lik den i windows da min temp stiger 3 - 4 grader fra bios og inn i windows. Thorsan [ Denne Melding var redigert av: thorsan på 2002-11-24 11:59 ] Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Det er jo f**** så høy temp du har, men luftgjennomstrømningsforbedring er kanskje en løsning... måtte selv skifte kab nå har jeg herlige 43 grader på mitt asus a7v333. Bruker zalman cu vifte. Det tar jo noen dager før goopen setter seg skikkelig... med as3 sank tempen ytterligere med 5 grader i forhold til det som fulgte med... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå