Gå til innhold

Lage wap sider?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje litt modifisert så den passer innpå mobil skjermen.

Nei, du skal bruke nøyaktig den samme fila/dei samme filene på ein mobiltelefon som du ser på ein PC.

Vil du at det skal bli enda bedre kan du legge til et sub-domene som f.eks wap.dittdomene.no ;)

7592112[/snapback]

Nei, det beste er at mobilen og kan besøke kun dittdomene.no. Gjer alt langt enklare for både brukar og webmaster.

Lenke til kommentar

Du kan bruke et annet cssdokument for håndholdte nettlesere. Dette kan du ha i den vanlige index filen. Man må også tenke på hvor mye grafikk folk som ser på nettsiden med en mobil skal se, siden det er mye dyrere per MB.

<link rel="stylesheet" media="handheld" type="text/css" href="inc/handheld.css" />

Lenke til kommentar

Filformatet du bruker når du lager en WAP-side er wml. Dette er ikke et helt eget format, men en "forkortet versjon" av det såkalte xml-formatet. For å følge noen av de basiske xml reglene, MÅ alle WAP-sider starte med et par linjer med xml-språk.

Du bruker såkalte "cards", eller "kort" som layout på siden. Disse kortene har også en veldig kjekk effekt på siden, men det kommer vi tilbake til. Eksempelet under er et godt eksempel på en tom side som venter på at du skal skrive inn tekst. Har du jobbet med html før, vil du se at wml er egentlig bare en veldig enkel versjon av html, men med et krav om at alt skrives inne i de såkalte "kortene".

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">
<wml>

<card id="card1" title="overskrift">
<p>
her settes teksten din inn
</p>
</card>
</wml>

Bruken av "kort" eller "cards"

Når du klikker på en link i en vanlig webside, så lastes vanligvis en ny webside. Siden WAP-telefoner laster ned sider veldig sakte, mye på grunn av at kun selve oppkoblingen til WAP-siden vanligvis tar halve båndbredden, så gjør wml det mulig å laste ned flere WAP-sider på en gang.

Hver side er lagret på telefonen som et "kort" og mellom disse kan man hoppe frem og tilbake, akkurat som en WAP-side, bortsett fra at de er lagret på telefonen og da kommer de mye kjappere frem. Du lager en "card" ved å bruke <card id="" title""> taggen som er vist ovenfor, og navigerer mellom dem ved å bruke linker, men med en # før navnet. Så for å hoppe til en "card" som er kalt "card2" må linken referere til "#card2".

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN" "http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">

<wml>

<card id="card1" title="Første side">
<p align="center">
Hei, dette er førstesiden i en multicard wml-side
<br/>
<a href="#card2">Gå til side to</a>
</p>
</card>

<card id="card2" title="Andre side">
<p align="center">
Dette er den andre siden.
<br/>
<a href="#card3">Gå til side tre</a>
</p>
</card>

<card id="card3" title="Tredje side">
<p align="center">
Her er tredjesiden i en multicard wml-side
</p>
</card>
</wml> 

Der har du det mest grunnleggende, send meg en PM om du vil vite enda mer om det.

Lenke til kommentar
Kanskje litt modifisert så den passer innpå mobil skjermen.

Nei, du skal bruke nøyaktig den samme fila/dei samme filene på ein mobiltelefon som du ser på ein PC.

Har du noen gang brukt Opera Mini aktivt Arve? Da hadde du nemmelig vist at det er mye enklere og billigere (faktisk 7 ganger så billig) å surfe på sider optimalisert for mobiler (wap ol.) enn vanlige vevsider fordi man slipper alle den unødvendige informasjonen og menyene som finnes i sidebarene.

Derfor er det alltid lurt å lage en egen side som tar bort en del unødvenig informasjon og som er optimalisert for mobile enheter.,

Dessuten er det litt feil at man bruker samme html standard som web. Wap 2.0 (kontra Wap 1.0 som brukte WML) bruker en standard kalt XHTML Mobile Profile og bygger på XHTML 1.1 (altså strict xhtml). Det er kun noen mindre forskjeller på XHTML MP og XHTML 1.1 (se den fulle tag listen), men XHTML MP skal sendes med media type application/vnd.wap.xhtml+xml og ha doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN"
"http://www.openmobilealliance.org/tech/DTD/xhtml-mobile10.dtd">

Wap 2.0 har også en egen CSS standard, WAP CSS.

For mer info se:

XHTML Mobile Profile / XHTML MP Tutorial

24 ways: The Mobile Web, Simplified av Cameron Moll

S60 Platform: Designing XHTML Mobile Profile Content v1.4

Endret av JonT
Lenke til kommentar

JonT: ja, eg brukar Opera Mini relativt aktivt, og ja, eg er klar over at sider optimaliserte for mobiltelefonar er lettare å lese sånn sett. Likevel vil eg poengtere eit par ting:

Litt av grunnen til at vi bør benytte oss av webstandardar er nettopp det at det skal gå an å nå akkurat det same innhaldet frå alle mulige former for datamaskiner, mobiltelefonar osv. WAP-greia er i det heile tatt ganske avleggs og svært lite brukt, det blei liksom ingen suksess. Det å seie det er betre å lage eigne sider for ein mobiltelefon er i bunn og grunn det samme som å seie at du bør lage ulike sider tilpassa IE og Opera, og ei ekstra som er fin i Firefox.

WAP-versjonar av store sider er dessutan eit enormt meirarbeid for utviklarane. Webstandardane er her for å lette arbeidet til utviklar, samtidig som tilgjengelegheita blir gjort bra for publikum.

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hva slaks side det er snakk om da. Vis det er snakk om en side ganske mange vil kommme til å besøke med en mobil enhet og som har mye ekstra informasjon i sidebaren som ikke er relevant til innholdet f.eks. nyhetssider som hw og aftenposten bør siden optimalisere for mobile enheter.

Ellers helt enig at det er unødvendig med to forskjellige standarder som er såpass like og med små sider er det helt unødvendig å måtte lage en egen wapside. Men uansett om man velger å lage en selstendig wapside eller ikke bør man lage et stilsett tilpasset mobile enheter.

Men jeg er ikke enig i at det er veldig mye ekstra jobb for utviklere. Så lenge de har/lager CMSystemet sitt skikkelig bør det være ganske enkelt å lage en side som fjerner sidebarene og tar vekk den unødvendige informasjonen.

EDIT: Noen som vet om de fleste moderne wap-/nettlesere som følger med mobiltelefonene støtter vanlig (x)html/css, eller om man må bruke xhtml mp?

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Litt av grunnen til at vi bør benytte oss av webstandardar er nettopp det at det skal gå an å nå akkurat det same innhaldet frå alle mulige former for datamaskiner, mobiltelefonar osv.

Dette er rett og slett en utopi.

Det som setter en effektiv stopper for dette er de store aktørene som velger bort standarder - rett og slett fordi de er store nok til å ha innflytelse. Bare tenk på markedsandelene til de forskjellige mobile nettleserne der ute - Nokia series40 og series60 har alene en gigantisk markedsandel. Videre varierer nettlesere på mobile terminaler og deres implementasjon av de forskjellige "standarder" så kraftig, at den dagen Openwave på Samsung og Internet Explorer på Windows Mobile viser en mobilside på samme måte så er det fred på jorden.

I tillegg til de økonomiske interessene (bedrifter sparer tid på "unødvendig utvikling") så må man også ta hensyn til de tekniske begrensningene i de forskjellige terminaler. Det lanseres fremdeles terminaler med lav oppløsning noe som fører til at nettleseren generere nettsiden annerledes enn på min Nokia der jeg har 352 x 416 å boltre meg på.

WAP-greia er i det heile tatt ganske avleggs og svært lite brukt, det blei liksom ingen suksess.

Hvilke tall baserer du denne påstanden på? Bare tall fra OECD anslår at det mobile innholdsmarkedet omsatte i 2003 for over 4,5 milliarder Euro - i 2010 anslås tallene til å overstige 10 milliarder Euro. I det mobile innholdsmarkedet spiller jo mobilsider en ekstremt viktig rolle, veldig mange av kjøpene kommer jo nettopp fra en mobil portal. Se dessuten bare på operatøren 3 i Skandinavia og hva de har fått til mtp. mobile portaler og den enorme inntekten de har fra sine sider. Som sagt, de viktigste inntektsstrømmene forutsetter jo mobile portaler...

Det å seie det er betre å lage eigne sider for ein mobiltelefon er i bunn og grunn det samme som å seie at du bør lage ulike sider tilpassa IE og Opera, og ei ekstra som er fin i Firefox.

Ut i fra et utopisk ståsted; ja.

I den virkelige verden er du nok dessverre på villspor. Om vi tar forretningsmodellen til operatøren 3 igjen så baserer denne på seg å tilby "gode og innovative produkter" tilpasset mobile terminaler. Det viktigste for 3 er derfor brukeropplevelsen, og for å ivareta dette sier det seg selv at det må til en god del tilpassing og spesialutvikling. Med mindre man ikke er interessert i å tjene penger da...

Men jeg er ikke enig i at det er veldig mye ekstra jobb for utviklere. Så lenge de har/lager CMSystemet sitt skikkelig bør det være ganske enkelt å lage en side som fjerner sidebarene og tar vekk den unødvendige informasjonen.

For å si det sånn; Vodafone UK har alene mange hundre utviklere til kun utvikling av mobile sider. Det er et meget krevende arbeid da det finnes så mange forskjellige implementasjoner av de forskjellige "standardene". Det finnes f.eks. SonyEricsson terminaler som ikke klarer å vise elementer dersom CSS-klassens navn inneholder store og små bokstaver omhverandre ("somDette").

Men for all del, du må gjerne kontakte operatørene og si de har at dårlig CMS som ikke klarer å ta bort sidebarene (for å sette det helt på spissen).

Lenke til kommentar

Robbie:

Eg er (faktisk ;) ) fullstendig klar over det meste du skriv, at det er markedet som avgjer ting og tang osv.

Likevel, jobbar eg for standardar, ja så gjer eg dette. Og i ein "perfekt" verden, så vil det kun vere èin versjon av alle nettsider, og den eine versjonen vil fungere prikkfritt over alle typar medium. WAP-teknologien (WML) er i denne "perfekte verdenen" vi arbeidar oss mot avleggs. "Mannen i gata" som brukar mobiltelefonen til internettsurfing gjer dette nettopp på dei forferdelig strukturerte sidene som nettet florerar av i dag. Om informasjon hadde blitt spreidd godt nok, om ting hadde blitt gjort riktig - som faktisk fleire og fleire sider etter kvart gjer - så hadde dette vert finfint det.

Finn fram Opera Mini, og leit deg fram på ei standard-basert nettside. Slik er det webstandardar skal fungere.

:)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Robbie:

Eg er (faktisk ;) ) fullstendig klar over det meste du skriv, at det er markedet som avgjer ting og tang osv.

Likevel, jobbar eg for standardar, ja så gjer eg dette. Og i ein "perfekt" verden, så vil det kun vere èin versjon av alle nettsider, og den eine versjonen vil fungere prikkfritt over alle typar medium. WAP-teknologien (WML) er i denne "perfekte verdenen" vi arbeidar oss mot avleggs. "Mannen i gata" som brukar mobiltelefonen til internettsurfing gjer dette nettopp på dei forferdelig strukturerte sidene som nettet florerar av i dag. Om informasjon hadde blitt spreidd godt nok, om ting hadde blitt gjort riktig - som faktisk fleire og fleire sider etter kvart gjer - så hadde dette vert finfint det.

Finn fram Opera Mini, og leit deg fram på ei standard-basert nettside. Slik er det webstandardar skal fungere.

:)

7596437[/snapback]

Standarisering er greit, men hvis jeg lager en side tilpasset en minste skjermoppløsning på 800x600px med en del bilder. På en vanlig pc som kjører adsl vil ikke siden ta lang tid og laste, men for en mobil som bruker wap vil det uansett ta en stund hvis den skal laste ned bildene, og designet vil så og si uansett se ganske annderledes (til det verre) en det vil på en pc. Derfor vil jeg anbefale og lage en egen webside til wap, som viser samme informasjonene men kansje litt annet design. Dette tar ikke lang tid og lage hvis du har et skikkelig oppsett på siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...