Ekko Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Hei! Har endelig bestemt meg for å kjøpe meg nytt digitalt speilrefleks etter å ha fått "tillatelse" av samboer i julegave. Jeg har lest på forum rundt på nettet i noen mnd nå og nesten lest meg blind på omtaler, men har kommet frem til at det er et nikonapparat jeg ønsker. Etter å ha lest endel om disse kameraene (D40,D50ogD70s) sitter jeg igjen med inntrykket av at alle har noe som de andre ikke har. Jeg sitter og med en følelse av at det er ulike meninger om hvor gode kit-objektivene er og hvor mye disse skal ha å si for kjøpet. I butikkene jeg har vært i ser det ut til at D50 er utsolgt, og ingen har planer om å ta inn flere, noe som gjøre at man står igjen med D70s og D40. Jeg har vært ut butikker og hos venner og holdt og prøvd kameraene og føler at de ligger godt i hånden. På ene siden liker jeg robusheten og feelingen av D70s, på andre siden liker jeg størrelsen (mhp. det å ha kameraet med seg) på D40. Jeg synes også at D40 pga størrelsen virker mindre "skremmende" og mindre "proft" i utseende, noe som jeg setter pris på, ettersom det påvirker følelsene til de som står foran kameraet (folk er mer villige til å la seg fotografere av et mobilkamera enn et SLR i mange situasjoner). Samtidig som D70s vel er et kamera i en klasse over D40 (slik jeg skjønner) er D40 en helt ny modell, mens D70 vel har vært i salg siden 2004, med noe oppgradering på D70s i 2005. Det store ankepunktet på D40 er jo selvsagt den manglende fokusmotoren som "ekskluderer" endel "billig" optikk. Når det gjelder de konkrete tilbudene jeg vurderer er det: D70 m 18-70mm kit til 7000,- D70 m 18-55mm kit til 5500,- (objektivet utgaven som fulgte med D50 kit'et). D40 m 18-55mm kit til 5500,- (objektivet er versjon II av den over). Jeg har ikke lest noe god sammenligning av de to 18-55mm, men har fått inntrykk over at versjon II skal være endel bedre. Jeg har lest mye skryt om 18-70mm, at dette er overlengent 18-55mm versjon 1 og var i utgangspunktet trukket mot denne, men man har tross alt 1500,- ekstra til annen optikk eller en brukt 18-70mm om man velger kit'et til 5500,- Samtidig tenker jeg at om man velger D40 har man 1500,- kr ekstra til å legge i å få et objektiv med innebygget fokusmotor og slik veier litt opp for den mangelen. Har bare oppsummert tanken mine her, som man sikekrt forstår greier jeg ikke helt å bestemme meg. Dersom noen lest alt dette og har noen tips, bedre priser eller andre innspill til å tenke på vil jeg gjerne høre dem. Fortsatt god romjul! Endret 28. desember 2006 av Ekko Lenke til kommentar
m3 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Jeg vet ikke men kanskje denne linken kan hjelpe deg lite gran.. Nikon D80 vs. D70 and D50 http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d70.htm Den er skrevet av Ken Rockwell... Lenke til kommentar
parleur Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 kansje ikke så mye som skiller disse når det gjelder megapixel... Mitt inntrykk er; Nikon d40 - for den ikke så kravstore bruker Nikon d70 - flere muligheter, hurtighet Men alle disse kameraene er Nikon kvalitetskamera! Kansje gå for d50 for den får du ganske billig nå siden dn er på vei ut a markedet Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Jeg vet ikke men kanskje denne linken kan hjelpe deg lite gran..Nikon D80 vs. D70 and D50 http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d70.htm Den er skrevet av Ken Rockwell... 7589666[/snapback] HEi, og takk for raskt svar. Jeg har lest den og ikke minst denne (Ken Rockwell: D40 vs D50&D70) tidligere og syntes begge var interessante. Det jeg har hatt litt problemer med er å forstå meg helt på hva folk synes om denne fyren. Jeg synes det lyser entusiasme, men samtidig har han veldig bastante meninger. Jeg ser og at mange diskuterer om fyren er en klovn eller proff (ref: denne diskusjonen). Som relativt uerfaren ang digital speilrefleks er jeg derfor litt usikker på hvor mye vekt jeg skal legge på hans utsagn (viktig: jeg ønsker ikke å gjøre dette til en KR-diskusjon) og er derfor interessert i litt synspunkt fra forumbrukerne på min konkrete situasjon. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) kansje ikke så mye som skiller disse når det gjelder megapixel... Mitt inntrykk er; Nikon d40 - for den ikke så kravstore bruker Nikon d70 - flere muligheter, hurtighet Men alle disse kameraene er Nikon kvalitetskamera! Kansje gå for d50 for den får du ganske billig nå siden dn er på vei ut a markedet 7589982[/snapback] Hei og takk for svar. Jeg har gjort de samme observajsonene og er litt tiltrukket av mulighetene og hurtigheten. Brukervenlighet (av typen selvforklarende menyer ol.) ikke er så viktig for meg, jeg liker å lese bruksanvisningen perm til perm. At kameraet er enkelt å bruke når man KAN det er viktig, men det har jeg skjønt det som at D70s er. Jeg har selvsagt og vurdert D50, men i de butikkene i Bergen jeg har vært i har den gått ut og jeg har ikke funnet den til en pris som slår D70s m 18-55mm til 5500.-. Om du har en link eller et tips ville setter jeg stor pris på det:-) Endret 27. desember 2006 av Ekko Lenke til kommentar
vaukrust Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Får du kjøpt D70s med 18-70mm kit, er det bare å gå for det. Objektivet i seg sjøl er verdt de ekstra kronene. Jeg hadde samme valget i sommer og angrer ikke. Kameraene ser like ut for den som blir fotografert, og du venner deg fort til de ekstra funksjonene i D70s hvis du trenger dem. Du kan ta flere bilder i serie, får lys på displayet, raskere lukkertid m.m. D70s Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Har selv nettopp kjøpt D40, og DIGGER det! Utrolig brukervenlig og lite kamera! -Jonas Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Jeg har tenkt å gå for Nikon D70s men finner det ikke hos fotovideo.no. Ville har gått for dette kameraet viss jeg hadde vært deg. Ser ut som et skikkelig bra kamera. Endret 28. desember 2006 av Feltherre Lenke til kommentar
whoi Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Det er et vanskelig valg det der! Når jeg skulle kjøpe i sommer var det bare D50 og D70s å velge mellom, og nå er det D40, D50, D70s og D80 som er i ca samme området. En ting å tenke på er at D40 gir deg jpg filer som er mer behandla. F.eks sterkere farger og skarpere enn jpg fra D70s. D50 blir en mellomting der. Bruker man raw så blir det nok ganske likt resultat. Det kan også være lurt å tenke litt på hvilke objektiver du vil ha senere. Hvis du kommer til å erstatte 18-70 med noe annet, så er det bortkasta penger å kjøpe det. Har du aldri tenkt å bruke noe annet enn kit objektivet så er det like greit å kjøpe det med en gang. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) D70s i hus! Jeg var idag igjen innom m in lokale fotobutikk for å se på kameraene og tenke meg om en ekstra gang da jeg fikk en positiv overraskelse. Jeg må komme med en liten rettelse og oppdatering til min opprinnelige post fra igår hva priser angår, jeg må ha husket litt feil: D70s m 18-55mm versjon 1 i butikk - 6000 kr D40 m 18-55mm versjon 2 i butikk - 6000 kr D70 m 18-70mm på nett 7000 kr D70 m 18-70mm i butikk 7500 kr (denne nevnte jeg ikke i min første post) Da jeg idag kom inn igjen og spurte på nytt om priser fikk jeg vite at D70 m 18-70mm (som ikke var utstilt med pris) nå kostet 7000. Jeg spurte om de var sikker på at dette var riktig siden den kostet 7500 igår (jeg angret rett etter jeg hadde spurt istedenfor å bare slå til). Ekspeditøren gikk inn og sjekket på nytt og sa at hun hadde sett feil, det var en oppføring på D70 kit (ikke s) som kostet 7000 (sikkert en gammel oppføring som henger igjen). Hun gikk så inn og sjekket hva D70s 18-70mm kit'et kostet: 6500 Det var nå altså bare 500kr i forskjell mellom pakken med 18-55mm og 18-70mm. Litt usikker på hva som kan ha skjedd her, men muligens noen tilbudspriser som kommer over nyttår som har sneket seg inn litt tidlig. Jeg er ihvertfall happy og klør i fingrene mens batteriet lader seg opp. Jeg vil samtidig takke for alle svar og innspill! Endret 28. desember 2006 av Ekko Lenke til kommentar
m3 Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Gratulerer Hvorfor valgte du den løsningen fremfor de andre? Lenke til kommentar
parleur Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Grattis med D70s! Hvis du ser etter linser, så ta en titt på Tamron og Sigma de har veldig rimelige linser til Nikon! Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Pris og kvalitet henger av og til sammen... gjør grundig research av objektiv før du handler, sider som www.fredmiranda.com er et bra hjelpemiddel... av og til kan det være lurt å legge litt ekstra i et nikkor-objektiv Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Gratulerer Hvorfor valgte du den løsningen fremfor de andre? 7594077[/snapback] Takk:) Vel når prisforskjellen mellom pakkene ble såpass liten følte jeg at den ikke lengre hadde noe å si. Jeg falt derfor på D70s foran D40 mye fordi D40 utelukker endel optikk ettersom den mangler fokusmotor i huset. Videre har jeg og lest og hørt mye positivt om objektivet (18-70mm) som fulgte med D70s og foretrakk derfor dette fremfor de to utgavene av 18-55mm. Jeg er nok uansett ganske sikker på at uansett hvilket av kameraene jeg hadde valgt vil det nok bli lenge til det er kameraet som er begrensningen på resultatene. Jeg satser på at jeg kommer til å bruke objektivet som følger med en stund fremover for å lære meg apparatet, for så å kanskje begynne å se etter mer optikk. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Gratulerer du! Der tror jeg du var veeldig heldig! Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Gratulerer med innkjøpt kamera, men kom akkurat denne siden: http://kenrockwell.com/nikon/d40/d40-recommendations.htm Absolutt verdt ta en titt på for andre som er i samme situasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå