Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærebar ødelagt etter lynnedslag?

Anbefalte innlegg

Fikk ny bærebar for to uker siden. Nat til fredag i forrige uke var det uvær her, med lyn og torden. Da jeg stod opp på morgenen var pcen litt rar. Det virket som om den slo seg av og på hele tiden. Holdt inne powerknappen slik at den slo seg helt av, og slo den så på igjen. Da fungerte den som normalt.

Men fikk ikke dsl-modemet til å fungere. Fikk byttet dette til et nytt, og alt var perfekt.

Men på lørdags kveld, etter å ha brukt pcen i noen timer, så la jeg meg ned for å slappe av litt. Sovnet en halvtime, og da jeg våknet så stod pcen og slo seg av og på som natten etter lynnedslaget. Og nå får jeg ikke til å starte den. Det er også sånn at når jeg ikke har stømledningen i, så er pcen helt død. Men når stømmen står i så sarter og stopper den hele tiden...

Hva kan være røket på den?

Endret av tkm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke uetisk i det hele tatt!

En PC skal ikke ødelegges av lynet, som ikke slo ned i huset, med mindre den sto tilkoplet en telefonlinje og at alle telefoner på samme linje ble ødelagte.

Dette er en åpenbar garantisak. Levér PC tilbake til kjøper og si at noe unormalt har oppstått.

Lenke til kommentar

Først prøver du å ta ut batteriet og bare kjører strømmen på den for å se om det fortsetter. Om den fortsatt slår seg av og på, så kan det være laderen som har fått det.

Det med lynet og ødelegge ting.

Det kan jo godt hende at om lynet slår ned i en høyspentmast eller en trafo som forsyner strøm til et helt nabolag, så kan det ødelegge litt.

Lenke til kommentar

@Bonohead & Skarsk

Ikke uetisk nei? Hvorfor er det ALLTID så jævla greit at forhandler eller produsent skal ta tapet? Noen kunder klager på at de må bruker 20kroner på bussen for å hente en reparert vare, men å belaste HP, Acer, Dell, etc for titusenvis av kroner, DET er helt greit?

Ha heller vett nok til å kjøpe med forsikring på risikovarer som digitalkamera, videokamera og laptop. Nettopp på grunn av slike ting at det eksisterer.

EDIT: En pc kan veldig lett bli ødelagt av lyn som slår ned hundrevis av meter unna. For å unngå slike ting, kjøper man seg overspenningsvern / surge protectors.

Men stemmer... alle disse forhåndsreglene koster jo penger... MYE lettere og billigere å bare juge for forhandler, ikke sant? De har jo så mye penger likevel...

Endret av Shamron
Lenke til kommentar
@Bonohead & Skarsk

Ikke uetisk nei? Hvorfor er det ALLTID så jævla greit at forhandler eller produsent skal ta tapet? Noen kunder klager på at de må bruker 20kroner på bussen for å hente en reparert vare, men å belaste HP, Acer, Dell, etc for titusenvis av kroner, DET er helt greit?

Ha heller vett nok til å kjøpe med forsikring på risikovarer som digitalkamera, videokamera og laptop. Nettopp på grunn av slike ting at det eksisterer.

EDIT: En pc kan veldig lett bli ødelagt av lyn som slår ned hundrevis av meter unna. For å unngå slike ting, kjøper man seg overspenningsvern / surge protectors.

Men stemmer... alle disse forhåndsreglene koster jo penger... MYE lettere og billigere å bare juge for forhandler, ikke sant? De har jo så mye penger likevel...

7613140[/snapback]

Som om jeg skulle ha sagt det selv.

Husk selv om noen prøver seg så er ikke datateknikkerne idioter!

Trenger ikke være spesielt smart for å finne it at PSU har hatt overspenning.

Mvh

Clint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...