Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Teknisk svikt! (Toyota Carina E)


Reime

Anbefalte innlegg

Hei har ein Toyota Carina e sli 1,8L 8v 1996mod som eg e frykteli gla i :p

, men selfølgeli så måtte det jo gå galt me an ein "liten" velt over ein steingard og bilen blei eit vrak! sparket ut frontruta peilet olja starta som aldrig før og eg kjørte heim litt ned trykt kan du sei.... :no: å hadde purken stoppa meg hadde eg mista lappen! (støtfanger,lys,ruter O.S.V) Bilen blei selfølgelig kondemnert :cry:

etter ei lita stund kjøpte eg ein "ny" carina (1994mod) med defekt motor 3s-fe(2L 16v) stod i bilen men blei tat ut girkassa også... girkassa frå den krasja bilen ble "syklo" (norsk e isje mitt fag :p ) ringane bytta den nyoverhalte girkassa og motoren blei flytta over til min "nye" bil allt gjekk greit litt sveising her og der men ellers bra :) men den vil ikkje starte...... :cry: 1. Det gnistrer ikkje i plugene 2.Koilen har strøm selv med tening avslåt 3.Efi releet er aktivt selv med teninga av 4. Ladelampa og economy lyset lyser selv når teninga er av!! (lysa blir bare litt sterkere etter teninga er slått på) 5. Det merkeligste er at allt dette forsviner og fungerer som det skal når hjernen blir pluget ut :hmm: har lurt litt på om det kan være den ny koster 8tusen :no: men det er ikkje det verste vist den bare funker etterpå... motorstyringer hjerne ledningsnett allt er prøvd og flytta over men det er akurat likt.. :( NOEN SOM HAR PEILING? ALLE TIPS/RÅD WHAT EVER TAS MED STOOOR TAKK :thumbup:

(bilen har vært på verksted i ei uke nå dei finner ikkje ut av det der heller :no:

men dei e jo vanligje folk dei åg :p

 

 

 

Forenklet verisjon av problemet mitt:

Ein 7a-fe mottor 1,8l 8v er flytta fra ein carina 1996mod og over til ein 1994mod (også carina) den var 100prosent i orden før den blei flytta på motorstyringer og hjerne følgde motoren og allt passet . plastikk kontakter, støpsel kall det hva du vill men dei passet hvertfall men den vill ikkje starte

1. Det gnistrer ikkje i plugene

2.Koilen har strøm selv med tening avslåt

3.Efi releet er aktivt selv med teninga av

4. Ladelampa og economy lyset lyser selv når teninga er av!! (lysa blir bare litt sterkere etter teninga er slått på)

5. Det merkeligste er at allt dette forsviner og fungerer som det skal når hjernen blir pluget ut

Endret av Reime
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Kan være jordingsfeil, prøv å se etter jordingspungtene, kan være rust på bolter eller avglemte ledninger. Mye rart med japser og jordingsfeil. Prøv å ta en jordingskabel rett i kassa på hjernen.

Lenke til kommentar

Takker for raske svar :thumbup:

Forenklet verisjon av problemet mitt:

Ein 7a-fe mottor 1,8l 8v er flytta fra ein carina 1996mod og over til ein 1994mod (også carina) den var 100prosent i orden før den blei flytta på :( motorstyringer og hjerne følgde motoren og allt passet . plastikk kontakter, støpsel kall det hva du vill men dei passet hvertfall men den vill ikkje starte :hmm:

1. Det gnistrer ikkje i plugene

2.Koilen har strøm selv med tening avslåt

3.Efi releet er aktivt selv med teninga av

4. Ladelampa og economy lyset lyser selv når teninga er av!! (lysa blir bare litt sterkere etter teninga er slått på)

5. Det merkeligste er at allt dette forsviner og fungerer som det skal når hjernen blir pluget ut

Lenke til kommentar

Det du da skal gjøre er å lete opp en boks som det står DIAGNOSE på i motorrommet åpne den og kortslutt pinne TE1 og E1 med en binders, gå så i bilen og vri nøkkele i ON possisjonen, har du gjort det riktig så skal motorlyset i instrumentpanelet begynne å blinke, denne leses av som en slaks morsekode, bruk tabellen nedenfor for å finne ut hvilken feil som er registert i ECU (styreenheten).

 

1 NORMAL NIL

 

12 RPM SIGNAL 1 * Wirings and connectors (Crankshaft position sensor, Starter signal circuits) * Distributor * ECU (Engine Control Unit) 

 

13 RPM SIGNAL 2 * Wirings and connectors (Crankshaft poistion sensor circuits) * Distributor * ECU (Engine Control Unit) 

 

14 IGNITION SIGNAL * Wirings and connectors (Ignitor, Ignition coil circuits) * Ignitor, Ignition coil * ECU (Engine Control Unit) 

 

16 ECT CPU * ECU (Engine Control Unit)

 

17 COMBUSTION PRESSURE MANAGEMENT CPU * ECU (Engine Control Unit)

 

21 O2 SENSOR * Wirings and connectors * O2 sensor * Fuel systems (Injector, fuel pump) * Ignition systems (Spark plugs, ignitor) * Vacuum sensor * ECU (Engine Control Unit)

 

22 COOLANT TEMPERATURE SIGNAL * Wirings and connectors (Coolant temperature circuits) * Coolant temperature sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

24 INTAKE AIR TEMPERATURE SENSOR SIGNAL * Wirings and connectors (Intake

air temperature circuits) * Intake air temperature sensor * ECU  (Engine Control Unit) 

 

25 LEAN ERROR * Wirings and connectors (O2 sensor circuits) * Fuel systems (Injector, fuel pressure) * Vacuum sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

31 VACUUM SENSOR SIGNAL * Wirings and connectors (Vacuum sensor circuits) * Vacuum sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

33 ISCV (IDLE SPEED CONTROL VALVE) * Wirings and connectors (ISCV circuits) * ISCV * ECU (Engine Control Unit) 

 

36 COMBUSTION SENSOR SIGNAL * Wirings and connectors (Combustion

sensor circuits) * Combustion sensor * ECU (Engine Control Unit)

 

41 MAIN THROTTLE POSITION SENSOR SIGNAL * Wirings and connectors (Main

throttle position sensor circuits) * Main throttle position sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

42 SPEED SENSOR SIGNAL * Wirings and connectors (Speed sensor circuits) * Speed sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

43 STARTER SIGNAL * Wirings and connectors (Starter circuits) * ECU (Engine Control Unit) 

 

47 SECONDARY THROTTLE POSITION SENSOR SIGNAL * Wirings and connectors (Secondary throttle position sensor circuits) * Secondary throttle position sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

51 SWITCH SIGNAL * Wirings and connectors (Air conditioning switch circuits, Neutral starting switch circuits) * Air conditioning switch * Neutral starting switch * ECU (Engine Control Unit) 

 

52 KNOCK SENSOR SIGNAL * Wirings and connectors (Knock sensor circuits) * Knock sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

71 EGR VACUUM FEEDBACK MANAGEMENT * Wirings and connectors (EVRV circuits) * Crack, disconnection, blockage of sensing pipe * EVRV * Pressure sensor * ECU (Engine Control Unit) 

 

81 ECT RELAYING (ECT1) * Wirings and connectors * ECU (Engine Control Unit) 

 

83 ECT RELAYING (ESA1) * Wirings and connectors * ECU (Engine Control Unit) 

 

84 ECT RELAYING (ESA2) * Wirings and connectors * ECU (Engine Control Unit) 

 

85 ECT RELAYING (ESA3) * Wirings and connectors * ECU (Engine Control Unit)

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Takk aandre-j! det var dårlig jording som var hoved problemet mitt fekk fikksa dette :) men den starta og stopte etter bare eit seckund men takket være Rebel Rider så fikk eg tat en diagnose på den og fikk nr 99 ringdte til hegren (toyota forhandler) nr 99 var startsperra fikk flyta åver denne var mer arbeid en eg hadde drøymt om men nå funker bilen og eg er såååååå taknemelig for all hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...