Gå til innhold

Brukertest: Samsung Z5F

Star

Anbefalte innlegg

Samsung Z5F

I den pene ipod-like pakken finner vi;

- Samsung Z5F

- Ørepropper m/ overtrekk

- Quick Start Guide

- Garanti

- USB kabel

- Driver/Programvare CD

Spilleren kommer i en sort forpakning med påskriften ” For You” og selve spilleren er det eneste som ligger synlig etter at pakken brettes ut. Meget estetisk i forhold til min gamle Yepp som kom i en sørgelig forseglet plast-pakke.

eske1.jpg

Spilleren er svært liten, kun 9x4x1cm og man finner ikke antydning til knirk noen steder. Den svarte overflaten ( i mitt tilfelle ) er matt noe som av erfaring pleier by på mindre skraper enn om den er blank og skinnende. Fingermerker setter likevel sine spor, og den relativt store skjermen ( 4x3 cm ) er godt mottagelig for fett og smuss. En pussefille kunne gjerne vært inkludert i pakken. Ser gang på gang at Samsung liker å pryde baksiden av sine spillere med alskens symboler og klistre. Jeg for min del rev av begge klistrene og skulle gjerne sett at modellnavn og Samsung logo var det eneste synlige.

z5f.jpg

Da pakken ble åpnet var det klister over skjermen som gav streng beskjed om at enheten måtte fullades før bruk første gang. Jeg pleier normalt ikke klare å vente de 4-5 timene dette tar, men vil gjerne ha en enhet med full-batteri tid og smørte meg derfor med litt tålmodighet. (Trodde imidlertid dette var forbehold eldre batterier?)

I BRUK

Enheten starter pent ved ett bestemt trykk på power/play knappen. Ingen forsinkelse og ingen ”loading” –tid som på min gamle yepp og heller ingen ”restart” hver gang enheten slås på.

Den starter på eksakt samme sted som den ble slått av. BRA!

Brukervennligheten har fått både ros og ris i ulike tester men fungerer bra når man lærer den og kjenne. Tok litt tid å venne seg til touchpaden og det faktum at den KUN ruller. Enter/Velg tasten må trykkes ned og yter litt mer motstand enn jeg skulle ønske. Systemet er ikke like selvsagt som på Ipod eller Creative Zen men fungerer helt greit. Skryt for mulighet til ulike bakgrunner, bildevisning uavhengig av musikkavspilling og logisk menyvalg.

Grensesnittet kunne imidlertid vært litt kjappere og man kan til tider merke forsinkelse i animasjoner. Dette minskes imidlertid dersom ”key beep” slås av. Klassisk irritasjonsmoment for Yepp serien etter hvert.

Jeg testet spilleren med 3 ulike propper/ øresett;

- Samsung settet

- Pioneer CL30 propper

- Sony MDR V300

earp.jpg

Samsung settet er faktisk overraskende bra og flere hakk bedre enn medfølgende sett jeg har prøvd tidligere. Lyden er ren og klar men mellomtone blir litt drøy til tider og bassen er ikke helt det store.

Pioneer settet som er et lukket-ørepropp sett gav svært god lyd. Har irritert meg umåtelig på den gamle Y5 Yepp’en som har spilt svært upresist og gitt en elendig kunstig bass når SRS og WOW systemet har vært slått på. Er KJEMPEGLAD for at dette ikke er et problem på Z5 og musikken høres perfekt ut, uansett sjanger, volum eller hodesett. Fantastisk! Deilig å kunne legge inn musikk uten å bekymre seg for om spilleren ødelegger hele musikk opplevelsen ;)

Sony MDR settet er et lukket sett som har fått litt kritikk for å være retro-sett til dance/eletronica fans. Ja, bassen er rimelig fremtredende, dette blir imidlertid en smaksak og den forhåndsinnstilte EQ’en kan bidra mye i begge retninger. Lyden er uavhengig av dette svært presis og spilleren driver det noe tunge hodesettet svært bra sammenlignet med andre spillere jeg har hatt. Ingen problemer med lydstyrke heller.

Batteritiden på spilleren er fantastisk. 39 timer, og dette er før firmware oppgradering 2.43. Dersom denne installeres økes spilletiden til utrolige 44 timer! Dette er nesten det dobbelte av hva Ipod og Zen kan skilte med.. 4-4 speaks for itself! Siste oppgradering tilgjengelig i skrivende stund 2.45 gir også mulighet for egendefinert EQ. Jeg fant aldri en forhåndsdefinert innstilling jeg var hundre prosent fornøyd med så dette var etterlengtet! Gapless playback er også inkludert i 2.43 softwaren. I følge kilder på nettet skal det komme en oppdatering rundt årsskiftet som muligens også gir Z5 video-avspillings muligheter. Venter i spenning! :w00t:

Softwaren er fortsatt relativt tragisk og det er derfor med stor glede jeg oppdager at spilleren kan brukes som ekstern disk og krever ingen påtvingde programmer ala' Sony’s Sonic Stage eller Apple’s Itunes. Fantastisk bra! Samsung burde imidlertid klare å skrote sammen noe bedre enn det nåværende Mediastudioet de leverer sammen med sine mp3-spillere. :thumbdown:

KONKLUSJON

Pos+

- Fantastisk batteri levetid

- Svært god lyd

- Mange justeringsmuligheter ( DNSe, EQ, street-mode, Gapless playback )

- Design

- Radio ( dog litt for sensitiv )

Cons -

- Brukergrensesnittet er ikke alltid like innovativt og ryddig

- Oppgitt kapasitet stemmer ikke overrens ( 1gb = 920 samsung mb )

- Ingen strømadapter, kun USB

- Softwaren

- Litt treg overføring

En fantastisk spiller med meget god lyd. Radioen er ikke så mye å rope hurra for og diktafon-opptak kan ikke slettes på selve spilleren. Dersom man er opptatt av god lyd, det flotte designet og en fabelaktig batteritid blir dette imidlertid småpirk.

ANBEFALES.

Endret av Star
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...