bambusa Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 vist en tar ut bios chipen vil all data bli slettet da? kjøpte et asus a7v8x-x av en kompis, han hadde tatt ut bios chipen gud veit hvorfor, også har han klart og fått bøyd disse pinnene til chipen pluss en pinne på hk var også bøyd. Hk startet bare opp i ca 5 sek og så slo det seg av igen. Før jeg tok opp chipen og rettet ut pinnene nå starter hk opp men intet bilde på skjermen. noen som har noen tips, kanskje dette ligger inne på feil emne beklager dette, men takker for alle mulige tips. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 vist en tar ut bios chipen vil all data bli slettet da? Nei. Ikke BIOS programmet, men kanskje dine settinger. Lenke til kommentar
bambusa Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Nei. Ikke BIOS programmet, men kanskje dine settinger. 7588461[/snapback] ok. har du noen forslag på hva som er galt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Kan jo være at BIOS blei ødelagt når maskinen starta med pinnene ikke ordentlig i (eller satt inn feil). Det er (skal være) mulig å bestille ny bios brikke, fikk selv bestilt ny etter misslykka bios flash for et par år sia. Eneste gangen maskinen slår seg av etter kort tid er når ATX power oppdager kortsluttning (noe som ikke er noe særlig bra...). At maskinen ikke starter (dvs. viser noe på skjermen) kan ellers være CPU eller RAM. Både BIOS, CPU og RAM må være ok før noenting vises på skjermen. Gir den deg noe POST beep ? Lenke til kommentar
bambusa Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Nei det kommer ingen lyd, vist du tenker på speakeren på hk. hva bare så pussig at den ikke slo seg av etter jeg har rettet på pinnene i bios, da tyder det jo på at det er noe feil der. han satt og spillet hlf2 da maskinen bare låste seg, da han skulle restarte maskinen ville den ikke komme på, etter som jeg forsto så trodde han at og resette bios var og ta ut bios chip og så sette den i igen. han har nok ikke lest manualen gått nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 han satt og spillet hlf2 da maskinen bare låste seg, da han skulle restarte maskinen ville den ikke komme på, 7590305[/snapback] Det her tyder på at det kan være hva som helst. F.eks brent RAM eller CPU. Eneste måten å finne ut av dette på er å bytte en og en del med andre deler som du vet virker. Lenke til kommentar
sheikmoa Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 lurte på om du kunne hjelpe mg litt, hva menes med å flashet inn en ny bios? jeg drev å innstallerte bios på min laptop da jeg plutselig fikk bluescreen. nå er det ca 12% på HK. den vil ik vise noe som helst på skjermen. men cd-romen virker. vet hva jeg kan gjøre? har en multinote compal hel80 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 lurte på om du kunne hjelpe mg litt, hva menes med å flashet inn en ny bios? En brikke i maskinen som inneholder et program kalt BIOS (Basic In Out System). Denne brikken er en form for RAM (Minne) kalt PROM, som holder på data (pga strøm fra et batteri) selv om maskinen er av. BIOS har ensvaret for grunnleggende oppsett av de forskjellig enhetene i maskinen slik at den starter og at f.eks Windows senere kan benytte disse enhetene. Oppdatering av denne brikken kalles å 'flashe'. Dette gjøres via spesielle verktøy (programmer) laget for formålet. Går oppdatering av denne brikken (BIOS flashing) galt er maskinen død inntil ny fysisk brikke er satt inn. jeg drev å innstallerte bios Hva gjorde du? ('innstallere bios' vil si å sette inn en ny bios brikke i maskinen og da bør strømmen være av, altså ingen bluescreen) Lenke til kommentar
sheikmoa Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) drev med update av bios, altså flashe som det heter. okey, altså det du sier er at jeg trenger en ny brikke? hvor får jeg skaffet denne brikken? Jo, rom'en til min maskin virker, tenkte kansje man kan bruke en cd el no? uansett, thanks... Endret 4. januar 2007 av sheikmoa Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 drev med update av bios, altså flashe som det heter. okey, altså det du sier er at jeg trenger en ny brikke? hvor får jeg skaffet denne brikken? Kontakt de som leverte maskinen, altså der hvor du kjøpte den. Alternativt produsenten av maskinen. Jo, rom'en til min maskin virker, tenkte kansje man kan bruke en cd el no? uansett, thanks... Du kan flashe på nytt fra diskett (f.eks med amdflash.exe) om maskinen funker såpass at den klarer å lese fra diskettstasjon. Lenke til kommentar
sheikmoa Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 det er en multinote compal hel80. ingen diskett stasjon, men cd rom. det sitter en intel 945pm HK. hvilke program skal jeg da bruke? og hvor kan jeg finne det? Takk for svaret! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå