daggerfall Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Det er 4 år siden jeg fulgte med i dataverdenen... Inntil da hadde det for min del gått fra 4-8mb ram 33mhz cpu osv og oppover i disse tallene. Den stasjonære P3 800mhz jeg har nå forstår jeg meg med andre ord på... Driver å lurer på om jeg ikke skal skaffe meg en bærbar til studiebruk. Når jeg ser på dagens cpu'er stpr det ofte bare Dual C, eller m340(eller noe slikt). Virker som at bærbare ofte har såkalte Intel M Cpu'er. Ofte med en clockspeed på 1,6ghz. Dette er jo ikke så veldig mye mer enn de P4'ene som kom for en seks år sia. Men en Intel M 1,63ghz er kanskje mer enn en Pentium 4 1,63gz? Slik som AMD's cpuer er kraftigere per mhz...eller? 1,63 ser i hvert fall lavt ut... vil helst at dette skal holde til surfing, skriving og spilling av gamle spill som Arena, Daggerfall, Worms og Strike Commander i dosbox i flere år fremover. hvordan er bateriene på disse bærbare? Hjelper lite å svi av masse spenn for at en pc skal duge til detet i 6 år hvis bateriet konker etter 2-3... tror jeg skal ha en 1g med ram i hvert fall... Endret 27. desember 2006 av daggerfall Lenke til kommentar
r88 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Anbefaler deg å lese tråden "Kjøp av bærbar" som er en av de øverste trådene her. Her vil du kunne finne ut av alt det du spør om her, og mer til. Den har hjulpet meg, og helt sikkert mange andre også i jungelen av prosessorer, skjermkort og andre ting man må ha i tankene når man skal kjøpe nytt leketøy. Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Integrert skjermkort viker det som at er litt huff.... Samtidig virker det som at ikke alle de ekte kortene duger heller... Integrert bør vel kunne vise film og spille noen gamle spill helt fett? Tviler på at jeg gidder å spille noe nye greier, og jeg har ikke planer om å redigere film akuratt... Og på bateritid står det ofte 3 timer... er ikke dette veldig lite? Burde holde lenger synes jeg Endret 30. desember 2006 av daggerfall Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Står det 3 timer, så er det 1,5 timer de mener, somoftest. Du skal desverre opp mange tusen for å finne 5 og 6 timer. Dette fordi forbrukermarkedet godtar generelt en batterilevetid på 10 minutter. Finnes ikke annet enn integrert skjermkort på bærbare. Det er bare spørsmål om hvem som laget chippen som puttes på hovedkortet. Intel som leverer de fleste slike chipper lager faktisk ikke veldig dårlige greier. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Virker som om daggerfall her er litt skeptisk til det meste av teknologien i bærbare maskiner først prosessorhastighet. Pentium M og nyere Core Duo og Core 2 Duo yter faktisk en god del mer enn en Pentium 4 per klokkefrekvens. Core 2 Duo T5500, som er en veldig vanlig prosessor i nye bærbare i dag og som er klokket til 1,66 Ghz yter omtrent like bra som og i en del tilfeller bedre enn en Pentium 4 på 3 Ghz. Finnes ikke annet enn integrerte skjermkort på bærbare? vel... først definisjonen, ett integrert skjermkort i ordets vanligste betydning (Intel GMA 900, GMA 950, ATI X200) er ett skjermkort der brikkesettet og grafikkprosessoren er smeltet sammen i en og samme brikke og skjermkortminnet lånes utelukkende fra systemminnet, mens ett dedikert skjermkort (ATI X1600, Geforce 7600) har en egen grafikkprosessorbrikke og sine egne minnebrikker (som stort sett er loddet fast på hovedkortet, regner med det er det jonepet mener med integrert), og yter riktignok ikke så bra som sine stasjonære motstykker, men det er langt fra dårlige kort for det. Men om spillingen din begrenser seg til dosbox tror jeg ikke det fins det skjermkortet på en ny bærbar i dag som ikke takler det. Endret 30. desember 2006 av ventle Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Synes ikke det er så veldig bærbart om en må drasse rundt på en ledning... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 in a perfect world så hadde ikke bærbare trengt strøm, i hvertfall ikke mer enn med ett par dagers mellomrom. Noen bærbare (Dell Inspiron 6400 med største batteri) klarer drøyt 6 timer, enkelte kostbare ultraportable opptil 7-8 timer. Om du fortsatt ikke ser fordelen med å velge bærbart kan det kanskje være like greit å gå for en stasjonær? Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Takk for at du bekreftet at de nye CPU'ene er kraftigere per klokkefrekvens! mente delte og dedikterte 3-D kort ja. Ser fordelen med å velge bærbart. Er det at jeg kan ta den med meg på universitetet som er noe av greia... Hadde dog vert fint om den hadde holdt til en to,tre fårelesninger... Man får deprimerende mye mer kraft for penga med stasjonær ja... men den stasjonære Pentium 3'en jeg bruker nå duger fortsatt (til mitt bruk, ikke mange andres bruk ). Endret 30. desember 2006 av daggerfall Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 nevnte Dell Inspiron 6400 klarer seks og en halv time, ellers har du Dell Latitude D820 som klarer i overkant av seks timer. Dette bør holde til i hvertfall ett par forelesninger? Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) jo så absolutt... Se bra ut. Det fleste jeg har sett til nå har holdt i 1,5 timer osv... At prisene spretter opp 2 lapper bare man går inn på "konfiguer og kjøp" liker jeg ikke så godt :!: Endret 30. desember 2006 av daggerfall Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Noen som vet om noen PC'er med brukbar cpu, 1g ram og god bateritid og levelig størelse/vekt til en levelig pris? Jeg driter i skjermkort. Hadde håpet at bærbare lå på sånn fem, seks tusen, men slik var det vist ikke :!: Hvis det blir bærbar bør det gjerne hende før Vista kommer. Nytt opprativsystem betyr bare fler "brukervennilge" funksjoner og flere måter stor-kapitalen kan styre brukeren på. Endret 7. januar 2007 av daggerfall Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 jo så absolutt... Se bra ut. Det fleste jeg har sett til nå har holdt i 1,5 timer osv... At prisene spretter opp 2 lapper bare man går inn på "konfiguer og kjøp" liker jeg ikke så godt :!: 7607619[/snapback] Det skyldes at Dell ikke har satt den billigste servicen som standard. Velg det billigste alternativet når du konfigurerer, og du vil få den prisen som opprinnelig sto. Hva er forresten "levelig" vekt/størrelse for deg? sånn omtrent. Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Takk så mye! Skule buse inn og sutre et eller annet sted om at prisen spratt opp! Hva går den servicen ut på? Sikkert bare ting som re-installering av windows og så videre... det klarer jeg selv + at folk her på hw.no sikkert har mer peil og mer intresse av å hjelpe en de som sitter på dell sin kundeservice... Hmmm... levelig vekt... Veit ikke. Det blit jo rimelig tungt uansett, så 2,7-3 kg bør jeg vel kanskje holde meg på... Ganske mye det sånnsett.. virker som det er standarden. men noen er oppe i 4,7 og greier, det blir litt mye. Lurer på om ikke 9 cellers batteriet kan være en ide.. De 400kr kan vise seg å være en god investering. Ingen av de to billigste til DELL har Dual Core ser det ut som... veit ikke om det har så mye å si om jeg skal skrive og surfe... Har hørt at det funker dårlig med dosbox også. Endret 15. januar 2007 av daggerfall Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 9 cellers batteri er definitivt verdt penga! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Både Dell Inspiron 6400 og Latitude D820 leveres med dobbeltkjerne-prosessor som standard fra billigste alternativ. Er vel ingen andre som har blitt anbefalt i denne tråden? Til ditt bruk er det på ingen måte et "must" med dobbeltkjerne, helt klart. 9-cellers batteri er nødvendig for å få den maksimale batteritiden på over 6 timer, laptopen blir da litt større/tyngre i og med at dette batteriet stikker ut ett par cm i bakkant. Svært få 15,4" bærbare veier over 3 kg (mulig unntak for de med ekstra store batteri), de på 4,7 kg har 17" skjerm og det regner jeg med ikke er det du er ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå