Blaz3r Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) jeg har s/pdif utgang på satelitt tuneren min. kan jeg koble den til coaxial digital inn på forsterkeren min og få 5.1 lyd ? Endret 27. desember 2006 av Blaz3r Lenke til kommentar
Teac Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) S/PDIF = optisk. Ser du på en S/PDIF kabel vil du se at det lyser rødt. Det finner du ikke på en coaxial kabel fordi det er to forskjellige kabel. Begge to typene kabler er digitale lydoverførings kabeler men de passer ikke sammen. S/PDIF ---> S-pdif = OK S/PDIF ---> Coaxial = Nei. Coaxial ---> Coaxial = OK Ser du på det bildet. Er den svarte til høyre en S/PDIF kabel og den gule er en Coaxial kabel. Endret 27. desember 2006 av Teac Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) ikke for å krangle men spdif-standarden støtter både elektriskt og optisk overføring av signalet. så hvis du har en coax-utgang på tuneren kan den fint kobles til forsterkeren. bare det er "likt" i begge ender, dvs elektrisk eller optisk går det fint. Det finnes vel også "omformere" fra optisk til coax. optisk kalles ofte tos-link btw. google litt og sjekk wikipedia om spdif. dette er en link til en omformer optisk-elektrisk. wiki om spdif Endret 27. desember 2006 av Spr0cket Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 hm men jeg har ikke en s/pdif ingang på forsterkeren min. kun coaxial digital in og optical digital inn. kan ingen av de kobles med s/pdif utgangen på satelitt tuneren altså ? Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 ikke for å krangle men spdif-standarden støtter både elektriskt og optisk overføring av signalet. så hvis du har en coax-utgang på tuneren kan den fint kobles til forsterkeren. bare det er "likt" i begge ender, dvs elektrisk eller optisk går det fint. Det finnes vel også "omformere" fra optisk til coax. optisk kalles ofte tos-link btw. google litt og sjekk wikipedia om spdif. dette er en link til en omformer optisk-elektrisk. wiki om spdif 7588244[/snapback] hm leste litt på den linken du skrev der...virker som det står at s/pdif og coaxial digital er det samme.. har jeg rett ? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 hm men jeg har ikke en s/pdif ingang på forsterkeren min. kun coaxial digital in og optical digital inn. kan ingen av de kobles med s/pdif utgangen på satelitt tuneren altså ? 7588264[/snapback] s/pdif=optical digital inn Dvs at du skal ha en slik som til høyre på bildet som Teac har lagt inn ( den litt 4kanta kabelen) Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) noe lignende. spdif er standarden for overføring av signaler. dette kan gjøres ved hjelp av elektriske impulser eller lysimpulser. kodinga er den samme uavhengig av overføringsmetode, digitalt (0 og 1). for å si det på en anna måte, spdif kan være optisk eller elektrisk. Hvordan ser utgangen på tuneren din ut? edit: en søk sammenligning, det blir som å få kjeft av kjerringa via sms eller telefon. det er like forbanna kjeft likevel. Endret 27. desember 2006 av Spr0cket Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 den er rund. men ok. men siden jeg da har optical digital in så passer det jo. da kjøper jeg en s/pdif kabel i morra og kobler den til den Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Hvis denne kabelen passer til utgangen på tuneren din: skal du kjøpe en coaxkabel. hvis denne passer til utgangen på tuneren din: skal du ha en toslink-kabel. du hadde, slik du forklarte, inngang på forsterkeren til begge. dette er også det vanlige på nyere forsterkerer. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Jeg bruker selv en sånn optik s/pdif kabel ifra forsterkeren min til data lydkortet slik at mitt anlegg kan kobles til alt. Optik s/pdif er veldig bra kabler, du mister ikke noe lydkvalitet i og med at den som sagt er optisk og i tillegg er det en rimelig meter pris for den. Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 der er s\pdif utgangen på tuneren. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 dette er en coax-utgang. bare å bruke en vanlig phono-kabel, slik den jeg viste på første bildet av de to. Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 flotters da blir de 5.1 surround endelig takk for all hjelp Lenke til kommentar
phax Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 ser du har løst problemet, men poster denne likevel da det kanskje er andre som har problemer med dette.. Optisk/Coax konverter Lenke til kommentar
Teac Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 ser du har løst problemet, men poster denne likevel da det kanskje er andre som har problemer med dette.. Optisk/Coax konverter 7610599[/snapback] Det var jo en fin løsning. Den var igrunnen veldig dyr. Sikker skikkelig overpriset. Den så ikke særlig eksklusiv ut ...( litt ot ) Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 (endret) Shit.. den Eagle Optisk/Koaksial konverter til kr 895 var dyr! Finnes det ikke billigere coaxial-til-optisk kabler eller konvertere i Norge, på Biltema, Clas Ohlson eller Elkjøp feks ?? Fant noen billigere alternativer på nettet evt: http://av-connection.com/?PGr=117&ML1=1&ML2=1&ML3=24&ML4=49 http://www.thelans.com/partdetail.asp?catalogid=140 Kan man evt få tak i en "coaxial forgrener" 2-til-1 som beholder det digitale signalet? Jeg har nemlig kun en digital coax inngang på forsterkeren, og bruker denne til digitallyd fra SPDIF utgangen på PC. Nå som jeg har fått digital dekoder fra GET som kun har coaxial utgang så trenger jeg enten en konverter til optisk, eller en coaxial forgrener.. Endret 26. januar 2007 av MortenS Lenke til kommentar
GrevRev Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Shit.. den Eagle Optisk/Koaksial konverter til kr 895 var dyr!Finnes det ikke billigere coaxial-til-optisk kabler eller konvertere i Norge, på Biltema, Clas Ohlson eller Elkjøp feks ?? Fant noen billigere alternativer på nettet evt: http://av-connection.com/?PGr=117&ML1=1&ML2=1&ML3=24&ML4=49 http://www.thelans.com/partdetail.asp?catalogid=140 Det artige er at den første linken er samme boksen som de selger på HCK, bare til 2/9 pris (uten å regne om fra dansk) Endret 6. september 2007 av GrevRev Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Kjøpte ein slik boks som vist på biletet lengre oppe her. Prøvde den ut i dag mellom GET dekodaren og Samsung heimekinoen, men ingen suksess. Ser at det er lys ut av fiberen som kjem ut av omformarboksen (som igjen er kopla til GET dekodaren med phonokabel) og som er kopla inn i Samsungen, men det er heilt tyst når eg vel den digitale inngangen som lydkilde. Lenke til kommentar
gaute14 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei, Jeg har hd pvr dekoder fra canal digital. Den har en S/PDIF utgang, men den er formet som en coax. Jeg har samsung hjemmekino(ht-bd1250), den har 2 optiske lydutganger, begge digital optiske(altså den litt firkantete versjonen) Hva gjør jeg her? Lenke til kommentar
hysoto Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Hei, Jeg har hd pvr dekoder fra canal digital. Den har en S/PDIF utgang, men den er formet som en coax. Jeg har samsung hjemmekino(ht-bd1250), den har 2 optiske lydutganger, begge digital optiske(altså den litt firkantete versjonen) Hva gjør jeg her? Se her: http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett...abel-tv-69.html Les side 69 på den tråden der, litt nedover på siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå