Gå til innhold

s/pdif til coaxial digital in ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

S/PDIF = optisk.

Ser du på en S/PDIF kabel vil du se at det lyser rødt. Det finner du ikke på en coaxial kabel fordi det er to forskjellige kabel. Begge to typene kabler er digitale lydoverførings kabeler men de passer ikke sammen.

S/PDIF ---> S-pdif = OK

S/PDIF ---> Coaxial = Nei.

Coaxial ---> Coaxial = OK

HC502.jpg

Ser du på det bildet. Er den svarte til høyre en S/PDIF kabel og den gule er en Coaxial kabel.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

ikke for å krangle men spdif-standarden støtter både elektriskt og optisk overføring av signalet. så hvis du har en coax-utgang på tuneren kan den fint kobles til forsterkeren.

bare det er "likt" i begge ender, dvs elektrisk eller optisk går det fint. Det finnes vel også "omformere" fra optisk til coax. optisk kalles ofte tos-link btw.

google litt og sjekk wikipedia om spdif.

dette er en link til en omformer optisk-elektrisk.

wiki om spdif

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
ikke for å krangle men spdif-standarden støtter både elektriskt og optisk overføring av signalet. så hvis du har en coax-utgang på tuneren kan den fint kobles til forsterkeren.

bare det er "likt" i begge ender, dvs elektrisk eller optisk går det fint. Det finnes vel også "omformere" fra optisk til coax. optisk kalles ofte tos-link btw.

google litt og sjekk wikipedia om spdif.

dette er en link til en omformer optisk-elektrisk.

wiki om spdif

7588244[/snapback]

hm leste litt på den linken du skrev der...virker som det står at s/pdif og coaxial digital er det samme.. har jeg rett ?

Lenke til kommentar
hm men jeg har ikke en s/pdif ingang på forsterkeren min. kun coaxial digital in og optical digital inn. kan ingen av de kobles med s/pdif utgangen på satelitt tuneren altså ?

7588264[/snapback]

s/pdif=optical digital inn

Dvs at du skal ha en slik som til høyre på bildet som Teac har lagt inn ( den litt 4kanta kabelen)

Lenke til kommentar

noe lignende.

spdif er standarden for overføring av signaler. dette kan gjøres ved hjelp av elektriske impulser eller lysimpulser.

kodinga er den samme uavhengig av overføringsmetode, digitalt (0 og 1).

for å si det på en anna måte, spdif kan være optisk eller elektrisk.

Hvordan ser utgangen på tuneren din ut?

edit: en søk sammenligning, det blir som å få kjeft av kjerringa via sms eller telefon. det er like forbanna kjeft likevel.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Hvis denne kabelen passer til utgangen på tuneren din:

post-62916-1167247647_thumb.jpg

skal du kjøpe en coaxkabel.

hvis denne passer til utgangen på tuneren din:

post-62916-1167247653_thumb.jpg

skal du ha en toslink-kabel.

du hadde, slik du forklarte, inngang på forsterkeren til begge. dette er også det vanlige på nyere forsterkerer.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv en sånn optik s/pdif kabel ifra forsterkeren min til data lydkortet slik at mitt anlegg kan kobles til alt.

Optik s/pdif er veldig bra kabler, du mister ikke noe lydkvalitet i og med at den som sagt er optisk og i tillegg er det en rimelig meter pris for den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Shit.. den Eagle Optisk/Koaksial konverter til kr 895 var dyr!

Finnes det ikke billigere coaxial-til-optisk kabler eller konvertere i Norge,

på Biltema, Clas Ohlson eller Elkjøp feks ??

Fant noen billigere alternativer på nettet evt:

http://av-connection.com/?PGr=117&ML1=1&ML2=1&ML3=24&ML4=49

http://www.thelans.com/partdetail.asp?catalogid=140

Kan man evt få tak i en "coaxial forgrener" 2-til-1 som beholder det digitale

signalet? Jeg har nemlig kun en digital coax inngang på forsterkeren, og bruker

denne til digitallyd fra SPDIF utgangen på PC. Nå som jeg har fått digital dekoder

fra GET som kun har coaxial utgang så trenger jeg enten en konverter til optisk,

eller en coaxial forgrener..

%5Cimages%5Crd%5C01-0820.jpg

Endret av MortenS
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Shit.. den Eagle Optisk/Koaksial konverter til kr 895 var dyr!

Finnes det ikke billigere coaxial-til-optisk kabler eller konvertere i Norge,

på Biltema, Clas Ohlson eller Elkjøp feks ??

Fant noen billigere alternativer på nettet evt:

http://av-connection.com/?PGr=117&ML1=1&ML2=1&ML3=24&ML4=49

http://www.thelans.com/partdetail.asp?catalogid=140

Det artige er at den første linken er samme boksen som de selger på HCK, bare til 2/9 pris (uten å regne om fra dansk)

Endret av GrevRev
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Kjøpte ein slik boks som vist på biletet lengre oppe her. Prøvde den ut i dag mellom GET dekodaren og Samsung heimekinoen, men ingen suksess. Ser at det er lys ut av fiberen som kjem ut av omformarboksen (som igjen er kopla til GET dekodaren med phonokabel) og som er kopla inn i Samsungen, men det er heilt tyst når eg vel den digitale inngangen som lydkilde.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

Jeg har hd pvr dekoder fra canal digital. Den har en S/PDIF utgang, men den er formet som en coax. Jeg har samsung hjemmekino(ht-bd1250), den har 2 optiske lydutganger, begge digital optiske(altså den litt firkantete versjonen)

Hva gjør jeg her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...