Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er egentlig omskjæring ?

Gjest EnSomLurer

Anbefalte innlegg

Omskåring er ikke ondskap i noe som helst form. Det er pølsevev.

7601357[/snapback]

Nåja... hvis vi snakker om vanlig omskjæring av gutter/menn er det ikke noe "ondskap" i det, men omskjæring av jenter er definert som kjønnslemlestelse i Norge og ulovlig. Omskjæring av jenter er dessverre veldig vanlig i enkelte deler av verden, spesielt i landene sør for Sahara.

Det er tre former for omskjæring av jenter og alle tre er kjønnslemlestelse, selv den mildeste formen av disse - som er å ta vekk forhuden på klitoris og deler av, eller hele klitoris. Dersom det hadde vært en enda mildere form, som gikk ut på det samme som hos gutter - uten at selve klitoris ble berørt - da ville det vært lovlig i Norge også tror jeg. Men det er ikke aktuelt, fordi da er vitsen med omskjæring av jentene borte. Noe av hensikten er nemlig bl.a. at de ikke senere skal føle lyst ved samleie. Derfor fjernes "lystknappen". I de hardere formene for omskjæring av jenter skjæres mer bort også; både ytre og indre skamlepper - og dermed flere lystsentre. I den hardeste formen syes jentene til slutt igjen, så bare et lite hull på størrelse med en knappenål er igjen. Når hun skal gifte seg, skjæres hun opp igjen.

Det er viktig å forstå at dette skyldes en patriarkalsk kultur, hvor mannens rettigheter og lyst står i sentrum og kvinner har få eller ingen rettigheter i det hele tatt. Det er delvis religiøst betinget, men mest kulturelt.

Om det er "ondskap" å omskjære sin datter i Somalia f.eks. er vanskelig å svare på. Dersom man vet at det er skadelig for jenta og man gjør det allikevel pga. tradisjon, er det noe jeg vil definere som hverdagsondskap og uforenlig med foreldreansvaret. Men problemet er at akkurat i disse landene, sør for Sahara, er noen av de fattigste landene i verden og der finner vi de menneskene med minst ressurser og som gjerne er både fattige og analfabeter. De mangler som regel kunnskap om slike ting. Dessuten blir de presset av familie og landsbybeboere til å gjennomføre ritualet.

Dette med foreldreansvar f.eks. er kulturelt betinget. Det vi definerer som feil, kan være helt i orden i et annet land. Vi skjønner ikke hvordan foreldre kan la barna sine jobbe fra 7-8 års alder, mens foreldrene det gjelder ikke skjønner hva som er galt med det. Det vi mener er helt Ok, kan være på grensen til omsorgssvikt i et annet land - også vestlige land, som vi liker å sammenligne oss med. F.eks. blir du tilsnakket av politiet hvis du etterlater ungen din i barnevogn utenfor cafévinduet i New York, selv om du holder øye med den gjennom glasset. For en amerikaner er slikt helt ufattelig!

Vi vet at omskjæring av jenter er feil og farlig og vil skade jenta for livet. Det er vårt ansvar da å opplyse de uvitende foreldrene om dette, slik at de ikke utsetter barna sine for slikt. Det er grusomt og unødvendig.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden trådstarter henviste omskåring for den mannlige kjønn, så kan ikke jeg se noe ondskap i det. Og det var det jeg pratet om, og ikke kvinner som blir omskåret. :)

7605418[/snapback]

Heisann, G17 her, jeg lurer på en ting.

Jeg har egentlig alltid lurt på hva omskjæring egentlig innebærer ? Hva er forskjellen og hvordan gjøres dette ?

Er det noen som har noen bilder av penis som er omskjært og en som ikke er det lissom ? Hvis det er lov å poste bilder her i det hele tatt da.

Han henviser jo ikke til det? Han vil vite hva omskjæring innebærer. I tillegg vil han gjerne titte litt på peniser..

Lenke til kommentar

Ja at omskjæring ikke er ondskap, men pølsevev er jo sant i minst en forstand (det er jo faktisk vev fra pølsa :p)

Jeg er selv ikke omskjært, og har heller ikke lyst til å bli det... Dere kan si hva dere vil, men huden vil jo bli mer herdet, og etter all logik vil jo dette ha en nedsettende effekt på følsomhet (det kan jo i hvertfall ikke få bedre følsomhet.. skal man liksom få orgasme av å bevege seg med undertøy på da eller, i og med at penis "gnager" bort i feks: boxer?

Omskjæring på babyer er dumt på grunn av flere ting:

Hva hvis den som blir omskjært ikke vil være det? (personelig hadde jeg blitt forbanna hvis jeg hadde blitt omskjert uten at dette var av min egen vilje)

Hva hvis man bestemmer seg for å ikke være jødisk i troen slik som familien(vet at man fortsatt vil være folkeslaget, men allikevel så er det jo ikke sikkert at man vil bli omskjært) (synes også selv at det er dumt at man blir døpt når man blir født uten å få ha noen innvendinger selv)

Lenke til kommentar
Siden trådstarter henviste omskåring for den mannlige kjønn, så kan ikke jeg se noe ondskap i det. Og det var det jeg pratet om, og ikke kvinner som blir omskåret. :)

Heisann, G17 her, jeg lurer på en ting.

Jeg har egentlig alltid lurt på hva omskjæring egentlig innebærer ? Hva er forskjellen og hvordan gjøres dette ?

Er det noen som har noen bilder av penis som er omskjært og en som ikke er det lissom ? Hvis det er lov å poste bilder her i det hele tatt da.

Han henviser jo ikke til det? Han vil vite hva omskjæring innebærer. I tillegg vil han gjerne titte litt på peniser..

Det er jo åpenbart det. Du sier jo det selv. :)

Han vil vite hva omskåring innebærer hos det mannlige kjønn.

Lenke til kommentar
Gjest EnSOmLurer

Ok, som dere ser er det jeg som er trådstarted, og for å få slutt på dette "trådstarter spurte om det" "nei han spurte om det" vaset så sier jeg slik :

Jeg skrev at jeg var G17 og jeg spør om omskjæring, og det sier vel da karnsje seg selv at jeg som en 17 år gammel gutt er nyskjerrig på peniser og ikke vaginaer... jaja det kom ut helt feil men samma det =P

Jeg lurte på omskjæring av penis ikke vagina =)

Omskæring av penis er det ikke noe galt med etter min mening, men av vagina kan virke litt mere barbarisk og unødvendig

Lenke til kommentar
Ok, som dere ser er det jeg som er trådstarted, og for å få slutt på dette "trådstarter spurte om det" "nei han spurte om det" vaset så sier jeg slik :

Jeg skrev at jeg var G17 og jeg spør om omskjæring, og det sier vel da karnsje seg selv at jeg som en 17 år gammel gutt er nyskjerrig på peniser og ikke vaginaer... jaja det kom ut helt feil men samma det =P

Omskæring av penis er det ikke noe galt med etter min mening, men av vagina kan virke litt mere barbarisk og unødvendig

7608128[/snapback]

Egentlig er omskjæring av penis totalt unødvendig.

For De som er omskjært, går grunnen mest på "religion" eller medisinsk årsak.

Men, jeg mener at, vi kan ikke bare fjerne blindtarmen bare for å unngå blindtarmbetennelser? Vi kan ikke bare fjerne milten fordi det er ikke nødvendig organ i kroppen?

Jeg går for filosofien: Hvorfor skjær ting vekk, når du er født med det?

Om du er enig? Det er opp til deg.

Angående omskjæring av kvinner:

Det er en "oppfant kultur" av "litekloke mennesker" nede i afrika. Den har ikke noe plass innen i religion, eller "sunt" medisink betydning.

Det er sikkert en fyr som tenkte: Hvis menn skal omskjæres så skal kvinnen og.. :thumbdown:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
...det er ondskap i konsentrert form.

Omskåring er ikke ondskap i noe som helst form. Det er pølsevev.

7601357[/snapback]

Det er det da så absolutt. Har du sett en unge bli omskjært? Det er jo ordbokdefinisjonen på krenking av menneskerettigheter.

Hvis man ser på fordeler/ulemper er det overhodet ingen grunn til å omskjære noen som helst, det er stort sett religiøst betinget. I USA har det blitt en slags tradisjon etter at det ble anbefalt tidligere, fordi man trodde det var mer positivt enn det viste seg å være.

Om du vil omskjære deg i voksen alder eller fordi du har altfor trang forhud (dette skjer nesten aldri, stort sett holder det å kutte bare bittelitt), go right ahead, men å gjøre det på barn. Fy faen sier jeg bare..

Lenke til kommentar

7608128[/snapback]

For De som er omskjært, går grunnen mest på "religiøst" eller medisinsk årsak.

Men, jeg mener at, vi kan ikke bare fjerne blindtarmen bare for å unngå blindtarmbetennelser? Vi kan ikke bare fjerne milten fordi det er ikke nødvendig organ i kroppen?

Det er en "oppfant kultur" av "litekloke mennesker" nede i afrika. Den har ikke noe plass innen i religion, eller "sunt" medisink betydning.

Det er sikkert en fyr som tenkte: Hvis menn skal omskjæres så skal kvinnen og.. :thumbdown:

7608361[/snapback]

Det er noen som har trang forhud vet du...

Og da er det ganske kjekt og omskæres.

Så ikke bare kom her og si at det er totalt unødnevdig.

Og ikke si at det er ondskap heller for det er det ikke.

Tortur er ondskap, ingen vil tortureres frivillig.

Omskjæring er det hundrevis av mennesker som gjør vær da helt frivillig så det er da ikke ondskap. Her snakker jeg om gutter.

Ikke bare kom her og krenk folk når dere karnsje ikke vet noe om hvorfor de gjorde det / har lyst til å gjøre det.

Lenke til kommentar

---------------------------------------------------------

Omskjæring er det hundrevis av mennesker som gjør vær da helt frivillig så det er da ikke ondskap. Her snakker jeg om gutter.

Ikke bare kom her og krenk folk når dere karnsje ikke vet noe om hvorfor de gjorde det / har lyst til å gjøre det.

7608543[/snapback]

Du må LESE hva jeg har skrevet:

Jeg synes bare at det er unødvendig å "skjære" bort ting, hvis tissemannen er normal. Jeg er enig i at medisinsk inngrep er nødvendig for folk med "problemmer/misdannelser" :lol:

Angående overbevisningen din om saken bryr jeg meg midt i ######.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

7608543[/snapback]

Om noen av en eller annen grunn velger å omskjære seg i voksen alder så er det deres valg. Når foreldrene velger å få ungen sin omskjært så er det ondskap. Det er et grusomt syn.

At noen har trang forhud stemmer, men for det første så kan jeg ikke se at omskjæring er den beste løsninga på trang forhud, for det andre så finner man som oftest ut av slikt i noe eldre alder og kan ta et bevisst valg om hva man vil gjøre. Babyer har ikke noe valg og blir krenket på det groveste når dei blir omskjært.

Lenke til kommentar

7608543[/snapback]

Om noen av en eller annen grunn velger å omskjære seg i voksen alder så er det deres valg. Når foreldrene velger å få ungen sin omskjært så er det ondskap. Det er et grusomt syn.

At noen har trang forhud stemmer, men for det første så kan jeg ikke se at omskjæring er den beste løsninga på trang forhud, for det andre så finner man som oftest ut av slikt i noe eldre alder og kan ta et bevisst valg om hva man vil gjøre. Babyer har ikke noe valg og blir krenket på det groveste når dei blir omskjært.

7610996[/snapback]

sett fra et kulturrelativt synspunkt, så er ikke omskjæring ondskap, men mer noe barna må gjennom i enkelte kulturer. i noen kulturer er det logisk for mødre å mene og tro, og faktisk VITE at for at deres døtre skal få gode liv, så må de omskjæres. hvis de ikke omskjæres i den kulturen, er det en virkelighet for dem at barna faller i synd og vil få dårlige liv.

men skal vi være etnosentriske, som er det nordmenn er best på :p - så kan vi kalle det for ondskap, MEN foreldrene gjør det fordi de mener det er best for barnet, så det ligger ikke onde tanker bak.

og for å nevne en siste ting; det er ikke alle kvinner som er blitt skadelidende pga omskjæring. det kommer an på hvordan de har blitt omskjært.

det som skal til for å vende på det, er ikke å bruke den mektige pekefingeren, men å spre kunnskap om følgende en omskjæring kan få.

Lenke til kommentar

Milten er ikke et unødvendig organ, ja det er vanlig at man fjerner den etter ulykker osv. , men de som får den fjernet får dårligere imunforsvar osv. og må ofte også gå på medisiner resten av livet så det er ikke sånn at den er helt unødvendig bare at man kan leve uten.

Lenke til kommentar

Milten er ikke et unødvendig organ, ja det er vanlig at man fjerner den etter ulykker osv. , men de som får den fjernet får dårligere imunforsvar osv. og må ofte også gå på medisiner resten av livet så det er ikke sånn at den er helt unødvendig bare at man kan leve uten.

7623959[/snapback]

Feil.

Hemotologisk funskjoner blir overtatt av leveren.

Immunologisk funskjoner blir overtatt av andre komponenter som MALT og SALT Mucosa Associated Lymphatic tissue..

Milt er så som sagt, ehh.jaa.. mer en nok unødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest guttegjest

7608543[/snapback]

7610996[/snapback]

Jeg er omskjært ikke på grunn av religion eller trang forhud, men fordi forhuden hadde "grodd fast" i glansen, det ville derfor vært fysisk umulig for meg å få normal seksuell nytelse. Kan ikke huske så mye av det siden jeg var ganske liten da. Men det var ganske vondt i tiden etterpå. Nå i ettertiden har jeg det helt fint :). De eneste gangene jeg jeg føler meg noe utilpass er når vi hadde om omskjæring i KRL på solen og alle påpekte det, eller når jeg er i dusjen etter gymtimen.

Lenke til kommentar
og for å nevne en siste ting; det er ikke alle kvinner som er blitt skadelidende pga omskjæring. det kommer an på hvordan de har blitt omskjært.

Det er jo akkurat slike holdninger som er grunnen til at jeg skrev det om omskjæring av jenter. Jeg har fått med meg at trådstarter mente omskjæring av gutter, men slikt som dette kan ikke stå uimotsagt. ALL omskjæring av kvinner er kjønnslemlestelse og ALLE kvinner som er omskjært blir skadelidende - resten av livet! Comprende?

det som skal til for å vende på det, er ikke å bruke den mektige pekefingeren, men å spre kunnskap om følgende en omskjæring kan få.

7613335[/snapback]

Isåfall må du begynne med å tilegne deg kunnskap om emnet selv først.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat slike holdninger som er grunnen til at jeg skrev det om omskjæring av jenter. Jeg har fått med meg at trådstarter mente omskjæring av gutter, men slikt som dette kan ikke stå uimotsagt. ALL omskjæring av kvinner er kjønnslemlestelse og ALLE kvinner som er omskjært blir skadelidende - resten av livet! Comprende?

7613335[/snapback]

Isåfall må du begynne med å tilegne deg kunnskap om emnet selv først.

7628713[/snapback]

Om jeg ikke hadde hatt kunnskap om emnet, så hadde jeg nok ikke vært så "bastant" i mine uttalelser. Jeg har kunnskap om emnet, har snakket med kvinner som er omskjærte, og har vært på forelesninger om nettopp omskjæring av kvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...