Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Internett går i sirup. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekk i eventloggen under system om du får advarsler/feilmeldinger fra tcpip.sys. Dette er et TYPISK problem i windows xp. Får du feilmeldinger/advarsler fra tcpip.sys så oppretter (til sammen) alle programmene dine mer connections mot nett enn det windows tillater (som er 10! dette ble innført i SP2), og da blir nettet tregt, på den pc'en dette gjelder, men ikke nødvendigvis på andre pc'er da det oppstår kø på akruat den maskinen som har for mange connections åpne. Et p2p (torrent eks) program oppretter gjerne flere tusen connections mot nett. Og når opptil titusenvis av connections skal gjennom et system som bare tillater 10 åpne om gangen, kan du tenke deg selv :)

Her er fiks for driten (bruker den selv, funger fint). Men tar intet ansvar :p

7869700[/snapback]

Det skal jeg teste. Dette spørsmålet er sikkert ekstremt dumt, og jeg beklager på forhånd, men; Hvordan leser jeg eventloggen? :blush:

Lenke til kommentar

Er inne og sjekker denne listen nå. Har to hendelser fra Tcpip omtrent i det øyeblikket jeg slo på maskinen. Hvis jeg går inn på den ene, så ser jeg det står, under beskrivelse:

Fant at nettverkskortet \DEVICE\TCPIP_{masse svada} var koblet til nettverket, og har startet normal operasjon over nettverkskortet.

På den andre står det:

Fant at nettverkskortet \DEVICE\TCPIP_{like mye svada} ble koblet fra nettverket, og kortets nettverkskonfigurasjon er frigjort. Hvis nettverkskortet ikke ble koblet fra, kan dette tyde på at det har en feil. Kontakt forhandleren for å få oppdaterte drivere.

Dette er jo merksnodige greier....

Lenke til kommentar
vell... prøvd med nye drivere da?

ville uansett ha prøvd patchen. Den gjør ingen skade. Les bare før du patcher.

7869962[/snapback]

Skal teste med nye drivere først. Må bare se om det finnes nyere versjon. Skal også patche, skal bare se om jeg finner drivere først. Må jo laste alt over på en USB-stick, siden hele nettverket er nede under disse anfallene.

Lenke til kommentar
Forsvinner problemet hvis du lukker uTorrent eller Opera? Hos meg hender det at opera fusker litt hvis den har gått lenge, og jeg har mange tabs oppe (elsker opera likevel). I µTorrent kan det lønne seg å redusere max. antall connections.

7870164[/snapback]

Nei, problemet kommer uansett. Også når jeg starter maskinen uten å starte uTorrent eller Opera o.l.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å installere nyere drivere, det fungerte ikke, fordi det fantes ikke nyere drivere på internett. Fant bare en eldre versjon. Prøvde også patchen, og den hjalp heller ikke. I dette øyeblikk fungerer internett, men VELDIG ustabilt. I det ene øyeblikket fungerer det helt fint, og ingenting går sakte, og i neste øyeblikk går det VELDIG tregt.

Et merkelig eksempel har jeg her:

- Jeg går inn på www.gmail.com. Går helt fint. Siden er oppe iløpet av noen få sekunder.

- Jeg går inn på www.diskusjon.no. "Dette webområdet kan ikke vises i Internet Explorer". Da fungerer det plutselig ikke lengre.

Går jeg inn på hendelseslisten og oppdaterer den, ser jeg at ingen nye hendelser har kommet opp.

- Jeg prøver www.diskusjon.no igjen. Den begynner ekstremt sakte å laste inn siden. Den starter med en blank side. Så kommer det opp en strek, og så plutselig "Dette webområdet kan ikke vises i Internet Explorer" igjen.

- Prøver ennå en gang, etter omtrent 10 sekunder. Siden kommer frem på sekundet.

Litt nede på Hendelseslisten fant jeg en advarsel fra Tcpip. Der sto det:

TCP/IP har nådd sikkerhetsbegrensningen for antall samtidige TCP-tilkoblingsforsøk.

Denne kom tidligere i dag.

Fant også en feil fra kilde "ipnathlp". Der sto det:

Nettverksadresseoversetteren (NAT) kan ikke sende forespørsel om en operasjon i oversettingsmodulen i kjernemodus. Dette kan tyde på uriktig konfigurasjon, utilstrekkelige ressurser eller en intern feil. Dataene er feilkoden.

Jeg har også lagt merke til noe merkelig i hendelseslisten. Tiden fra denne saken:

Fant at nettverkskortet \DEVICE\TCPIP_{masse rart} ble koblet fra nettverket, og kortets nettverkskonfigurasjon er frigjort. Hvis nettverkskortet ikke ble koblet fra, kan dette tyde på at det har en feil. Kontakt forhandleren for å få oppdaterte drivere.

dukker opp, til denne saken:

Fant at nettverkskortet \DEVICE\TCPIP_{masse svada} var koblet til nettverket, og har startet normal operasjon over nettverkskortet.

dukker opp, er nøyaktig 10 sekunder hver eneste gang.

Lenke til kommentar
TCP/IP har nådd sikkerhetsbegrensningen for antall samtidige TCP-tilkoblingsforsøk.
.

Dette er det jeg snakker om. Kjør inn patchen og ting vil bli mye bedre. Resten av feilmeldingene kan være en bivirkning av dette uten at jeg skal si det sikkert.

Dette er helt normalt når du starter pc'en / aktiverer nettverskortet. Men det skal normalt ikke koble inn og ut hele tiden. Kjør patch! Ingen vits i å feilsøke noe mer før du har testet med patchen!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
.

Dette er det jeg snakker om. Kjør inn patchen og ting vil bli mye bedre. Resten av feilmeldingene kan være en bivirkning av dette uten at jeg skal si det sikkert.

7870608[/snapback]

Som nevnt tidligere i tråden, så har jeg gjort dette, og ting ble ikke nevneverdig bedre. Men jeg synes det er utrolig mistenkelig med de to meldingene som er akkurat 10 sekunder fra hverandre.

Lenke til kommentar

Patchen åpner som default for 50 conections. Prøv fler. 250 f.eks. Sett også dine nedlastningsprogrammer til å bruke mindre connections mot nett. Selv har jeg en kombinasjon av dette som fungerer greit, men får meldingen noen ganger når jeg laster med mange nedlastingsprogram samtidig som igjen laster ned flere filer.

Du må såklart reboote etter du har trøkt inn patchen.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Patchen åpner som default for 50 conections. Prøv fler. 250 f.eks. Sett også dine nedlastningsprogrammer til å bruke mindre connections mot nett. Selv har jeg en kombinasjon av dette som fungerer greit, men får meldingen noen ganger når jeg laster med mange nedlastingsprogram samtidig som igjen laster ned flere filer.

Du må såklart reboote etter du har trøkt inn patchen.

7870663[/snapback]

Men når du får dette fenomenet, så vil jo uansett nettverket funke? Er det ikke bare internett som vil gå i stå?

Når jeg får dette fenomenet, så fungerer ingenting som har med nettverk å gjøre. Da mener jeg å kommunisere med andre maskiner, redigere router-innstillinger osvosv. Men jeg skal prøve med flere connections.

Jeg har rebootet, ja.

Lenke til kommentar

Akurat det har jeg faktisk ikke testet. Evt. om jeg så har så kan jeg i alle fall ikke komme på resultatet. Når du kjører inn patchen vil windows be deg om å sette inn cd'en da en systemfil har blitt byttet ut med en uautorisert fil. Dette må du IKKE gjøre, da windows da vil overskrive tcpip.sys og derav det patchen gjør. Men dette skjønte du sikkert.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Husker ikke hva jeg satte min patch på.. men det var i alle fall 250. om ikke 500 eller 1500... husker rett og slett ikke.

Patchen gjelder for antall tcp connections mot et nett, så jeg anntar det er mot lokalnett også. Når det gjelder routeren din så kjører jo denne en liten webserver, så problemet vil være akurat det samme der som på andre websider.

Lenke til kommentar
Husker ikke hva jeg satte min patch på.. men det var i alle fall 250. om ikke 500 eller 1500... husker rett og slett ikke.

Patchen gjelder for antall tcp connections mot et nett, så jeg anntar det er mot lokalnett også. Når det gjelder routeren din så kjører jo denne en liten webserver, så problemet vil være akurat det samme der som på andre websider.

7870768[/snapback]

Nå skal jeg prøve å sette den til 1500, da 250 ikke virket som det fungerte skikkelig. Det virker som maskinen ikke oppfatter at det trådløse nettverket ikke fungerer. Enten det, eller så er det aktivt, men med utrolig lite hastighet tilgjengelig. Forresten, det hjalp ikke å endre den til 1500.

Men har du ingen meninger angående det jeg oppdaget med at nettverket slår seg av og på med nøyaktig 10 sekunders mellomrom?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Windows' trådløsklient.

Nå virker det som det kanskje fungerer ganske flott her. Jeg skal komme med tilbakemelding med hvordan dette utvikler seg, men om det fortsetter å fungere så bra som det har gjort nå, så må jeg bare si tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

ok. Hva gjorde utslaget? Hvis det er patchen så må du regne med at problemet kan dukke opp igjen hvis dine p2p program ikke er nedjustert med tanke på antall connections samtidig. Finnes oppskrifter på sånt rundt om kring. Google hvis du trenger hjelp.Gjør du dette i tillegg så skal det være stabilt over lengre tid.

En annen baktanke er at virus lettere kan spres fra pc'n din hvis den blir infisert da du har mulighet til mange åpne connections. Men holder man seg unna slikt er det jo ikke noe problem.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...