Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er "nettverksdeler"?

Anbefalte innlegg

Om noen har siste nr av "HjemmePc" så står det et lite stykke midt på side 83. som heter "å utnytte hele kabelen"

Er ikke sikker på hva det er snakk om der, men om jeg skjønner rett er det noe enklere man kan bruke som har samme funksjon som en svitsj?

Har søkt litt rundt på web-shopper o.l., men får ikke opp noe som kalles "nettverksdeler"

Noen som har peiling hva som menes der, og kan det evt benyttes også til å fordele en ADSL linje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man bruker bare 4 av de 8 lederne i en nettverkskabel. En nettverksdeler gjør at man utnytter alle 8 lederne ved å konvertere dette til to tilkoblinger i hver ende.

7588087[/snapback]

Akkurat det som sto i den artikkelen også.. Skulle kanskje skrevet: Hvor finner jeg nettverksdeler. Hvor har de dem, fins det noe grei beskrivelse av dem (og bruken av dem ) noe sted?

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hva det er snakk om der, men om jeg skjønner rett er det noe enklere man kan bruke som har samme funksjon som en svitsj?

...

Noen som har peiling hva som menes der, og kan det evt benyttes også til å fordele en ADSL linje?

Uten å ha sett artikkelen så vil jeg tro at det er en converter for å bruke 2x4 ledere på en nettverkskabel istedetfor å bare bruke 4. Det er ikke samme funksjon som en switch, en nettverksdeler har en converter i hver ende, med f.eks. "Left/Right" eller fargekoder. Det signalet du putter inn på "Left" i ene enden, kommer ut på "Left" utgangen i andre enden.

For å besvare spm nr 2, vil du med en switch/hub kunne dele f.eks. ADSL til flere PC'er, mens med en nettverksdeler vil du kunne bruke en nettverkskabel til å koble sammen ADSL-modem med en PC, og en annen PC med en printer, der signalene vil gå "ved siden av hverandre" i den samme kabelen, og deles opp i hver sin ende igjen med en nettverksdeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...