Howiey Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Jeg skal oppgradere anlegget mitt hjemme. Har et veldig enkelt og billig hjemmekino anlegg. Jeg skal begynne med og oppgradere receiveren. Hjelp meg gjerne med valg av Receiver i denne tråden. Jeg har som sagt i den andre tråden, siklet på Pioner VSX-516. Men vuderer også en ut at de rimelige fra Eltax som f.eks. AVR-900. Men jeg skal også ha lydkort på datamaskinen min med tiden også. Så da må receiveren ha mulighet for fin suround lyd både fra DVD-spiller og en datamaskin. DTS-lyd og Dolby Soround 5.1 går igjennom Optisk og Koaksial utganger sant? Så det jeg trenger er to optiske innganger på min neste receiver, og så må lydkortet ha optisk utgang, eller? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Vanlige lydkort med digital/optisk utgang har dessverre ikke mulighet til å enkode lyd i DD/DTS. Hvorvidt du får DD/DTS ut av digital/optisk avhengiger av kilden lyden kommer ifra. F.eks om du ser en DVD-film er lyden forhåndsenkodet i Dolby, da kan lydkortet bare videreformidle denne datastrømmen (AC3-passthrough) ut av digitalutgangen rett til forsterkeren. Dersom du ser en film hvor lyden er enkodet i f.eks mp3 eller et annet surround-format som ikke er AC3, eller som ikke forsterkeren din støtter, vil du kun få 2-kanals stereo (eller ingen lyd i siste tilfellet). Første alternativ er å bruke programvare som kan enkode DD/DTS i sanntid, hvor CPU'en din vil (re)enkode lyden. Hvor tung slik enkoding er vet jeg ikke, men vil tro en moderne prosessor ikke skal ha noe problemer med å enkode DD/DTS i sanntid og sende dette ut igjennom AC3-passthroug på lydkortet ditt. Det andre alternativet er å kjøpe lydkort med integrert DD/DTS-enkoder på lydkortet! Da vil all lyd som ikke er DD/DTS bli enkodet i valgfritt format (slik at du vet forsterkeren din kan dekode dataen). Og siden det er en dedikert prosessor på lydkortet som gjør dette er innvirkningen på resten av systemet minimalt (teoretisk). Du kan også transenkode f.eks DTS til DD dersom forsterkeren din kun støtter DD. Hardware.no testet et slikt lydkort med integrert DD/DTS-enkoder HER Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå