Gå til innhold

Puben - Generell Fotballdiskusjon

danno_O

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Sandnes rykket jo opp med et pittelite budsjett i forhold til de andre klubbene. Bare vent, Sandnes er en rik kommune.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Jeg har innsett at norsk fotball aldri kommer til å bli spesielt god i forhold til de største fotballnasjonene og da ser jeg heller ikke poenget med å følge den tett."

Som jeg sa så synes jeg vi nordmenn er bortskjemte! Engelsk fotball er den beste serien og spiller nok den beste fotballen. Er det derfor vi dropper Norsk fotball og ser heller Engelsk? Ser jeg fotball er det lidenskapen for klubben jeg holder med som driver meg, ikke hvordan nivået på banespillet er!

Lenke til kommentar
Som jeg sa så synes jeg vi nordmenn er bortskjemte! Engelsk fotball er den beste serien og spiller nok den beste fotballen. Er det derfor vi dropper Norsk fotball og ser heller Engelsk? Ser jeg fotball er det lidenskapen for klubben jeg holder med som driver meg, ikke hvordan nivået på banespillet er!

Nettopp. Man kan da ha en lidenskap for klubben selvom den ikke holder til i Norge?

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke norsk fotball det eneste laget jeg bryr meg litt om er skeid, det er fordi jeg har spilt i klubben siden jeg var liten. Det eneste laget jeg har ordentlig lidenskap til er Real Madrid, jeg ser ikke bare på hvordan de spiller men det er også en ganske stor del til at jeg heier på de, det er jo ikke noe gøy å se på et lag som spiller drit kjedlig fotball. Men selvom Real Madrid haddde gjort det en stund så hadde jeg fortsatt hatt lidenskap for klubben.

Det er da fult mulig å ha lidenskap for en klubb, uansett hvor i verden de spiller. Man må jo ikke like det laget som er der man bor.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke norsk fotball det eneste laget jeg bryr meg litt om er skeid, det er fordi jeg har spilt i klubben siden jeg var liten. Det eneste laget jeg har ordentlig lidenskap til er Real Madrid, jeg ser ikke bare på hvordan de spiller men det er også en ganske stor del til at jeg heier på de, det er jo ikke noe gøy å se på et lag som spiller drit kjedlig fotball. Men selvom Real Madrid haddde gjort det en stund så hadde jeg fortsatt hatt lidenskap for klubben.

Det er da fult mulig å ha lidenskap for en klubb, uansett hvor i verden de spiller. Man må jo ikke like det laget som er der man bor.

Å se lag som spiller artig og bra fotball er alltid gøy. Som i VM, der jeg gjerne holder med Brazil fordi de spiller den beste underholdningsfotballen. Men at man skal begynne å si at du har en lidenskap og massive følelser for en klubb mener jeg blir feil. Kall meg gammel, men det eneste laget jeg gråter og blør for er mitt land og landslag Norge!

Endret av walse
Lenke til kommentar

Man kan ha stor lidenskap og følelser for klubben uansett hvor den kommer fra. Lidenskap og følelser er ikke noe man "velger", det kommer på en måte av seg selv. Ta f.eks. Champions League finalen i 2005, hvor Liverpool gjorde en bragd av de sjeldne mot Milan. Jeg begynte å gråte som så mange engelskmenn, men jeg valgte det ikke.

Så jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli feil å ha massive følelser for en klubb, uansett hvor den kommer fra. Som sagt kan man bare ikke legge følelser og lidenskap til side, de er bare noe som kommer jo mer du ser laget ditt.

Vi kan vel være like trofaste til laget vi har her i Norge, som de i England. Jeg er, som deg walse, Liverpool supporter og jeg har kun vært på Anfield en gang. Men jeg vil ikke si at jeg er mindre trofast enn mange i Liverpool. Jeg gjør det jeg kan her i Norge ved å argumentere for Liverpool FC hvis noen slenger drit og jeg reklamerer for klubben ved å gå i Liverpool drakter hele tiden osv. Mer enn det er vanskelig å få til når vi bor her, men føleslsene og lidenskapen min for Liverpool kan INGEN ta fra meg, for det skjer ikke på kommando.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å ha lidenskap og massive føleser for en klubb i utlandet. Jeg heier selfølgelig på Norge når de spiller, (som sikker nesten alle her inne gjør også), men hadde de spilt mot Real Madrid hadde jeg gått for Madrid, fordi jeg har nettopp lidenskap og massive føleser for den klubben.

Og det viser kanskje noe hvis man har massive føleser for en klubb at man er villig til å betale tusenvis av kroner for å dra ned til f.eks Spania eller England for å se laget sitt spille.

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar

Jeg respekterer selvsagt at dere holder hardt med klubbene deres i utlandet, annet ville vært dumt! Men i de siste årene har jeg lurt på hva det vil si å være en ekte nordmann. Det verste jeg ser innen fotball er at noen setter laget sitt der nede i England eller Spania, ja eller Sverige for den sags skyld, foran sitt Landslag.

"men hadde de(Norge) spilt mot Real Madrid hadde jeg gått for Madrid, fordi jeg har nettopp lidenskap og massive føleser for den klubben."

Jeg virker nok overpatriotisk og kommunistisk når jeg sier dette, men det har gått veldig hardt utover fotballfølelsene mine å møte nettopp sånne mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener og respekterer det jeg også, og jeg blir alltid litt patriotisk når Norge spiller og det er like gøy å si at Norge er det eneste laget som ikke har tapt for Brasil. Det virker som at Real Madrid for meg blir på en måte som Norge for deg. Men alle er heldigvis forskjellige og har forskjellige meninger, og det må vi respektere men jeg skjønner fult hva du mener, og jeg ser heller en viktig Norge landskamp enn å se på en vanlig ikke fult så spennende Real Madrid liga kamp

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at patriotismen var større i fotball-Norge før og tilhørligheten til et fotballag viktigere, enn den er nå. Men det har jeg ikke noe spesielt forhold til da jeg ikke levde for 20-30 år siden. Jeg har kun sett bilder og film, men det er spesielt å se vidoer fra diverse cupfinaler.

Jeg forstår at godt voksne setter et lite spørsmåltegn på hvorfor populæriteten til norsk fotball har minket såpass. Jeg har bare et svar og det er at for 20-30 år siden hadde ikke folk flest noe annet å ta seg til enn å gå på fotballkamp. Stadion var en plass der folk møttes og sto sammen for en sak.

Alt dette i motsetning til i dag, hvor tilgjengligheten til god engelsk fotball er blitt mye bedre. Det kan i praksis kun ta et par dager å dra over til ball øya og se laget sitt. Selvfølgelig hadde folk engelske favoritt-lag før i og med at tippekampene var et høydepunkt hver uke, men det var allikevel så langt borte.

I dag blir det vist ca. 13 Premier League kamper nesten hver uke, pluss at noen drar over til England mange ganger i året. Så jeg tror man føler seg mye mer tilknyttet laget sitt (om det er engelsk, spansk eller italiensk) i dag, enn man gjorde for 20-30 år siden.

Dette er hva jeg tror da.

Endret av AndersC
Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener og respekterer det jeg også, og jeg blir alltid litt patriotisk når Norge spiller og det er like gøy å si at Norge er det eneste laget som ikke har tapt for Brasil. Det virker som at Real Madrid for meg blir på en måte som Norge for deg. Men alle er heldigvis forskjellige og har forskjellige meninger, og det må vi respektere men jeg skjønner fult hva du mener, og jeg ser heller en viktig Norge landskamp enn å se på en vanlig ikke fult så spennende Real Madrid liga kamp

Godt å høre. Det er viktig at vi ikke glemmer hvor vi er fra og husker på det som spiller for dette landet. Hver dag møter jeg mennesker som ikke ser ut til å vite at de er fra Norge. Det irriterer meg langt inni kulinaskionemaaoki(finsk skogomeråde) at de slenger ut Engelske gloser som lol, oh my god osv. Dette har fått meg til å tenke mye på dette. Jeg ser på engelsk fotball hver helg, det er helgens store høydepunkt og jeg føler meg beæret av å høre YNWA runge gjennom tv`n og jeg nynner fornøyd med. Men jeg liker ikke å sammenligne meg selv med disse fantastiske menneskene. Jeg rekker dem ikke til tærne når det gjelder Liverpool. Jeg kan alt som er å vite om dem, men lidenskapen er ikke og vil aldri bli den samme som hos dem. Dette er derfor jeg støtter Norge, både klubbene og landslaget mer. Jeg klarer å gjøre det med stolthet. Jeg var på Ullevaal og så Norge-Tyrkia, det var en helt fantastisk opplevelse. Kan ikke huske å ha følt meg mer norsk enn da Panzer satte inn 1-0(selvfølgelig på andre siden av der jeg satt og nærsynt som jeg er skjønte jeg ikke at det ble mål før de andre ropte det:/) og jeg sang med den Norske supporterunionen. Her snakker vi ekte kjærlighet:)

Tilbake til Engelsk fotball(kom litt off topic her) så ser jeg daglig innom kopforumet på liverpool.no. Her finner du mennesker som tror de vet alt, er de ekteste av alle ekte supportere og kan si hva som går galt da benitez velger taktikk. Det er disse som får meg til å tvile på Norske supportere av utenlandske klubber.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at patriotismen var større i fotball-Norge før og tilhørligheten til et fotballag viktigere, enn den er nå. Men det har jeg ikke noe spesielt forhold til da jeg ikke levde for 20-30 år siden. Jeg har kun sett bilder og film, men det er spesielt å se vidoer fra diverse cupfinaler.

Jeg forstår at godt voksne setter et lite spørsmåltegn på hvorfor populæriteten til norsk fotball har minket såpass. Jeg har bare et svar og det er at for 20-30 år siden hadde ikke folk flest noe annet å ta seg til enn å gå på fotballkamp. Stadion var en plass der folk møttes og sto sammen for en sak.

Alt dette i motsetning til i dag, hvor tilgjengligheten til god engelsk fotball er blitt mye bedre. Det kan i praksis kun ta et par dager å dra over til ball øya og se laget sitt. Selvfølgelig hadde folk engelske favoritt-lag før i og med at tippekampene var et høydepunkt hver uke, men det var allikevel så langt borte.

I dag blir det vist ca. 13 Premier League kamper nesten hver uke, pluss at noen drar over til England mange ganger i året. Så jeg tror man føler seg mye mer tilknyttet laget sitt (om det er engelsk, spansk eller italiensk) i dag, enn man gjorde for 20-30 år siden.

Dette er hva jeg tror da.

Veldig bra skrevet AnderC, her er du onside! Jeg kommer fra et miljø hvor Fotball er veldig populært og vi møtes hver gang laget spiller (RFFK, rykket dessverre ned i 4div. forrige sesong). Her er det landslaget foran alt, med Engelske klubber som lurer i bakgrunnen(QPR, Stoke, Derby, Arsenal, Aston Villa, Liverpool, you name it). Man ble enige om at alle ikke kunne holde med samme lag siden det ble kjedelig(Arsenal var voldsomt populært) og man valgte seg et annet lag å støtte fra det vennen gjorde, en veldig grei ordning. Savner dette, og ikke all den taktikk og krangling pisset! Fotball var mye enklere før for en supporter, idag er den komplisert som f... spørr du meg!

Endret av walse
Lenke til kommentar
Men at man skal begynne å si at du har en lidenskap og massive følelser for en klubb mener jeg blir feil.

Why? Vi grein som faen da RBK-- *host*, glem det, ikke gjorde det bra.

F. eks, jeg inkl. alle Barca-supportere jeg kjenner grein nesten da Los Merengues tok poeng på Camp Nou. Det er fullt mulig å ha en lidenskap og massive følelser for en klubb. Hvorfor ikke? Jeg har både massive følelser og lidenskap for Rosenborg Ballklubb og F.C. Barcelona, pluss at jeg følger med på hvordan Manchester United gjør det i Premier League. Ekte følelser for de to førstnevnte lagene. Tør å påstå i en alder av 15 år at jeg ikke har følt så sterk kjærlighet ovenfor noe som disse to lagene, ser man bort i fra personer.

Lenke til kommentar

"F. eks, jeg inkl. alle Barca-supportere jeg kjenner grein nesten da Los Merengues tok poeng på Camp Nou."

Det er dette jeg snakker om når det gjelder Norske fans av utenlandske lag. De er ALTFOR bortskjemte med at laget de heier på skal vinne hver eneste kamp.

Lenke til kommentar

Du har helt klart et poeng walse. Menneskene i Liverpool er vokst opp med Liverpool FC, og noen av dem hadde gått i døden for klubben, fordi lidenskapen er så enorm.

Selvfølgelig kan aldri vi nordmenn bli ekte scousere, som har Liverpool i blodet (for å si det på den måten), men jeg tror lidenskapen kan bli den samme. Det er her vi er uenige virker det som ;)

Som sagt tidligere har jeg kun vært på Anfield en gang og sett kamp, og jeg snakket med en som har vært på alle hjemmekampene til Liverpool siden 70-tallet, så lenge han har hatt muligheten til det. Han sa at de som bor i Liverpool og har et stort fotballhjerte lett ser hvem av de utendlandske supporterne som virkelig elsker klubben. Det kunne man se på stadion (selvfølgelig) og på puber. Han, med flere, ser hvem av de utenlandske som glir inn i diskusjoner med lokalbefolkning rimelig lett. Dette kunne være om taktikk, spillerkjøp osv.

Han mente at dette var supportere som hadde sterke meninger og følelser for klubben. I motsetning til andre som gjerne satt litt for seg selv henslengt i et hjørne, og som verken ville ta insiativ eller ta imot henvendelser av andre supportere som gjerne vil ha med flere rundt bordet.

Nå referer jeg kun til han ene jeg snakket med, og det er vel scousere som er uenig med han også.

Det du sa tidligere walse, om at du synes det ville være frekt å sammenlikne engelske supportere med oss selv, tror jeg ikke de bryr seg så mye med. Bare vi beviser (spesielt når vi er å ser kamper) at vi støtter laget 110%.

Så har vi jo selvfølgelig de som bare "tar turen" og ikke bryr seg så mye. Jeg frykter at de er i flertall. Det har vi jo sett en urovekkende økning på i lang tid. sett i forhold til at stemningen på alle stadioene minker osv.

Endret av AndersC
Lenke til kommentar
Du har helt klart et poeng walse. Menneskene i Liverpool er vokst opp med Liverpool FC, og noen av dem hadde gått i døden for klubben, fordi lidenskapen er så enorm.

Selvfølgelig kan aldri vi nordmenn bli ekte scousere, som har Liverpool i blodet (for å si det på den måten), men jeg tror lidenskapen kan bli den samme. Det er her vi er uenige virker det som ;)

Som sagt tidligere har jeg kun vært på Anfield en gang og sett kamp, og jeg snakket med en som har vært på alle hjemmekampene til Liverpool siden 70-tallet, så lenge han har hatt muligheten til det. Han sa at de som bor i Liverpool og har et stort fotballhjerte lett ser hvem av de utendlandske supporterne som virkelig elsker klubben. Det kunne man se på stadion (selvfølgelig) og på puber. Han, med flere, ser hvem av de utenlandske som glir inn i diskusjoner med lokalbefolkning rimelig lett. Dette kunne være om taktikk, spillerkjøp osv.

Han mente at dette var supportere som hadde sterke meninger og følelser for klubben. I motsetning til andre som gjerne satt litt for seg selv henslengt i et hjørne, og som verken ville ta insiativ eller ta imot henvendelser av andre supportere som gjerne vil ha med flere rundt bordet.

Nå referer jeg kun til han ene jeg snakket med, og det er vel scousere som er uenig med han også.

Det du sa tidligere walse, om at du synes det ville være frekt å sammenlikne engelske supportere med oss selv, tror jeg ikke de bryr seg så mye med. Bare vi beviser (spesielt når vi er å ser kamper) at vi støtter laget 110%.

Så har vi jo selvfølgelig de som bare "tar turen" og ikke bryr seg så mye. Jeg frykter at de er i flertall. Det har vi jo sett en urovekkende økning på i lang tid. sett i forhold til at stemningen på alle stadioene minker osv.

Har aldri vært på Anfield selv, så kjenner nok ingen inside man som du gjør. Tror nok det ligger noe i det du sier om lidenskapen til sporten. Det er nok den som gjør oss like som supportere. Men jeg vet at den dagen jeg skal på guttetur til anfield vil jeg ha på meg Liverpool skjorte og viking hjelm!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...